door

Onderzoek bewijst: sporten tijdens zwangerschap is super belangrijk

Een nieuw Canadees onderzoek bevestigt nog eens dat sporten tijdens je zwangerschap heel gezond is voor jou en je baby. Het vermindert de kans op ernstige complicaties zelfs met 40 procent. Ook kwamen de onderzoekers met een zestal nieuwe aanbevelingen voor zwangere vrouwen om fit te blijven.

Om tot deze nieuwe aanbevelingen te komen hebben de Canadese wetenschappers gebruik gemaakt van verschillende onderzoeken die in de afgelopen jaren zijn gedaan op het gebied van sport en zwangerschap. Hiervoor hebben ze de resultaten van maar liefst 675 unieke studies gebundeld. De overall conclusie is dat alle zwangere vrouwen – met uitzondering van degenen die om medische redenen niet kunnen sporten – lichamelijk actief zouden moeten zijn. Dit zou de kans op ernstige complicaties met maar liefst 40 procent verminderen.

6 aanbevelingen

  1. Alle vrouwen zonder contra-indicatie moeten tijdens de zwangerschap lichamelijk actief zijn.
  2. Zwangere vrouwen moeten elke week minstens 150 minuten bewegen. Dit mogen ook matige intensieve inspanningen zijn, zoals een stevige wandeling of tuinieren.
  3. De lichamelijke inspanning moet worden verspreid over minimaal drie dagen per week.
  4. De meeste gezondheidsvoordelen worden behaald als zwangere vrouwen een combinatie doen van cardio- en krachttraining.
  5. Het dagelijks uitvoeren van bekkenbodemspiertraining verminderd het risico op urine-incontinentie na de bevalling.
  6. Zwangere vrouwen die zich licht in het hoofd voelen, misselijk worden of zich niet lekker voelen als ze plat op hun rug trainen, moeten hun trainingspositie aanpassen en de rugligging te vermijden.

Angsten uitgesloten

Ook weerspreekt het onderzoek de meest gehoorde angsten van vrouwen als het gaat om sporten tijdens de zwangerschap. Zo neemt door het sporten de kans op een miskraam niet toe. Ook is er geen enkel bewijs te vinden dat sporten zou zorgen voor een vroegtijdige bevalling of het krijgen van een kleinere baby. Wel zegt Margie Davenport, een van de onderzoekers, dat het ‘altijd verstandig is om naar je lichaam te luisteren en de tijd nemen om te rusten en te herstellen als je lichaam daarom vraagt.’

Bron: Global News Beeld Shutterstock