Mijn peuter is altijd te vroeg wakker, wat nu?

Mijn peuter is altijd te vroeg wakker, wat nu?

Tot half negen uitslapen is er niet meer bij. Elke ochtend is je kind te vroeg wakker. Met deze aanpak en hulpmiddelen hoef je in ieder geval niet om half zes op te staan. Ook niet op vakantie.

Peuter te vroeg wakker door honger

Om half zes kunnen ze al aan je bed staan roepen: ‘Mama, papa, ik ben wakker’. Met zo’n blij hoofd. Negeren helpt niet. Het kan wel helpen om ze ’s avonds een half uur voor het slapen gaan nog wat te laten eten. Een bakje yoghurt of een banaan. Zo weet je in ieder geval zeker dat ze niet van de honger wakker worden.

Slaaptraining

Om te zorgen dat je kind langer doorslaapt, kun je bij jongere kinderen ook de zogenaamde ‘Kiekeboe’-methode toepassen. Steeds als je kind naar je toekomt in de ochtend, dirigeer je hem terug naar bed. Rustig maar gedecideerd. ‘Ga nog maar lekker even slapen’, zeg je dan. Heeft je kind er behoefte aan, loop dan nog even mee naar zijn bed. Hier ga je mee door tot aan het moment dat het tijd is om op te staan, bijvoorbeeld om zeven uur. Het kan zijn dat je de eerste dagen wel tien keer op en neer moet. In de loop van de week krijgt je kind door dat er bij jullie zo vroeg nog niks te halen is. Probleem (meestal) opgelost!

Langer blijven liggen

Hulpmiddelen om je kind langer in bed te laten liggen zijn speciale lampjes en kinderwekkers. De lampjes gaan bijvoorbeeld vanzelf aan als het tijd is om op te staan. Je kunt je kind uitleggen dat hij tot die tijd moet blijven liggen of in zijn bed mag spelen. De kinderwekkers hebben vaak een figuurtje dat gaat bewegen zodra je kind aan de dag mag beginnen. Als je kind kan lezen, wordt het vaak makkelijker voor hem om zichzelf ’s morgens nog een half uur te vermaken.

Gordijnen

Is je kind te vroeg wakker doordat het licht wordt? Zorg dat zijn kamer donker is en blijft, door dikke gordijnen op te hangen. Gaat hij uit logeren of ga je op vakantie dan is het handig om vuilniszakken en plakband mee te nemen. Door de zakken tegen de ramen te plakken, creëer in tien minuten een donkere kamer.

Zo leer je je kind ‘uitslapen’: 10 tips

Een gat in de dag slapen of zelfs een paar uurtjes extra ‘pakken’ zit er voor de meeste mensen niet meer in zodra ze kinderen krijgen. Maar er zíjn manieren om het tijdstip dat je peuter wakker wordt iets uit te stellen. Hier 10 tips.

  1. Jij bepaalt het tijdstip

    Je eerste reactie als je kind begint te roepen dat-ie wakker is, is waarschijnlijk: hem uit bed halen. Omdat je om kwart voor zes nog geen zin hebt in herrie, of omdat je zijn oudere broer of zus niet uit hun slaap wil halen. Maar je kind weet uit zichzelf helemaal niet wanneer het tijd is om wakker te worden, de meeste peuters kunnen namelijk nog geen klok kijken. Doe daar je voordeel mee: jij bepaalt wanneer de morgen begint en schuift het tijdstip van opstaan steeds 10 minuten op.

  2. Reageer zo saai mogelijk

    Klinkt misschien een beetje vreemd en onaardig, maar als je in alle vroegte tegen je wakkere peuter gaat kletsen, maak je het veel te gezellig. Licht aan, knuffelen en samen naar beneden gaan wekken ook de suggestie dat opstaan rond half zes normaal is. Dus hou de gordijnen dicht, praat op fluistertoon, zeg niet te veel en word vooral niet boos. Daar wordt een kind namelijk behoorlijk wakker van. Fluister dat het nog nacht is en stop je kind weer lief toe.

  3. Wees consequent

    Als je de ene dag zucht, de andere dag grinnikt om zijn blije koppie, hem dan weer laat spelen, in je bed neemt, of smeekt of hij je als-je-blieft wil laten uitslapen, dan is het voor je kind onmogelijk om te weten hoe het vandaag zal gaan. En je peuter heeft maar één missie: lekker met jou spelen. Kies voor één reactie en blijf daarbij. Pedagoog Tamar de Vos-van der Hoeven kent kinderen die al na 2 of 3 nachten doorhebben wat de bedoeling is. ‘Ook ken ik ouders die er 2 of d3ie maanden over deden. Maar als je kind uiteindelijk langer slaapt, is het dat waard.’

  4. Maak je niet druk om je andere kind(eren)

    Net als bij vuurwerk slapen de meeste kinderen ook gewoon door peutergeroep heen. Voor ouders heeft roepen een signaalfunctie: o jee, hij huilt, ik moet ernaartoe. Een broer of zus heeft daar geen last van. Alleen als ze heel licht slapen of toch al op het punt stonden wakker te worden, zullen ze er niet doorheen slapen. Dan helpt het om afspraken te maken en vol te houden.

  5. Verschonen en terugleggen

    Ook als je kind heeft gepoept, is dat nog geen reden om de dag te beginnen. Verschoon hem zo stil en donker mogelijk, geef hem een aai over zijn bol en leg hem weer terug. Een peuter die zelf uit bed kan en al vroeg jullie kamer binnenloopt, laat je even naar de wc gaan en leg je weer terug in bed. Een zindelijk kind zet je vlak voor het slapengaan wat langer op de wc.

  6. Exit middagslaapje

    Het kan helpen om je peuters ’s middags niet meer of wat korter te laten slapen. Zo kun je de vicieuze cirkel van vroeg wakker worden, ’s middags slapen en de volgende dag dus weer vroeg wakker zijn, doorbreken. Laat je kind ’s middags even rusten door hem bijvoorbeeld naar zachte kindermuziek te laten luisteren, een boekje voor te lezen of een filmpje te laten kijken.

  7. Niet te vroeg naar bed

    Als je je kind rond half zeven al naar bed brengt (omdat-ie zo moe is), kun je erop wachten dat hij de volgende ochtend om zes uur klaarwakker is. Een halfuur later op bed leggen kan helpen om zijn ritme een beetje aan te passen. Dat is niet in een dag gebeurd; breng ’m steeds 5 minuten later in bed. Er gaan soms een paar weken overheen. Tip: dit is een geschikte bedtijd per leeftijd.

  8. Laat hem op zijn kamer blijven

    Met een baby is het wat lastig, maar met een kind van drie kun je echt al afspraken maken over wat te doen als hij wakker wordt. Dat hij op zijn eigen kamer speelt of een boekje leest. En dat hij pas naar jullie kamer mag komen als het licht wordt of als jullie hem roepen. Maar ook hier geldt: wees consequent.

  9. Koop een kinderwekker

    Als tip 8 niet werkt, kun je ook een speciale kinderwekker of -lamp aanschaffen. Op een wekker staat bijvoorbeeld een figuur dat zijn ogen open- en dicht kan doen. Als het figuur zijn ogen open heeft, mag je kind naar je toe. Er zijn ook lampen met een tijdschakelaar te koop. Zet niet meteen te hoog in: een uur wakker in bed moeten liggen is echt te veel gevraagd voor een peuter.

  10. Kleed hem warm genoeg aan

    Je hebt er misschien nog niet aan gedacht, maar je kind kan ook wakker worden, omdat hij het te koud heeft. Even instoppen of hem van tevoren warmer aankleden met een extra T-shirt, kan dus helpen. Een extra deken kan soms weer te warm zijn.