Sluitlaken of sluitband

Sluitlaken of sluitband

Na je bevalling voelt je buik misschien leeg aan. Door dit ‘legebuikgevoel’ kun je je slap voelen en je kunt het idee hebben dat uit evenwicht bent. Hoe kan dit?

Wat is een sluitlaken of -band?

De rechte buikspieren (deze lopen verticaal) zijn bij iedere net bevallen moeder uitgerekt en uit elkaar geweken. De opening die hierdoor is ontstaan heet ‘diastase’. De rechte buikspierpezen gaan langzaam weer terug in hun oude vorm. Om deze spieren te helpen, zijn het sluitlaken en de sluitband ontworpen. Het woord ‘sluit’ geeft het al aan: door het ontwerp worden de rechte buikspieren tijdelijk naar elkaar toegetrokken en wordt de buikwand ‘gesloten’.

diastaseIllustratie van diastase

Bekkenbodemspieren

De meeste vrouwen nemen geen week complete rust. Je loopt meestal al snel rond om voor je baby te zorgen. Je zult voelen dat je lichaam nog erg kwetsbaar is die eerste dagen en dat je snel vermoeid bent.

Ook je bekkenbodemspieren zijn door de bevalling uitgerekt en zullen zich nog moeten herstellen. Je bekken is verweekt. Als je staat, rust de nog grote baarmoeder op deze uitgerekte bekkenbodemspieren. Een sluitlaken of -band houdt je baarmoeder op haar plaats, waardoor de bekkenbodemspieren worden ontlast. Ook kun je dan fijn op je zij liggen in ruststand, zonder last te hebben van je lege buik.

Rust

Rust is in de eerste 24 uur na je bevalling ontzettend belangrijk. Met name tijdens de eerste 24 uur maakt je lichaam overuren om te herstellen van de bevalling. Elke vorm van inspanning werkt belemmerend voor dit herstelproces.

Het is dan ook belangrijk om met name de eerste 24 uur zo min mogelijk op je benen te staan en zoveel mogelijk te rusten. Laat je liever wassen, dan dat je onder de douche gaat staan. Wil je toch liever douchen, douche dan kort om je bekkenbodemspieren en bekken zo min mogelijk te belasten.

Voorkomen van problemen

De steun van het sluitlaken of de -band voorkomt ook nare problemen zoals de kans op een spontane lies- of navelbreuk. Deze kan ontstaan na je bevalling, bijvoorbeeld wanneer je niest of hoest. Indien je lichte of zware bekkeninstabiliteit hebt, zal het dragen van een sluitlaken de klachten kunnen verminderen.

Goede lichaamshouding

Het dragen van het sluitlaken of de sluitband zorgt onbewust voor een goede lichaamshouding, je trekt je spieren automatisch licht aan. Met het sluitlaken of de sluitband om, kan je zelfs in de eerste week lichte buikspieroefeningen doen. Je kunt bijvoorbeeld op bed liggen en je knieën naar je toetrekken terwijl je je buikspieren lichtelijk aanspant. Doe in de eerste zes weken na je bevalling geen sit-ups en andere zware buikspieroefeningen. Door direct na je bevalling zware oefeningen te doen, kun je namelijk blijvende schade aanrichten aan je buikspieren.