Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Sluitlaken of sluitband

Een zwangerschap en een bevalling hebben een grote impact op je lichaam. Je bekkenbodemspieren zijn uitgerekt en heel soms ook iets beschadigd. Om je lichaam te ondersteunen kun je een sluitlaken of een sluitband gebruiken. Maar hoe gebruik je die?

In samenwerking met expert

Karlijn Janssen

Verloskundige

Wat is een sluitlaken of -band?

De rechte buikspieren (deze lopen verticaal) zijn bij iedere net bevallen vrouw uitgerekt en uit elkaar geweken. De opening die hierdoor is ontstaan heet een diastase. De rechte buikspieren gaan na de bevalling langzaam weer terug in hun oude vorm. Om deze spieren te helpen, kun je een sluitlaken of -band gebruiken. Het woord ‘sluit’ geeft het al aan: door het ontwerp worden de rechte buikspieren tijdelijk naar elkaar toegetrokken en wordt de buikwand ‘gesloten’.

Advertentie

diastaseIllustratie van diastase.

Waarom een sluitlaken- of band?

Een sluitlaken of –band kan na je bevalling steun geven aan het bekken en geeft rust in de spieren binnen en rondom het bekken. Het is belangrijk dat je eerst voldoende controle hebt over die bekkenbodemspieren, voordat je je buikspieren weer gaat trainen. Met een sluitlaken of een sluitband kunnen de beschadigde bekkenbodemspieren herstellen en bovendien geeft het jou een stabieler gevoel als je je beweegt.

De steun van een sluitlaken of een sluitband verkleint ook de kans op nare problemen zoals een spontane lies- of navelbreuk. Dit kan ontstaan na je bevalling, bijvoorbeeld als je niest of hoest.

Tip! Verschillende sluitlakens kan je hier bestellen.

Advertentie

Wanneer begin je met een sluitlaken of -band?

Meteen na je bevalling kun je al een sluitlaken of -band aandoen. Je lichaam is het meest kwetsbaar als je net bent bevallen en de sluitband geeft een goede ondersteuning aan je verweekte bekken en overbelaste spieren.

Het is belangrijk dat je zeker in de eerste 24 uur na je bevalling maar ook de dagen daarna goed uitrust. In die tijd maakt je lichaam overuren om te herstellen van de bevalling. Elke vorm van inspanning werkt belemmerend voor het herstelproces. Je kunt jezelf bijvoorbeeld beter (laten) wassen als je nog in bed ligt. Wil je toch per se onder de douche staan, ga dan niet te lang. Het is beter om je bekkenbodemspieren en bekken zo min mogelijk te belasten.

In de kraamweek is het het dus verstandig rustig aan te doen. Volledige bedrust is niet nodig, maar ga wel regelmatig even in bed liggen om tot rust te komen of een powernap. Natuurlijk is week met complete rust vaak niet mogelijk, want er is een kleine baby die heel graag wil voeden, knuffelen en die je moet verzorgen. Een sluitband kan in die periode erg prettig zijn. Meestal voel je zelf wel aan wanneer je het beste een sluitlaken of -band kunt gebruiken. Dit is bijvoorbeeld tijdens het staan en lopen en als je moe bent. Ook als je zit, ligt of slaapt kun je een sluitlaken of sluitband dragen.

Lees hier meer over veilig ontzwangeren.

Advertentie

Beschadigde bekkenbodemspieren

Als je net bent bevallen, kan je het gevoel in je buikspieren en/of in je bekkenbodemspieren kwijt zijn. Je kunt dan niet meer goed aanvoelen of die spieren aangespannen zijn of niet. Als je bukt, draait in je bed of overeind komt van de bank, span je normaal gesproken (onbewust) die spieren aan. Als je deze bewegingen al snel na je bevalling maakt, kan het zijn dat je last krijgt van incontinentie, bekkenpijn of lage rugpijn.

De oorzaak kan zijn dat tijdens de bevalling een paar zenuwtakjes rondom de bekkenbodem zijn beschadigd en dat daardoor de (motorische) prikkels niet goed genoeg bij de spieren aankomen. Het gevolg: een minder krachtige spierspanning. Dat kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je niet goed je plas kunt ophouden. Ook onderin je rug kun je last van pijnklachten krijgen, omdat je daar te weinig spierkracht hebt.

Lees hier meer over over bekkenpijn of bekkeninstabiliteit

Juiste lichaamshouding

Een sluitlaken of de sluitband zorgt onbewust voor een goede lichaamshouding. Je trekt je spieren automatisch licht aan. Je kunt er zelfs in de eerste week na de bevalling al lichte buikspieroefeningen mee doen. Je kunt bijvoorbeeld op bed liggen en je knieën naar je toe trekken terwijl je je buikspieren licht aanspant. Luister goed naar je lichaam. Het is niet verstandig om al meteen sit ups of andere zware buikspieroefeningen te doen. Je kunt hiermee blijvende schade aanrichten aan je buikspieren. Minimaal zes weken wachten is het medische advies.

Lees meer: Buikspieroefeningen na de bevalling: wanneer mag het weer?

Verschil sluitlaken of sluitband

Een sluitlaken en een sluitband lijken op elkaar, maar er is een verschil. Het laken is eigenlijk de voorloper van de band. Een sluitlaken is een band van katoen, die strak om je buik wordt gebonden met linten. Een sluitband is een buikband die met klittenband open en dicht kan. Er wordt vaker voor een sluitband gekozen, omdat je deze sneller aan en uit kan trekken. Ook is de band makkelijk te verstellen en valt het minder op als je ‘m aan hebt onder je kleding.

Welke sluitlaken- of band kies je?

Wat bij jou past, hangt af van je broekmaat (van vóór de zwangerschap). Er zijn verschillende soorten te koop, voor verschillende prijzen. Ook kun je ze huren bij thuiszorgwinkels, waar je bijvoorbeeld ook klossen voor onder het bed huurt. Het belangrijkste is dat een sluitlaken of -band steun geeft aan het bekken.

Let hier op als je besluit om een sluitlaken of -band te kopen:

  1. Het is voor jou het fijnst als je veel steun voelt rondom je onderrug. Denk bijvoorbeeld aan een elastische steun die met jouw bewegingen meebeweegt.
  2. Ook is het handig als je een sluitlaken of –band makkelijk open en dicht kunt maken.
  3. Let erop dat het materiaal niet te zwaar is, maar licht en ademend. Tip: zo train je het beste je bekkenbodemspieren tijdens en na de bevalling.

Hoe lang draag je een sluitlaken- of band?

Gemiddeld krijg je twee tot drie weken na je bevalling weer het gevoel terug in je buik- en bekkenbodemspieren. Als je hierover twijfelt, of als het gevoel langer wegblijft, kun je het beste contact opnemen met de bekkenfysiotherapeut.

Als je spiergevoel is hersteld en de eventuele pijn is verdwenen, kun je het dragen van de sluitband afbouwen. Draag de band bijvoorbeeld alleen nog als je boodschappen moet tillen of tijdens het sporten.

Dat je spieren te slap worden bij het dragen van een sluitband is een fabeltje. Je krijgt slappe spieren pas na vier tot vijf weken als je continu een sluitband zou dragen en vrijwel niets doet. Je kunt het vergelijken met het dragen van vier weken gips. Zo’n situatie komt bij een gezonde moeder in principe niet voor.

Lees meer: Sporten na de bevalling, wanneer mag het weer?

Ook geschikt na keizersnede?

Ook na een keizersnede kun je een sluitlaken of –band dragen. De sluitlakens en –banden zijn (als het goed is) luchtig en ventilerend, waardoor het litteken goed kan herstellen. Wel wordt aangeraden om een sluitlaken of –band pas vier dagen na de keizersnede voor het eerst te dragen. Als je geen keizersnede hebt gehad, kun je de sluitband al op de dag na de bevalling dragen.

Meer lezen: Herstellen na een keizersnede, alles wat je moet weten

Dit artikel is tot stand gekomen en goedgekeurd door artsen en andere (medische) deskundigen van het Ouders van Nu expertteam.

Bron: Paramedicum Gezondheidsmanagement

Karlijn Janssen

Verloskundige

Karlijn Janssen is sinds 2010 verloskundige, echoscopiste en heeft enkele jaren haar eigen verloskundigenpraktijk gehad. Op dit moment heeft Karlijn een eigen praktijk in Amsterdam: het Geboortecentrum. Karlijn geeft advies en voorlichting aan zwangere vrouwen en hun eventuele partner. Ze specialiseert zich momenteel ook tot echoscopiste. Ze heeft twee zonen.

Contact
Website