Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 
door

Moeder deelt bijzondere truc waardoor haar peuter de hele nacht doorslaapt

Hang je meerdere keren per nacht met slaperige ogen boven de wieg omdat je kind niet wil slapen en ga je vaker wel dan niet als zombie door het leven? Een Amerikaanse moeder weet er alles van. Tot ze een best bijzondere truc ontdekte, en sindsdien slaapt haar peuter in een ruk door.

Je peuter wil niet slapen, wil niet zonder mama of papa in bed liggen of hij is te bang om te slapen: er kunnen verschillende redenen zijn waarom je peuter (opeens) niet meer wil slapen. Soms kun je er niet helemaal de vinger op leggen waar dat nou aan ligt. De oplossing is nog veel ingewikkelder. Wat zorgt ervoor dat je peuter wél doorslaapt?

Advertentie

Ultieme doorslaaptip

Dat vroeg een Amerikaanse moeder zich ook af. Haar kind slaapt al van baby af aan niet goed door. De moeder heeft van alles geprobeerd, maar niks leek te helpen. Tot ze een TikTok-filmpje zag. Een andere moeder deelde in de video haar ultieme doorslaaptip: ze gaf haar peuter een banaan te eten, net voor het slapengaan. De Amerikaanse moeder besloot een poging te wagen. Ze kon het nauwelijks geloven: het werkt! Sinds ze haar peuter ook een banaan geeft voor het slapengaan, zijn de slaapproblemen voorbij.

@agoyneee_xo##parentinghacks ##tricks ##banana ##toddlerlife♬ original sound – Allison 👑

Banaan maakt slaperig

Waarom een banaan werkt? Het fruit maakt slaperig. Dat komt onder meer door kalium en magnesium, mineralen die de spieren doen verslappen. Ook zit het stofje tryptofaan in een banaan, dat ervoor zorgt dat je moe wordt. Tot slot zit een banaan boordevol koolhydraten: die zorgen voor een piek in je bloedsuikerspiegel, gevolgd door een snelle daling. In eerste instantie wordt je peuter dus even druk van de banaan, maar daarna wordt hij juist heel erg moe. En dat is precies wat je wil voor het slapengaan.

Lees ook: Dit zijn de beste slaaptrainers voor kinderen van dit jaar

Nog meer slaaptips

De banaan is dus dé sleutel voor de peuter van deze Amerikaanse moeder. Werkt het voor jouw kind niet? Dan kun je deze slaaptips ook  proberen:

  1. Vertraag bij het bedritueel
    Praat rustig en weinig, maak langzame bewegingen, zorg dat je zelf ook ontspannen bent en niet gehaast en gestrest. Zo nodig je je kind met jouw lichaamstaal uit om ook rustig te worden.
  2. Stel geen vraag voor het slapengaan
    ‘Ga je nu lekker slapen?’ Een logische vraag nadat je hem welterusten hebt gewenst, maar daarmee breng je je kind wel op ideeën: nee hoor, ik ga helemaal niet slapen! Handiger is om te zeggen: ‘En nu ga je lekker slapen, welterusten.’
  3. Blijf consequent
    Wil je peuter niet slapen en komt hij steeds uit bed, breng hem dan consequent terug en vertel hem dat het nacht is en het tijd is om te slapen. Blijf dit herhalen (hoe vaak hij ook uit bed stapt) en hem terug brengen en houd de interactie saai. Word niet boos – daar wordt een kind juist actief of angstig van – en maak er ook geen feestje van. Je kunt hem de volgende ochtend wel een compliment geven als hij uit zichzelf in bed is gebleven.
  4. Stel hem gerust
    Laat een nachtlampje aan (niet te fel en geen blauw licht) als je peuter snel bang is in zijn bed. Heeft hij een monster gezien? Jaag hem het raam uit. Geef hem een ‘waakbeer’ of spray met de plantenspuit ‘bescherm-monster-spray’ bij de deur. Zo voelt magie veilig.

Blijft je peuter niet willen slapen?

Gaat het slaapprobleem niet voorbij, welke tips je ook probeert en kom je niet achter de oorzaak? Ga dan gerust naar de huisarts, het Centrum voor Jeugd en Gezin of overweeg het inschakelen van een slaapcoach. Daar kunnen ze meekijken naar de oorzaak en aan mogelijke oplossingen werken.

Artikelen van Ouders van Nu ontvangen in je mailbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Bron: Mirror.co.uk, Slaapinfo – Beeld: Getty Images