10 weken zwanger

10 weken zwanger

Je bent nu tussen de 10 en 11 weken zwanger. Lees alles over jouw lichaam, de ontwikkeling van je kind en praktische zaken belangrijk kunnen zijn als je 10 weken zwanger bent.

Je baby is nu 4,5 centimeter lang en weegt 5 gram.

10 weken zwanger: je baby

Je baby heeft zijn eerste mijlpaal bereikt: hij is helemaal compleet. Alles wat er hoort te zitten, zit er nu. Zelfs een boven- en een onderkaak, waarin al twintig kleine bobbels zitten die later melktanden worden. Boven op het hoofdje groeit al een beetje haar. Vanaf nu gaat je baby alleen maar groeien, want hij is nog lang niet levensvatbaar. Het duurt nog maanden voordat de organen gerijpt zijn en zich verder hebben ontwikkeld.

Om goed te kunnen groeien, heeft je kind voeding nodig die hij via de navelstreng krijgt toegediend. In de navelstreng zitten drie bloedvaten die verbonden zijn met de placenta. Om de navelstreng heen zit een dikke, beschermende laag ‘gelei’ die ervoor zorgt dat deze belangrijke bloedvaten niet afgeknepen kunnen worden. Zelfs niet als je kind door een lus van de navelstreng zwemt en zo een knoop in de navelstreng maakt.

Video: Je baby is nu 4,5 centimeter lang en weegt 5 gram.

10 weken zwanger: jij

Er komt een berg informatie op je af. Misschien schrik je ervan hoeveel je moet regelen voor de komst van je baby. Maak je geen zorgen: het lijkt misschien veel, maar je hebt nog een paar maanden de tijd om alles rustig te kunnen doen. Minstens zo belangrijk: genieten van je zwangerschap (als je je tenminste niet te beroerd voelt) en jezelf verwennen.

Video: Hoe kun je veilig seks hebben als je zwanger bent?

Het is normaal dat je darmen tijdens de zwangerschap langzamer werken. Door de veranderende hormonale werking in je lichaam kun je last krijgen van obstipatie (moeilijke stoelgang). Daarnaast wordt je baarmoeder groter waardoor je darmen worden weggedrukt en in de knel kunnen komen.

Je kunt je darmen helpen door de hele dag door genoeg water of cafeïnevrije thee te drinken. Liever niet te veel koffie, want veel cafeïne is niet goed voor de baby. Eet vezelrijk voedsel (volkoren producten, groenten en fruit) en drink ’s ochtends bij het opstaan eerst een glas lauw water. Een ontbijt met vers fruit, biogarde yoghurt en vezels (muesli of All-Bran) is ook heel goed. Vergeet niet om voldoende te bewegen: dat helpt om je darmen te activeren. Tot slot: let op je houding als je op de wc zit. Leun niet naar voren, maar met je rug schuin naar achteren tegen de muur of stortbak. Zo maak je de weg beter vrij voor de ontlasting. Dat werkt bij een bevalling trouwens net zo: door schuin naar achteren te zitten, maak je het je baby zo makkelijk mogelijk.

Dagboek bijhouden

Zwanger zijn is een bijzondere periode in je leven. Misschien is het een goed idee om alle gevoelens, mijlpalen en andere speciale momenten op te schrijven in een mooi schrift. Wanneer je de baby voor het eerst voelde trappelen bijvoorbeeld, hoe het was om hem op de echo te zien en welke namen jullie in gedachten hebben. Door alles op te schrijven, sta je bewust even stil bij je zwangerschap. Meteen na de bevalling ben je met heel andere dingen bezig en kun je sommige gebeurtenissen zomaar vergeten.

Maak foto’s

Maak wekelijks een foto van je zwangere buik. Zo zie je achteraf je buik echt groeien. Niet alleen leuk om zelf te bekijken na de bevalling, maar ook bijzonder voor je kind om later terug te zien.