Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

kinderen niet slapen verdienen meer
door

Kinderen die niet naar bed willen, verdienen later meer

‘Mamaaaa!’ Terwijl jij ’s avonds niet kan wachten om onder de wol te kruipen, denkt jouw moeilijke slaper daar anders over. Hij blijft maar om je roepen en kruipt steeds uit bed voor nog één laatste knuffel of een slok water. Doet jouw kind er ook alles aan om maar later naar bed te willen? Op latere leeftijd is dat alleen maar goed nieuws!

Voeten omhoog, kop thee erbij en heerlijk rustig tv kijken is er voor jou niet bij. Het lijkt eeuwen te duren voordat jouw kind eindelijk in dromenland belandt. Heel frustrerend en vermoeiend (voor jou wel), maar een kind dat niet wil slapen heeft later zo zijn voordelen, blijkt nu uit Amerikaans onderzoek. Slaapweigeraars verdienen op latere leeftijd meer geld dan kinderen die graag naar bed gaan.

Advertentie

Bedtijden voor kinderen: handig slaapschema

Koppige kinderen worden rijker

Onderzoekers van de American Psychological Association verdiepten zich in het gedrag van een kind en wat dat voor invloed heeft op latere leeftijd. Hiervoor volgden zij gedurende 40 jaar maar liefst 745 kinderen. De onderzoekers zagen een verband tussen koppige kinderen die moeilijk naar bed gaan of lastig zijn met eten, en hun bankrekening op latere leeftijd. Zij blijken meer te verdienen dan de mensen die als kind een stuk makkelijker waren.

Twee voortekenen voor een goedgevulde bankrekening

Moeite hebben met regels en het uitdagen van de ouders zijn volgens de onderzoekers de twee voortekenen die kunnen wijzen dat jouw kind later weleens rijk zou kunnen worden. Dat hij jou overhaalt om tóch nog een laatste kusje te geven, betekent dat hij zijn toekomstige baas waarschijnlijk ook overtuigt om zijn salaris te verhogen. Kaching!

Tip: 5 yoga-oefeningen die je kind slaperig maken

Slaaptips voor als je kind niet kan slapen

Ondanks dat het niet willen slapen later mogelijk zijn voordelen heeft, wil je natuurlijk dat je kind toch echt op tijd naar bed gaat. Met wat oefening lukt dat vast.

  • Zorg voor regelmaat: laat je kind rond de dezelfde tijd naar bed gaan, sta op dezelfde tijd op en hanteer steeds hetzelfde ritueel (wassen, plassen, tandenpoetsen, verhaaltje). Ook in de weekenden! Zeker moeilijke slapers hebben hier baat bij. Regelmaat houdt de biologische klok gezond, waardoor een kind beter kan slapen.
  • Eet gevarieerd: kinderen die gevarieerd eten zouden een betere nachtrust hebben, blijkt uit onderzoek. Suiker zou de slaapkwaliteit verslechteren.
  • Lekker bewegen: voetballen, dansen of ravotten in de speeltuin, kinderen die regelmatig bewegen slapen beter dan stilzitters.
  • Creëer ’s avonds rust: rust en ontspanning zijn belangrijk om goed te kunnen inslapen. Flikkerende schermen of spannende spelletjes kun je dus beter voor de ochtend of middag bewaren.

Lees ook: Mijn peuter wil niet slapen, wat nu?

Artikelen van Ouders van Nu ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Libelle.nl, American Psychological Association – Beeld: Shutterstock