Buikspieroefeningen na de bevalling: wanneer mag het weer?

Als je net bent bevallen, zijn sit-ups waarschijnlijk het laatste waaraan je denkt. Maar een goede manier om je oude gewicht en lichaam weer terug te krijgen, is beweging. Wanneer mag je weer beginnen met buikspieroefeningen?

Doe het rustig aan!

Na de bevalling is het belangrijk om het de eerste zes weken sowieso rustig aan te doen. De zwangerschap en de bevalling hebben enorme impact gehad op je lichaam en dus ook op je buikspieren. Zo zijn de rechte buikspieren tijdens je zwangerschap flink uitgerekt om plaats te maken voor je baby. Na de bevalling hebben deze spieren dan ook tijd nodig om weer naar elkaar toe te groeien. Daarom is het verstandig om pas te beginnen met sit-ups als de spieren weer op hun plek zitten. Meestal is dit ongeveer na zes weken. Na een keizersnede wordt vaak acht weken geadviseerd. Ga je weer beginnen? Dan is het belangrijk om de intensiteit van de oefeningen rustig op te bouwen en direct te stoppen als het pijn doet.

Zijn de buikspieren weer naar elkaar toe gegroeid?

Er is een handig trucje om te bepalen of je buikspieren weer naar elkaar toe zijn gegroeid. Ga met je rug op de grond liggen, trek je knieën op en plaats je voeten op de vloer. Til vervolgens je hoofd op en plaats de vingers van één hand boven je navel om te voelen of daar een kuiltje zit. Als de opening groter is dan twee vingers, dan is de zogeheten buikspierpeesplaat nog niet gesloten en moet je nog even wachten met buikspieroefeningen.

Zijbuikspieren

Wat je wel snel na je bevalling weer mag doen (en ook tijdens je zwangerschap), is het trainen van de schuine buikspieren. Deze spieren liggen dieper dan de rechte buikspieren en fungeren als een soort gordel om je lichaam. Als je een plattere buik wilt, is deze spiergroep ook goed om te trainen. Of je spant kortstondig je buikspieren aan. Hierdoor maak je je buikspieren ook weer sterker.

Bekkenbodemspieren

Na de bevalling mag je meteen beginnen met het trainen van je bekkenbodemspieren. Deze spieren hebben het zwaar te verduren gehad tijdens de bevalling. Door het persen komt er veel druk op, waardoor ze verslappen. Om incontinentieproblemen te voorkomen, is het belangrijk om ze snel weer te versterken.

Video: Buikspieroefeningen na bevalling: 11 workouts voor thuis