zwanger zonnebank

Zwanger onder de zonnebank, mag dat?

De warmte van de zonnebank kan je een ontspannen gevoel geven en sommige mensen houden van het kleurtje dat je ervan krijgt. Maar mag je naar de zonnebank gaan als je zwanger bent?

Is de zonnebank echt zo slecht?

Je hebt vast wel eens gehoord of gelezen dat je beter niet onder de zonnebank kunt gaan. Volgens de Gezondheidsraad zijn de gevaren van de zonnebank hetzelfde als die van de zon: hoe meer je eraan wordt blootgesteld, hoe meer risico op huidkanker. De uv-straling van de zon en de zonnebank beschadigt je huid. Elke keer dat je onder de zonnebank gaat, wordt je huid in een korte tijd blootgesteld aan een grote dosis uv-licht. Dit moet je bovendien optellen bij het zonlicht dat je huid gedurende de dag toch al bereikt. De zonschade die eenmaal ontstaat, blijft.

Advertentie

UV-straling

Of je nu zwanger bent of niet, uv-straling is altijd schadelijk voor je huid. Als je per dag langer dan een half uur in de zon zit, zorgt dit al voor huidveroudering. Dit komt door de ultraviolette straling (uv-straling) in zonlicht. Er zijn verschillende soorten uv-straling:

  1. uv-A-straling: wolken of glas houden deze straling niet tegen. De straling dringt diep in je huid. Een hoge dosis uv-A kan je huid zo erg beschadigen dat het huidveroudering en huidkanker veroorzaakt.
  2. uv-B-straling: deze straling bereikt deels de aarde. Deze stralen zorgen ervoor dat je huid verkleurt. Je kan hierdoor dus verbranden. Maar uv-B heeft ook positieve effecten, zoals de aanmaak van vitamine D.
  3. uv-C-straling: deze stralen zijn het schadelijkst, maar bereiken de aarde niet door de ozonlaag.
    Bron: kwf.nl

Zwanger en zonnebank

Er is geen onderzoek gedaan naar de effecten van de zonnebank tijdens de zwangerschap. Of het een negatieve invloed heeft op de baby en hoe (on)veilig de zonnebank is als je zwanger bent, is dus niet bekend. De uv-straling van de zonnebank bereikt de baarmoeder niet, maar de hitte kan er wel voor zorgen dat de temperatuur in de baarmoeder oploopt. Dit kan ook gebeuren als je koorts hebt en dat is meestal niet schadelijk voor de baby, maar het zijn ook geen ideale omstandigheden.

Een hoge temperatuur kan (met name in de eerste drie maanden) schadelijk zijn voor de baby en leiden tot een miskraam. Of de relatief korte tijd die je onder een zonnebank doorbrengt zo schadelijk kan zijn is niet onderzocht, maar verloskundigen raden uit voorzorg toch aan ermee op te passen en bij voorkeur de zonnebank tijdens je zwangerschap links te laten liggen.

Zwangerschapsmasker

Als je zwanger bent, kun je onder invloed van hormoonveranderingen pigmentvlekken krijgen door uv-straling. Deze pigmentvlekken ontstaan op je wangen, voorhoofd, rond je ogen en op je bovenlip. Daarom wordt dit ook wel een zwangerschapsmasker genoemd (melasma). Soms ontstaan de pigmentplekken ook op andere plaatsen op je lichaam, zoals in je hals of op je armen. Het kunnen kleine, confetti-achtige vlekjes zijn of grote, grillige vlekken.

Een zwangerschapsmasker is niet schadelijk of besmettelijk en verdwijnt meestal vanzelf in de maanden na de bevalling, maar de meeste vrouwen vinden het wel erg vervelend. 50 tot 75% van de zwangere vrouwen krijgt ermee te maken. De kans op een zwangerschapsmasker is groter bij vrouwen die al een (vrij) donkere huidskleur hebben. Behalve camoufleren kun je er niets tegen doen, maar je kunt het natuurlijk wel helpen voorkomen door de zon en zonnebank zoveel mogelijk te mijden en je altijd in te smeren met zonbescherming als je naar buiten gaat.

Tips voor veilig zonnen als je zwanger bent

Als je zwanger bent en van de zon houdt, kun je best af en toe in de zon zitten. Let erop dat je dit niet te lang doet en denk aan de volgende tips:

  • Gebruik een goede zonnebrandcrème (minimaal factor 30). Hierin zitten uv-filters, waardoor minder uv-stralen je huid bereiken.
  • Vermijd de zon tussen 12:00 en 15:00 uur, de zonkracht is dan het sterkst.
  • Wees in de schaduw ook op je hoede: ook al is de blootstelling aan uv-stralen hier minder dan in de volle zon, toch kun je ook in de schaduw verbranden.
  • Als je gaat varen of in een gebied met veel sneeuw bent, let dan extra goed op. Water en sneeuw weerkaatsen de uv-stralen.

Lees meer: Veilig in de zon als je zwanger bent, do’s en dont’s

Borstvoeding en zonnebank

Als je je baby borstvoeding geeft, kun je onder de zonnebank. Laat je vooraf wel goed adviseren hoe lang je met jouw huidtype mag zonnen. Smeer je na afloop goed in met vochtinbrengende crème of lotion. Dit voorkomt uitdroging en gaat een versnelde veroudering van de huid tegen.

Spray-tan tijdens zwangerschap en borstvoeding

Bij spray-tan wordt er een fijne nevel zelfbruiner over je huid gespoten. De bruine kleur die je ervan krijgt wordt veroorzaakt door DHA (dihydroxyacetone), een stof die uit suikerbieten of suikerriet komt en de bovenste laag van de opperhuid verkleurt.

Over de veiligheid van DHA zijn de meningen verdeeld, omdat er geen onderzoek is gedaan naar de gevolgen op de lange termijn. Daarom kunnen zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven ook deze manier van bruinen beter vermijden. Wil je toch heel graag een kleurtje, overleg dit dan met je verloskundige of huisarts. Gebruik in ieder geval een mondkapje en beschermende bril.

Zwanger en sauna

Als je vooral van de warmte en ontspanning van de zon houdt, kun je ook denken aan de sauna. Maar hoe veilig is dit tijdens de zwangerschap? Ook hierop bestaan verschillende visies. Volgens de Nederlandse Sauna Vereniging (NSV) zijn er geen gevallen bekend van negatieve effecten van de sauna op de zwangerschap of de ongeboren baby. Maar ook hier is geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.

De vereniging raadt daarom uit voorzorg aan de eerste drie maanden van de zwangerschap niet naar de sauna te gaan. Artsen adviseren de eerste veertien weken de sauna te mijden, omdat de kans op een miskraam door oververhitting aanwezig is.

Lees meer: Sauna tijdens zwangerschap

Zwanger en zwemmen

Hou je gewoon van het vakantiegevoel dat de zonnebank bij je oproept, dan komt zwemmen misschien ook in de buurt. En dat is wél heel gezond. Het is goed voor de doorbloeding en soepele spieren. De ontspannen manier van bewegen kan bijdragen aan een goede bekkenstand en ruimte in de buik. Dat kan je baby in het laatste trimester helpen om in de beste houding voor de bevalling te gaan liggen, wat de kans op een soepele bevalling vergroot.

Bij zwangerschapszwemmen maken ze het zwemwater vaak ook nog heerlijk warm. Je mag tijdens de zwangerschap alleen niet zwemmen als je vliezen zijn gebroken of als je vaginaal bloedverlies hebt (vloeien), omdat er dan kans bestaat op infecties door het zwembadwater.

Lees meer: In deze situaties kun je beter niet zwemmen als je zwanger bent