Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Zwanger onder de zonnebank, mag dat?

De warmte van de zonnebank kan je een ontspannen gevoel geven en sommige mensen houden van het kleurtje dat je ervan krijgt. Maar mag je naar de zonnebank gaan als je zwanger bent?

Is de zonnebank echt zo slecht?

Ja. Dermatologen raden zonnebankgebruik bij iedereen af, of je nu zwanger bent of niet. Je hebt dus vast wel eens gehoord of gelezen dat je beter niet onder de zonnebank kunt gaan. Hoe meer je eraan wordt blootgesteld, hoe meer risico op huidkanker. De uv-straling van de zon en de zonnebank beschadigt je huid. Elke keer dat je onder de zonnebank gaat, wordt je huid in een korte tijd blootgesteld aan een grote dosis uv-licht. Dit moet je bovendien optellen bij het zonlicht dat je huid gedurende de dag toch al bereikt. De zonschade die eenmaal ontstaat, blijft.

Advertentie

UV-straling

Of je nu zwanger bent of niet, uv-straling is altijd schadelijk voor je huid. Als je per dag langer dan een half uur in de zon zit, zorgt dit al voor huidveroudering. Dit komt door de ultraviolette straling (uv-straling) in zonlicht. Er zijn verschillende soorten uv-straling:

  1. uv-A-straling: wolken of glas houden deze straling niet tegen. De straling dringt diep in je huid. Een hoge dosis uv-A kan je huid zo erg beschadigen, dat het huidveroudering en huidkanker veroorzaakt.
  2. uv-B-straling: deze straling bereikt deels de aarde. Deze stralen zorgen ervoor dat je huid verkleurt. Je kunt hierdoor dus verbranden. Maar uv-B heeft ook positieve effecten, zoals de aanmaak van vitamine D.
  3. uv-C-straling: deze stralen zijn het schadelijkst, maar bereiken de aarde niet door de ozonlaag.
    Bron: kwf.nl

Zonnebank en zwanger

Er is geen onderzoek gedaan naar de effecten van de zonnebank tijdens de zwangerschap. Of het een negatieve invloed heeft op de baby en hoe (on)veilig de zonnebank is als je zwanger bent, is dus niet bekend. De uv-straling van de zonnebank bereikt de baarmoeder niet, maar de hitte kan er wel voor zorgen dat de temperatuur in de baarmoeder oploopt. Dit kan ook gebeuren als je koorts hebt en dat is meestal niet schadelijk voor de baby, maar het zijn ook geen ideale omstandigheden.

Een hoge temperatuur kan (met name in de eerste drie maanden) schadelijk zijn voor de baby en leiden tot een miskraam. Of de relatief korte tijd die je onder een zonnebank doorbrengt zo schadelijk kan zijn is niet onderzocht, maar verloskundigen raden uit voorzorg toch aan ermee op te passen en bij voorkeur de zonnebank tijdens je zwangerschap links te laten liggen.

Zwangerschapsmasker

Als je zwanger bent, kun je onder invloed van hormoonveranderingen pigmentvlekken krijgen door uv-straling. Deze pigmentvlekken ontstaan op je wangen, voorhoofd, rond je ogen en op je bovenlip. Daarom wordt dit ook wel een zwangerschapsmasker genoemd (melasma). Soms ontstaan de pigmentvlekken ook op andere plaatsen op je lichaam, zoals in je hals of op je armen. Het kunnen kleine, confetti-achtige vlekjes zijn of grote, grillige vlekken.

Een zwangerschapsmasker is niet schadelijk of besmettelijk en verdwijnt meestal vanzelf in de maanden na de bevalling, maar de meeste vrouwen vinden het wel erg vervelend. 50 tot 75% van de zwangere vrouwen krijgt ermee te maken. De kans op een zwangerschapsmasker is groter bij vrouwen die al een (vrij) donkere huidskleur hebben. Behalve camoufleren kun je er niets tegen doen, maar je kunt het natuurlijk wel helpen voorkomen door de zon en zonnebank zoveel mogelijk te mijden en je altijd in te smeren met zonbescherming als je naar buiten gaat.

Tips voor veilig zonnen als je zwanger bent

Als je zwanger bent en van de zon houdt, kun je best af en toe in de zon zitten. Let erop dat je dit niet te lang doet en denk aan de volgende tips:

  • Gebruik een goede zonnebrandcrème (minimaal factor 30 en beschermend tegen uv-A en uv-B).
  • Smeer voordat je naar buiten gaat. En als je buiten blijft, smeer dan om de twee uur. Stop die zonnebrandcrème dus in je tas.
  • Vermijd de zon tussen 12:00 en 15:00 uur, de zonkracht is dan het sterkst. De zonkracht kun je online en op verschillende weer-apps makkelijk checken.
  • Wees in de schaduw ook op je hoede: ook al is de blootstelling aan uv-stralen hier minder dan in de volle zon, toch kun je ook in de schaduw verbranden.
  • Draag een zonnehoed.
  • Als je gaat varen of in een gebied met veel sneeuw bent, let dan extra goed op. Water en sneeuw weerkaatsen de uv-stralen.

Lees meer: Veilig in de zon als je zwanger bent, do’s en dont’s

Spray-tan tijdens zwangerschap en borstvoeding

Bij spray-tan wordt er een fijne nevel zelfbruiner over je huid gespoten. De bruine kleur die je ervan krijgt wordt veroorzaakt door DHA (dihydroxyacetone), een stof die uit suikerbieten of suikerriet komt en de bovenste laag van de opperhuid verkleurt.

Over de veiligheid van DHA zijn de meningen verdeeld, omdat er geen onderzoek is gedaan naar de gevolgen op de lange termijn. Daarom kunnen zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven ook deze manier van bruinen beter vermijden. Wil je toch heel graag een kleurtje, overleg dit dan met je verloskundige of huisarts. Gebruik in ieder geval een mondkapje en beschermende bril.

Zwanger en sauna

Als je vooral van de warmte en ontspanning van de zon houdt, kun je ook denken aan de sauna. Maar hoe veilig is dit tijdens de zwangerschap? Ook hierop bestaan verschillende visies. Volgens de Nederlandse Sauna Vereniging (NSV) zijn er geen gevallen bekend van negatieve effecten van de sauna op de zwangerschap of de ongeboren baby. Maar ook hier is geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.

De vereniging raadt daarom uit voorzorg aan de eerste drie maanden van de zwangerschap niet naar de sauna te gaan. Artsen adviseren de eerste veertien weken de sauna te mijden, omdat de kans op een miskraam door oververhitting aanwezig is.

Lees meer: Sauna tijdens zwangerschap: dit zijn de voordelen

Zwanger en zwemmen

Hou je gewoon van het vakantiegevoel dat de zonnebank bij je oproept, dan komt zwemmen misschien ook in de buurt. En dat is wél heel gezond. Het is goed voor de doorbloeding en soepele spieren. De ontspannen manier van bewegen kan bijdragen aan een goede bekkenstand en ruimte in de buik. Dat kan je baby in het laatste trimester helpen om in de beste houding voor de bevalling te gaan liggen, wat de kans op een soepele bevalling vergroot.

Bij zwangerschapszwemmen maken ze het zwemwater vaak ook nog heerlijk warm. Je mag tijdens de zwangerschap alleen niet zwemmen als je vliezen zijn gebroken of als je vaginaal bloedverlies hebt (vloeien), omdat er dan kans bestaat op infecties door het zwembadwater.

Lees meer: In deze situaties kun je beter niet zwemmen als je zwanger bent

Bronnen: Verloskundigen LucinaCentrum Jeugd en Gezin

Dit artikel is tot stand gekomen en goedgekeurd door artsen en andere (medische) deskundigen van het Ouders van Nu expertteam.

Elodie Mendels

Kinderdermatoloog

Elodie Mendels is kinderdermatoloog in het Erasmus MC-Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam, waar zij kinderen ziet met de meest uiteenlopende huidziekten. Ook is zij bedenker van het vrolijke (voor)leesboek Zalfje voor kinderen met eczeem en hun ouders, om de zorg voor hen op een speelse en eenvoudige manier te kunnen verbeteren.