Voorweeen

Voorweeën, zo herken je ze

Al vanaf de 24e week kunnen ze opeens opduiken: voorweeën. De ene keer duren ze maar even, de andere keer houden de samentrekkingen langer aan. Voorweeën zijn nog niet ‘het echte werk’, maar je baarmoeder maakt zich wel alvast klaar voor de bevalling.

Wat zijn voorweeën?

Voorweeën of harde buiken zijn  samentrekkingen van de baarmoeder. Tijdens zo’n voorwee wordt de baarmoedermond week gemaakt, om zich voor te bereiden op de bevalling. De samentrekkingen betekenen dus niet dat de baarmoedermond zich al gaat openen, dat gebeurt pas later bij de de echte weeën: de ontsluitingsweeën.

Voorweeën zeggen dan ook niets over wanneer de bevalling daadwerkelijk door gaat zetten. Sommige zijn pijnlijk , maar houden gelukkig niet lang aan: vaak 30 tot 40 seconden. Kijk niet gek op als ze soms een paar uur lang om de drie minuten komen en daarna weer een tijd wegblijven.

Lees ook: Zijn harde buiken hetzelfde als voorweeën?

Hoe ontstaan voorweeën?

Voorweeën kunnen plotseling ontstaan en ook opeens weer verdwijnen. Sommige omstandigheden kunnen het in de hand werken. We sommen ze voor je op:

  • De baby beweegt flink of draait zich om in je buik
  • Je hebt een volle blaas die in de weg zit
  • De baby maakt een groeispurt, waardoor de baarmoeder extra snel moet mee rekken als je snel loopt of als je plotseling moet bukken, tillen of opstaan.
  • Je bent te druk (lichamelijk of psychisch). Vaak een teken om het iets rustiger aan te doen.

Tijdens je zwangerschap kun je last hebben van harde buiken, ook wel oefenweeën of Braxton-Hicks contracties genoemd. Dit is een normaal verschijnsel, maar het kan ook een signaal van je lichaam zijn om het iets rustiger aan te doen.

Voorweeën komen vaker voor bij een tweede of volgend kind.

Hoe voelen voorweeën?

Soms voelen voorweeën als menstruatiepijn, soms voelt het alsof er een zware kei in je buik zit. Het kan dus heel ongemakkelijk voelen , aan het einde van de zwangerschap zelfs een beetje pijn doen, maar je kunt het nog niet vergelijken met de pijn van een ontsluitingswee.

Voorweeën kunnen uren aanhouden, maar nemen niet toe in kracht en frequentie. Gebeurt dit wel, dan kan het zomaar zijn dat de voorweeën overgegaan zijn in ontsluitingsweeën, een startsein voor de bevalling.

Voortekenen bevalling? Let op deze 6 signalen.

Voorweeën of échte weeën: het verschil

Je verloskundige heeft het misschien al verteld: zolang je nog twijfelt of het een échte wee is, is het geen ontsluistingswee. Dat is duidelijk, maar toch is het fijn om te weten wat het verschil is tussen voorweeën en echte weeën. Vooral als je een zekere regelmaat ontdekt.

  • Voorweeën hebben onregelmatige tussenpozen, een echte wee komt met een regelmaat van minimaal 5 tot 6 minuten.
  • Voorweeën kunnen zeer ongemakkelijk zijn, maar de pijn neemt niet toe. Bij echte weeën wordt de pijn steeds iets erger.
  • Een voorwee heeft geen duidelijke opbouw in pijn, terwijl een echte wee stijgt naar een hoogtepunt om daarna weer af te zwakken.
  • Een voorwee duurt meestal iets korter (ongeveer 30 tot 40 seconden) dan een echte ontsluitingswee (meestal minimaal een minuut).

Een van de meest gestelde vragen aan de verloskundige is: wanneer bel ik als ik denk dat de bevalling is begonnen? Bel je meteen bij een eerste wee? En hoe zit dat als je vliezen breken? Lees er hier meer over: wanneer bel je de verloskundige. 

Meer over weeën:

Bij twijfel bellen

Blijf je twijfelen of het voorweeën zijn en zijn de weeën erg pijnlijk, neem dan altijd contact op je met je verloskundige.

tip

Tips om de pijn bij voorweeën te verzachten

Die samentrekkingen van de baarmoeder kunnen best pijnlijk zijn. Vooral als ze langere tijd aanhouden is het fijn om de pijn wat te kunnen verzachten. Misschien helpen onderstaande tips je:

  1. Warmte helpt om te ontspannen

    Zorg dus dat je lekker warm bent door de temperatuur in de kamer aangenaam te maken. Trek warme kleren aan die makkelijk zitten. Een bad, warme douche of warmtezakken bij je buik en rug kunnen helpen de pijn te verlichten. Ook kan je baarmoeder beter ontspannen door de warmte, waardoor de voorweeën makkelijker kunnen afzakken.

  2. Zoek ontspanning

    Als je gespannen bent, heb je meer last van de pijn. Probeer een manier te vinden waardoor je kunt ontspannen. Misschien maken een massage of yoga jou volkomen relaxed. Wat je ook kiest, als jij je er maar comfortabel bij voelt.

  3. Afleiding zoeken

    Dit kan ook een goede manier zijn: lezen, muziek luisteren, televisiekijken of misschien kom je tot rust (ja het kan!) tijdens het schoonmaken. Door niet te veel op de pijn te letten, blijft het draaglijk.

  4. Concentreer je op je ademhaling

    Als je het ritme van je ademhaling volgt, ben je minder gericht op de pijn. Dat helpt je om je te ontspannen en de weeën beter op te vangen. Blijf dus rustig doorademen. Adem in, en adem dan langzaam in vier tellen uit. Lees hier alles over ademhaling en het wegpuffen van weeën.

Video: hoe voelt een echte wee?

Video: Verloskundige Karlijn Janssen legt uit

Karlijn Janssen

Verloskundige

Karlijn Janssen is sinds 2010 verloskundige en heeft enkele jaren haar eigen verloskundigenpraktijk gehad. Op dit moment werkt ze bij Geboortecentrum Amsterdam. Karlijn geeft advies en voorlichting aan zwangere vrouwen en hun eventuele partner. Ze specialiseert zich momenteel ook tot echoscopiste. Ze heeft twee zonen.