Overgewicht en zwanger zijn

Overgewicht en zwanger worden

Als je overgewicht hebt, kun je problemen krijgen met zwanger worden. Je gewicht kan namelijk een grote rol spelen bij vruchtbaarheidsproblemen.

Wanneer heb je overgewicht?

Als je body mass index (BMI) meer dan 30 is, heb je overgewicht. Dit kan leiden tot verschillende medische problemen die de vruchtbaarheid kunnen verminderen.

BMI berekenen

Je BMI bereken je door je gewicht in kilo’s te delen door het kwadraat van je lengte in meters (kg:㎡). De ideale BMI ligt tussen de 20 en 25; getallen hierboven of –onder kunnen een negatief effect hebben op je vruchtbaarheid. Je BMI berekenen kun je hier op de site van het Voedingscentrum.

Overgewicht en zwanger worden

Overgewicht kan je menstruatiecyclus ontregelen. Vrouwen met overgewicht hebben namelijk vaker dan vrouwen met een normaal gewicht een verminderd aantal eisprongen.

Dit komt vaak tot uiting in onregelmatige menstruaties, minder menstruaties of helemaal geen menstruatie. Als je minder eisprongen hebt, is de kans op zwangerschap kleiner. En als je een onregelmatige menstruatie hebt, weet je niet goed wanneer je vruchtbare dagen zijn.

Maar ook met een regelmatige cyclus zijn vrouwen met overgewicht minder vruchtbaar in vergelijking met vrouwen met een gezond gewicht. De kans op slagen van een vruchtbaarheidsbehandeling vermindert als je overgewicht hebt.

Appelvormig figuur of peervormig figuur

Niet alleen je gewicht, maar ook je vetverdeling is van invloed op je vruchtbaarheid. Vrouwen met appelvormig figuur (veel vet rond de buik) zijn vaak minder vruchtbaar dan vrouwen met een peervormig figuur (veel vet rond de heupen en billen). Het vet in de buik leidt tot verhoogde insulinespiegels die op hun beurt weer de groei van de eiblaasjes verstoren.

Verhoogde kans op complicaties

Overgewicht geeft ook een verhoogde kans op complicaties tijdens de zwangerschap en de bevalling, zoals zwangerschapsvergiftiging (hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap) en suikerziekte. Verder hebben zware vrouwen meer kans op een miskraam. Vrouwen met overgewicht krijgen vaak zware baby’s. En dat is weer niet goed voor de gezondheid van de baby.

Afvallen om zwanger te worden

Het is belangrijk om een gezond gewicht te hebben voordat je zwanger raakt. Van belang zijn een gezond eet- en leefpatroon: verantwoord eten en goed bewegen. Ook is het beter om niet te gaan diëten, maar geleidelijk aan af te vallen. Als je overgewicht hebt, kun je het beste met je huisarts of een diëtist bespreken hoe je kunt afvallen.

Overgewicht is niet gemakkelijk om te overwinnen. Wat als je zwanger én te zwaar bent? Afvallen tijdens je zwangerschap is ongewenst. Wat nu?

Overgewicht en zwanger zijn

Je kunt je zwangerschap niet als excuus gebruiken om ‘voor twee’ te eten. Je zwangerschap kan juist een belangrijke stimulans zijn om beter op je voeding te letten.

Bij zwangere vrouwen die in het eerste trimester van hun zwangerschap te zwaar zijn, maar ook bij vrouwen die tijdens hun zwangerschap veel aankomen, duurt het langer voordat de bevalling op gang komt en ze hebben ook meer kans op complicaties.

Idealiter kom je tijdens de zwangerschap niet meer aan dan 12,5 tot 17,5 kilo. Heb je al overgewicht dan is het beter niet meer dan 7,5 tot 12,5 kilo aan te komen.

Meer kans op kind met overgewicht

Naast complicaties heb je ook 48% meer kans op een kind met overgewicht als je zelf te zwaar bent. Tijdens de zwangerschap heb jij als moeder via jouw eetgedrag de meeste invloed op het latere lichaamsgewicht van je kind.

In deze periode worden de vetcellen en de hypothalamus voor een groot deel ontwikkeld. De hypothalamus is een klein orgaan in de hersenen dat invloed heeft op de eetlust en op de stofwisseling.

Tips

  • Zorg dat je een gezond gewicht hebt vóórdat je zwanger wordt en pas je eetgewoonten en levensstijl (met hulp van een diëtiste) aan.
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Vóór je zwangerschap maar ook tijdens je zwangerschap. Je conditie verbetert waardoor je tijdens de zwangerschap niet te veel aankomt. Ook verloopt je bevalling soepeler en na je bevalling herstel je sneller. Ken wel je eigen grenzen!
  • Probeer stress te vermijden. Stress is net zo ongezond als roken of drinken.
  • Zorg dat je iemand naast je hebt om je te stimuleren of sluit je aan bij andere vrouwen met overgewicht die ook willen afvallen.
  • Vermijd crashdiëten.
  • Neem geen medicijnen om af te vallen.