zwanger en vliegen

Zwanger en vliegen

Nog één keer samen op vakantie voordat de baby er is. Maar waar moet je opletten? En tot wanneer kun je veilig vliegen? Alles over zwanger en vliegen op een rij.

Zwangerschapsverklaring

Tijdens je zwangerschap mag je vliegen, maar het hangt er wel vanaf hoeveel weken je zwanger bent. De eerste 28 weken van je zwangerschap, oftewel de eerste 5 maanden, kun je over het algemeen zonder problemen vliegen. Daarna vragen de meeste luchtvaartmaatschappijen om een zwangerschapsverklaring (ook wel doktersverklaring genoemd) waar de uitgerekende datum op staat. Die verklaring moet worden ondertekend door een verloskundige of (huis)arts.

Een zwangerschapsverklaring is altijd handig om bij je te hebben. Zonder deze verklaring mogen vliegmaatschappijen je weigeren als ze denken dat je hoogzwanger bent. Sowieso is het slim om bij het boeken van je vliegtickets (ongeacht hoeveel weken) aan te geven dat je zwanger bent.

Tot wanneer vliegen tijdens de zwangerschap?

Na de 36ste week wordt aangeraden om niet meer te vliegen, omdat het risico dan groter is dat je in de lucht zou moeten bevallen. Veel vliegmaatschappijen laten om die reden geen hoogzwangere vrouwen toe. Ben je zwanger van een tweeling of meerling, dan geldt een grens van 32 of 34 weken. Dit verschilt per vliegtuigmaatschappij, dus controleer dit goed voordat je een ticket boekt.

Geldigheid zwangerschapsverklaring

Let op: elke luchtvaartmaatschappij kan een andere regel hebben over de geldigheid van zo’n zwangerschapsverklaring. Bij de ene maatschappij mag dit document niet meer dan vijf dagen voor vertrek zijn uitgegeven, terwijl het bij de andere maatschappij een maand geldig is, gerekend vanaf de terugreis. Check dit van tevoren bij de luchtvaartmaatschappij en hou hier rekening mee bij het aanvragen van de verklaring.

Overige regels

Sommige luchtvaartmaatschappijen willen daarnaast dat je een vrijwaringverklaring ondertekent waarin staat dat zij niet aansprakelijk zijn voor complicaties die zich kunnen voordoen tijdens de reis.

Tips voor de vlucht

  • Vlieg het liefst tijdens het tweede trimester, dat is de veiligste periode voor een vliegreis. De kans op een miskraam of een vroeggeboorte is dan klein.
  • Overleg je reisplannen vooraf met je verloskundige of (huis)arts. Zorg dat je weet waar de dichtstbijzijnde arts of het ziekenhuis op je vakantiebestemming is
  • Neem een zwangerschapsverklaring en je zwangerschapskaart mee. Hierop staan al je medische gegevens.
  • Neem het telefoonnummer van je eigen arts of verloskundige mee. Als er wat gebeurt, kun je meteen contact opnemen.
  • Maak voor de zekerheid een paar kopieën van de zwangerschapsverklaring. Soms moet je ‘m meerdere keren laten zien, en je moet er ook een voor op de terugweg hebben.
  • Vraag bij het reserveren of het inchecken om een stoel aan het gangpad. Zo kun je makkelijk opstaan en naar de wc gaan, of even lopen als je buik je in de weg zit.
  • Soms is het mogelijk om van tevoren een stoel met extra beenruimte aan te vragen (vaak tegen betaling). Vraag dit bij het boeken na bij de vliegtuigmaatschappij.

Tips tijdens het vliegen

  • Blijf niet te lang in één houding zitten, dan remt de bloeddoorstroming. Strek regelmatig je benen.
  • Doe de veiligheidsgordel onder je buik vast.
  • Draag comfortabele kleding.
  • Drink voldoende water.
Niet sexy, wel handig

Draag steunkousen, ze helpen opgezwollen voeten te voorkomen en verminderen het risico op trombose (zie verderop)

tip

Luchtvaartmaatschappijen

We hebben de regels van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen over vliegen tijdens de zwangerschap voor je op een rij gezet.

KLM

  • Zwanger zonder complicaties: vliegen tot 36 weken (advies).
  • Zwanger van een meerling zonder complicaties: raadpleeg uw arts.
  • Bij een zwangerschap met complicaties is er altijd een doktersverklaring nodig.

Transavia

  • Zwanger zonder complicaties: vliegen tot 36 weken.
  • Zwanger van een meerling zonder complicaties: vliegen tot 34 weken.
  • Zwanger met complicaties: vliegen tot 34 weken.
  • Bij complicaties is altijd een doktersverklaring nodig, opgesteld in het Nederlands en Engels. Voor vluchten van en naar Parijs moet de doktersverklaring in het Frans en Engels zijn.
  • De doktersverklaring mag niet meer dan 7 dagen voor vertrek van je vlucht zijn uitgegeven.

Corendon Airlines

  • Zwanger zonder complicaties: vliegen tot 36 weken.
  • Zwanger van een meerling zonder complicaties: vliegen tot 32 weken.
  • In de 28e tot de 36e week is een doktersverklaring nodig, in het Engels.
  • De doktersverklaring mag niet ouder zijn dan een maand (de terugvlucht inbegrepen).

Corendon Dutch Airlines

  • Zwanger zonder complicaties: vliegen tot 36 weken.
  • Zwanger van een meerling zonder complicaties: vliegen tot 32 weken.
  • In de 28e tot de 36e week is een doktersverklaring nodig, die niet ouders is dan 6 dagen terug te rekenen vanaf de datum van de vlucht.

TUI Fly

  • Zwanger zonder complicaties: vliegen tot 36 weken.
  • Zwanger van een meerling zonder complicaties: vliegen tot 32 weken.
  • In de 29e t/m 35e week van de zwangerschap is een zwangerschapsverklaring nodig.
  • De zwangerschapsverklaring mag niet ouder zijn dan 14 dagen (ook op de terugweg).
  • Er moet een vrijwaringverklaring ondertekend worden bij de check-in.

Kijk voor meer en actuele informatie over de regels op de website van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt.

Zwanger en vliegen gevaarlijk?

Oké dat zijn de regels, maar hoe zit het dan met de risico’s voor jouw gezondheid en die van je baby? Hoe onveilig is het nu eigenlijk om te vliegen tijdens je zwangerschap? Nu weet je wanneer een goede tijd is om te vliegen en wat de regels zijn bij diverse vliegtuigmaatschappijen. Maar hoe gezond of ongezond is vliegen voor jou en je ongeboren kind? Wat zijn de eventuele risico’s die je neemt als je besluit zwanger te gaan vliegen?

Straling

Er wordt beweerd dat je rond de bevruchting en in de eerste zwangerschapsmaand beter niet kunt vliegen in verband met ‘kosmische straling’. Op grote hoogte is er meer kosmische straling dan op de grond. Die straling kan, net als röntgenstraling, het erfelijk materiaal in een cel beschadigen. Vooral rond de bevruchting is een eicel of embryo daar gevoelig voor. Maar er zijn geen aanwijzingen dat een eenmalige vliegreis de kans op afwijkingen verhoogt.

Dit wordt pas een risico als je vaak vliegt, bijvoorbeeld omdat je piloot of stewardess van beroep bent. Voor deze beroepsgroepen zijn er daarom speciale arbo-regels opgesteld. Als passagier kun je dus gewoon vliegen tijdens de zwangerschap, zo lang je het niet te vaak doet.

Luchtdruk

Ook over het verschil in luchtdruk in een vliegtuig hoef je je geen zorgen te maken. Je voelt de druk misschien wel in je oren, maar op je vruchtvliezen heeft dit geen invloed.

Security- of bodyscan

Bij het doorlopen van de veiligheidscontroles op een vliegveld moet je door een metaaldetector, security- of een bodyscan. Een metaaldetector is geheel veilig als je zwanger bent en ook de securityscan is geen enkel probleem. Deze apparaten werken met een ‘millimeter wave’-technologie die niet schadelijk is voor jouw gezondheid of die van je ongeboren kind.

Over de bodyscan zijn de meningen verdeeld. De bodyscan maakt gebruik van röntgenstraling die door je huid heen gaan en dit kan mogelijk gevaarlijk zijn voor zwangere vrouwen. Op Schiphol gebruikt de douane alleen bodyscans bij de zogenaamde honderd-procentcontroles: dus niet bij reguliere controles. Deze controles vinden vaak alleen plaats op risicovluchten naar het Caribisch gebied, Suriname en Venezuela. Moet je door een bodyscan? Geef dan aan dat je zwanger bent, zodat je gefouilleerd kan worden en de scan kan overslaan.

Trombose

In principe heeft elke passagier die een lange vliegreis maakt een iets verhoogd risico op een trombosebeen. Voor zwangere vrouwen geldt dat het risico op trombose onder invloed van hormonen sowieso al licht verhoogd is. Dit wil niet zeggen dat je meteen een groot risico loopt op een trombosebeen als je gaat vliegen tijdens je zwangerschap. Wel is het aan te raden extra alert te zin en dus regelmatig je benen te strekken, goed water te drinken en wat strekoefeningen met je benen en voeten te doen terwijl je zit. Steunkousen dragen is een extra hulpmiddel tegen trombose.