Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 
door

Jodiumtekort: Veel zwangeren eten te weinig brood en vis

De meeste zwangere vrouwen hebben een tekort aan jodium. Dat kan ernstige gevolgen hebben, zoals groeiproblemen en een achterblijvende hersenontwikkeling bij de baby. Onderzoekers roepen zwangeren daarom op voldoende jodiumrijke voeding te eten, zoals brood, zuivel, vis en eieren.

Advertentie

Maar liefst 70 tot 90 procent van de zwangere vrouwen krijgt te weinig jodium binnen. Dat hebben Groningse wetenschappers ontdekt, bericht Hart van Nederland. Dit tekort kan ernstige gevolgen hebben, zoals groeiproblemen en een achterblijvende hersenontwikkeling bij de baby. Onderzoeker Janneke Dijck-Brouwer pleit dan ook voor het eten van meer vis en voeding met jodium voor vrouwen, en al helemaal voor zwangere vrouwen. ‘Als zwangere heb je ruwweg 50 procent meer jodium nodig dan andere volwassenen’, zegt zij.

Lees ook: Welke vis mag je eten tijdens de zwangerschap?

Vrouwen eten minder brood

We eten met z’n allen minder zout, en dat is goed ter voorkoming van hart- en vaatziekten, maar té weinig is ook weer niet goed. ‘Vrouwen eten minder brood en zuivel dan voorheen en minderen ook in vis’, vertelt ze. Juist in deze voeding zit veel jodium. ‘Je schildklier gaat bij een tekort minder goed functioneren, en dit is absoluut niet de bedoeling bij zwangere vrouwen.’

Lees meer: Wat zijn echte superfoods tijdens de zwangerschap?

Brood, vis en ei

Hoeveel jodium heb je nodig? ‘Kijk naar het aantal boterhammen dat je op een dag eet en hoeveel vis je in de week binnenkrijgt’, adviseert de onderzoeker. Als je niet de hoeveelheid haalt die het Voedingscentrum aanraadt, bij een vrouw is dat vijf sneeën brood per dag, dan adviseert ze om hier iets aan te doen. Als je niet van brood houdt, kun je bijvoorbeeld meer vis eten. Ook in zeewier en eieren zit jodium. Lukt het niet alleen met voeding om aan voldoende jodium te komen, dan is het volgens de onderzoeker verstandig om supplementen te nemen.

Advertentie

Tip: Zelf babyvoeding maken? Deze items gaan je helpen

Twee keer per week vis

Het Voedingscentrum adviseert om twee keer per week vis te eten als je zwanger bent. Vis eten is goed voor de gezondheid van zowel moeder als kind. Het verlaagt het risico op vroeggeboorte. En de vetzuren in vis zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het zicht bij ongeboren baby’s. Het advies is om één keer per week vette vis, zoals zalm en forel te nemen, en één keer per week magere vis, zoals tilapia en schol. Een portie is ongeveer 100 gram. Let wel op dat je de juiste vis neemt. Lukt het je niet om twee keer per vis te eten, slik dan tijdens je hele zwangerschap elke dag een omega-3 (vis)vetzuren supplement met 250-450 mg DHA.

Bron: Hart van NederlandBeeld: GettyImages

Ouders van Nu Voordeelpas

Wil jij besparen op baby- en kinderspullen, kleding, speelgoed en meer?

Dat kan met de Ouders van Nu Voordeelpas!
Shop met korting