mommy-burn-out
door

15 manieren om een mommy burn-out te voorkomen

Je peuter wil zijn jas niet aandoen om naar het kinderdagverblijf te gaan, je baby zet het op een krijsen, je man ‘moet nu écht weg’ en jij zit om half 8 ’s ochtends al met je handen in het haar. En de dag moet nog beginnen. Laten we eerlijk zijn: het moederschap gaat niet altijd over rozen en is af en toe loodzwaar. Onder het motto ‘voorkomen is beter dan genezen’: 15 manieren om een mommy burn-out te voorkomen.

  1. Slaap waar het kan

    Maak van slaap een prioriteit, zeker in de babyfase waarin je er ’s nachts meerdere keren uit moet. Slaapt de baby? Probeer dan ook een uurtje slaap te pakken. Of ga lekker languit op de bank liggen met een film aan als je niet in slaap kunt vallen. Slaap en rust zijn écht belangrijker dan het huishouden.

    En een middagdutje is echt niet alleen bedoeld voor ouderen, kinderen en luie mensen: dit zijn de voordelen van een powernap.

  2. Yoga, meditatie of mindfulness

    Zit je continu met een vol hoofd of een opgejaagd gevoel? Onderzoek wat voor jou werkt om tot rust te komen. Probeer bijvoorbeeld een les yoga, ga mediteren of doe een cursus mindfulness. Misschien is dit allemaal te zweverig voor je en werkt het voor jou beter om gewoon een fijne Netflix-serie aan te zetten, ook prima.

  3. Eet gezond

    Soms is gezond eten lastig om vol te houden, want koken is misschien wel het laatste waar je zin in hebt met een aanhankelijke peuter of een huilende baby in je armen. Kijk dus hoe je dit slim aan kunt pakken. Begin met koken als je partner ook thuis is, zodat één van jullie voor de kinderen kan zorgen. En kook voor meerdere dagen. Of bestel gezonde maaltijden die je in kunt vriezen. Wees creatief!

  4. Bel je vriendinnen

    Naast je gezin heb je ook nog je sociale leven. Probeer hier echt tijd voor vrij te maken. Hoewel je misschien geen zin hebt in een avondje uit als je doodop bent, kun je wel echt opladen van een avond schaterlachen, herinneringen ophalen of een goed gesprek.

    Lees ook: 5 redenen waarom iedere moeder een ‘mom-friend’ nodig heeft.

  5. Zeg nee

    Erg belangrijk: stel prioriteiten. En dat betekent dus ook ‘nee’ zeggen op verzoeken waar je geen energie van krijgt, die te veel tijd kosten of waar je simpelweg geen zin in hebt.

  6. Vraag om hulp

    Of het nu hulp is van je partner, je moeder, je schoonmoeder of het kinderdagverblijf: iedereen zal je met liefde willen helpen. Want je hoeft het niet alleen te doen.

  7. Duik de natuur in

    Het strand, het bos, de duinen, de zee: frisse buitenlucht doet een mens goed. Ga regelmatig even de natuur in samen met je partner. Boek bijvoorbeeld een huisje of hotel in een natuurgebied en ga wandelen, mountainbiken of gewoon een boek lezen.

  8. Vertrouw op je intuïtie als je beslissingen maakt

    Als ouder ben je continu beslissingen aan het maken waarvan je niet weet of het de juiste zijn. Wel of niet een speen? Wel of niet de tv aanzetten? Troosten of laten huilen? Je kunt je continu afvragen of het de juiste beslissingen zijn, maar vertrouw op je eigen gevoel, dat maakt de keuzes wat lichter.

  9. Plan een date night

    Je zou het bijna vergeten door de dagelijkse hectiek, maar naast ouders zijn je partner en jij ook geliefden. Maak daarom tijd voor elkaar. Regel een oppas en ga samen uit eten, naar de film of naar de kroeg en praat weer samen. Over het leven, over elkaar en over jullie ambities en verlangens.

    Lees ook: 16x zo overleeft je relatie het eerste jaar met een baby.

  10. Ga sporten

    Hoewel je misschien helemaal geen zin hebt om je in het zweet te werken na een lange en drukke dag, is het toch écht goed om zo nu en dan je sportlegging uit de kast te halen. Want van sporten krijg je juist energie en ga je je op de lange termijn beter en fitter voelen.

  11. Trakteer jezelf zo nu en dan

    Vergeet niet jezelf af en toe te verwennen, want je doet het toch maar mooi allemaal. En dus mag je daarvoor jezelf best belonen. Met een fijne massage, die nieuwe jas waar je al weken naar zit te loeren in de etalage, of gewoon een lekkere latte macchiato met appeltaart.

  12. Doe iets onproductiefs

    Heb je ook altijd het gevoel dat je elke minuut van de dag productief moet zijn en iets van je to do-list af moet vinken? Wees niet zo streng voor jezelf en doe af en toe ook gewoon iets wat je leuk vindt of waar je zin in hebt.

  13. Maak lijstjes

    Als je hoofd overstroomt van alles wat je nog moet doen en je bang bent dat je dingen vergeet, werkt het heel fijn om op te schrijven wat je allemaal nog moet doen. Zo hoef je niet bang te zijn dat je iets vergeet én kun je afstrepen wat je al gedaan hebt – een fijn gevoel.

  14. Deel de mentale last van het ouderschap

    Ben jij ook degene thuis die altijd het overzicht bewaakt en precies weet wanneer er wat geregeld moet worden, in huis gehaald moet worden en wat er allemaal in de luiertas moet zitten? Zorg dat de mentale last van het ouderschap verdeeld wordt. Geef je partner ook verantwoordelijkheden in plaats van dat hij of zij alleen maar iets doet wanneer jij het vraagt.

  15. Ga naar een coach of psycholoog

    Je hoeft niet pas aan te kloppen bij een coach of psycholoog als je een groot probleem hebt of als het al ‘te laat’ is. Een therapeut werkt ook heel fijn als een soort ‘emotioneel onderhoud’ en kan je handvatten geven om met bepaalde situaties om te gaan.

Lees ook: Vier signalen die kunnen wijzen op een ‘mommy burn-out’

Bron: Motherly – beeld: Shutterstock