gerookte zalm zwanger

Welke vis mag je eten tijdens je zwangerschap?

Mag je alle soorten vis eten als je zwanger bent? Nee, helaas niet. Voedingsdeskundige Sharon Looyen–Asscher vertelt welke soorten vis je beter kunt laten staan.

Helaas kun je tijdens je zwangerschap niet alle vissoorten eten. Zeker rauwe vis kun je beter helemaal vermijden. Als de vis goed verhit is, dan kun je deze meestal gewoon eten. Door verhitting worden schadelijke virussen en bacteriën, zoals listeria, gedood. Natuurlijk is vis gezond. Het is zelfs aan te raden om regelmatig te eten tijdens de zwangerschap, maar eet het niet meer dan één keer per week. De zee is vervuild door dioxines en zware metalen, die ook in de vis terechtkomen.

Advertentie

Het Voedingscentrum adviseert om niet meer dan twee keer per week vette vis te eten als je zwanger bent, zoals (verhitte) zalm, bokking en sardines.

Tip: ook deze producten kun je beter vermijden om listeria-besmetting te voorkomen

Welke vis mag je niet eten tijdens je zwangerschap?

Je mag bijna alle vis eten als je zwanger bent, mits het goed verhit is. Je moet eigenlijk vooral oppassen met rauwe en voorverpakte vis. De volgende soorten kun je beter laten staan:

  • Rauwe vis: tonijn, sushi, kaviaar, haring
  • Gerookte, vacuümverpakte vis: zoals gerookte zalm, paling, forel en makreel.
  • Roofvissen: zoals zwaardvis, snoekbaars, haai, koningsmakreel en tonijn, ook niet uit blik.

Rauwe vis tijdens je zwangerschap

Eet liever geen rauwe vis als je zwanger bent. Oftewel vis die niet verhit is geweest. Er is namelijk een kans dat rauwe vis de listeriabacterie bevat. Deze bacterie kan schadelijk zijn voor je baby. Raak je tijdens je zwangerschap besmet met deze bacterie, dan kan dit leiden tot vroeggeboorte of een miskraam. Vermijd dus rauwe of onvoldoende gebakken vis of visgerechten.

Meer lezen: Dit kun je beter niet eten als je zwanger bent

Schaal en schelpdieren tijdens je zwangerschap

Rauwe schaal- en schelpdieren kun je beter niet eten als je zwanger bent. Vermijd dus het liefst: rauwe kreeft, garnalen, gamba’s, scampi, krab, rivierkreeftjes, mosselen, oesters, coquilles (sint-jakobsschelpen) en kokkels. Zijn de schaal- en schelpdieren goed verhit, zoals in paella of uit de oven, dan kun je ze wel eten.

Gerookte vis tijdens je zwangerschap

Gerookte, vacuümverpakte vis zoals gerookte zalm, paling en makreel, kan de listeriabacterie bevatten. Het gevaar zit in de verpakking: de listeriabacterie kan zich daarin door het lange bewaren vermenigvuldigen tot gevaarlijke hoeveelheden. Vers gerookte vis van de visboer kun je wel eten, maar het is verstandig om na te vragen hoe de vis is gerookt en hoe hij is bewaard.

Als je gerookte vis gebruikt in een warm gerecht kan het geen kwaad, omdat verhitting de bacterie onschadelijk maakt. Zonder verhitting, is gerookte verpakte zalm dus geen goed idee als je zwanger bent. Wanneer je de vis verhit (tot 85 graden), overleeft de listeriabacterie het niet.

Lees ook: Waarom rauwe groenten en fruit schadelijk zijn tijdens de zwangerschap

Roofvissen tijdens je zwangerschap

Roofvissen, zoals tonijn,  zwaardvis, snoekbaars, haai en koningsmakreel mag je niet eten als je zwanger bent. Ook niet als de vis uit blik komt. Deze vissen bevatten veel kwik en dioxines en deze stoffen zijn slecht voor de ontwikkeling van je baby.

Paling tijdens je zwangerschap

In wilde paling kunnen zware metalen en dioxines zitten. Het meest actuele advies luidt dan ook: eet helemaal geen paling als je zwanger bent.

Welke vis mag je wel eten tijdens je zwangerschap?

Gelukkig mag je veel soorten vis wel eten als je zwanger bent. Zo kun je de volgende vis zonder zorgen opscheppen als ze goed verhit zijn: garnalen, kabeljauw, krab, kreeft, mosselen indien vers en hygiënisch verwerkt, schelvis en schol. Ook sardines, bokking en verse zalm van de visboer kun je eten. De voorkeur gaat vooral uit naar vette vis, omdat hier veel omega-3-vetzuren inzitten. Dit zijn belangrijke bouwstenen voor je gezondheid en die van je baby.

Essentiële vetzuren zoals linolzuur en alfa-linoleenzuur spelen een cruciale rol bij de hersenontwikkeling die vooral tijdens de laatste drie maanden van de zwangerschap en tijdens de eerste levensjaren plaatsvindt. Deze vetzuren kunnen niet in het lichaam aangemaakt worden en moeten dus via de voeding opgenomen worden.

Alfa-linoleenzuur (n-3-vetzuur) wordt in het moederlichaam omgezet tot cervonzuur, een van de belangrijkste bouwstenen van de hersencellen. Uit een Nederlands onderzoek onder zwangere vrouwen blijkt dat het evenwicht tussen de inname van linolzuur en alfa-linoleenzuur niet in balans is, vermoedelijk vanwege een te geringe inname van alfa-linoleenzuur. Of dit gevolgen heeft voor de latere ontwikkeling van je kind moet nog verder onderzocht worden. Intussen wordt aangeraden om meer alfa-linoleenzuur op te nemen via groene groenten (vooral postelein), lijnzaad, lijnzaad- en raapzaadolie (alfa-linoleenzuur) en vette vis (cervonzuur).

Lees hier alles over verantwoord en veilig eten tijdens je zwangerschap.

Vette vis tijdens je zwangerschap

Vette vis, zoals zalm, bokkingen sardines is heel gezond dankzij die goede vetten, maar eet het als je zwanger bent niet vaker dan één keer per week, in verband met dioxines (schadelijke stoffen die in alle vis voorkomen). Verhit vette vis altijd door en door.

De volgende vissoorten zijn aan te raden:

  • Zalmfilet
  • Sardines
  • Verse ansjovis (zonder zout)
  • Haring – lees hieronder welk soort wel en niet.
  • Forelfilet
  • Makreel

Lees hier hoe het zit met haring, goed of niet?

Mosselen tijdens je zwangerschap

Het wordt nogal eens gezegd dat mosselen gevaarlijk zijn voor zwangeren. Dat is niet altijd waar. Vaak genoeg kun je mosselen gewoon eten. Voorverpakte mosselen uit de supermarkt en rauwe mosselen kun je inderdaad beter mijden. Maar verse gekookte mosselen, kun je gewoon eten tijdens je zwangerschap. Mosselen zijn zelfs gezond, omdat ze veel jodium, ijzer en magnesium bevatten. Het hoge magnesiumgehalte is goed voor de opname van calcium en vitamine D. Dit kan de kans op een open ruggetje bij je baby verminderen. Lees ook: Waarom extra vitamine C zo belangrijk is als je zwanger bent

Daarnaast werkt magnesium heel goed bij spierkrampen, rusteloze benen en zelfs om beter te slapen. Eet liever geen mosselen die in vervuild water zijn gekweekt. Door het koken worden eventuele bacteriën en virussen gedood, alleen rauwe en onvoldoende gegaarde mosselen vormen daardoor een risico.

Garnalen tijdens je zwangerschap

Garnalen, gamba’s en Hollandse garnalen kun je gewoon eten als je zwanger bent, mits ze voldoende zijn verhit. Garnalen vallen onder schaaldieren en rauw kun je ze dus beter niet eten. Overigens zijn garnalen die in de supermarkt verkrijgbaar zijn, meestal al gekookt. Het is slim om gekookte en voorverpakte garnalen niet te lang te bewaren en na aankoop meteen op te eten. Het is extra veilig om ze van te voren te verhitten.

Vis uit blik

Je kunt beter geen vis uit blik eten. Eerder werd gedacht dat hier minder kwik in zou zitten, maar volgens de nieuwste inzichten is dat niet het geval. Onlangs kwam het Voedingscentrum met nieuwe adviezen: dit is waarom je geen vis uit blik moet eten als je zwanger bent

Sushi en zwanger

Veel vrouwen vinden het jammer dat ze geen sushi mogen eten tijdens hun zwangerschap. Gelukkig is dat niet helemaal waar. Voor sushi geldt hetzelfde als voor alle vis: als het heel vers is kun je het eten. Weet je dat niet zeker, dan kun je rauwe vis inderdaad beter mijden. Goed nieuws: sushi met gekookte vis, surimi sticks, ei, avocado en groenten mag wel.

Uiteindelijk beslis je zelf wat je wel en niet wilt eten tijdens je zwangerschap. Probeer er wel een zo gezond mogelijk eetpatroon op na te houden. Dat is niet alleen goed voor jouw gezondheid, maar ook voor je baby. Bovendien verloopt het herstel na je zwangerschap veel sneller wanneer je een gezond eetpatroon hanteert.

Meer tips van ons voedingsdeskundige Sharon Looyen:

Sharon Looyen - Asscher

Algemeen voedingsadviseur

Sharon Looyen - Asscher is oprichtster van Voeding maakt je beter werkzaam als Orthomoleculair therapeut en voedingsadviseur. Ze is gespecialiseerd in voeding en suppletie vóór, tijdens en na de zwangerschap en moeder van een dochter en een zoon. Sharon geeft geregeld voorlichtingsavonden over ondersteunende voeding en suppletie tijdens en na de zwangerschap, bij diverse verloskundigenpraktijken in Amsterdam.

Contact
Website
Facebook
Instagram