zwanger en stoppen met roken

Zwanger en stoppen met roken

De gevolgen van roken tijdens de zwangerschap zijn heftig. Elke keer als je een sigaret opsteekt, rookt je baby met je mee. Stoppen met roken geeft je baby de kans om weer vrij te ademen en in alle rust verder te groeien.

Zwanger en roken? Dit zijn de risico’s

Dat roken tijdens de zwangerschap slecht is voor de ontwikkeling van de baby, weet iedereen. Maar dat de lijst met gevolgen zo lang is, misschien niet. Want in tegenstelling tot wat veel mensen denken, heeft roken niet alleen invloed op het gewicht van je baby.

Advertentie

Roken tijden de zwangerschap verhoogt ook de kans op:

Bijna 25% van alle babysterfte tijdens de zwangerschap of in het jaar na de geboorte, is het gevolg van roken. Ook meeroken is schadelijk. Blijf dus als je zwanger bent liever ook uit de buurt van rokende mensen en weg uit rokerige ruimtes.

Stoppen met roken voor de baby

Het is nooit te laat om te stoppen. Door te stoppen creëer je een heleboel kansen voor je baby. Je baby krijgt weer genoeg zuurstof en hoeft zich niet meer te verzetten tegen de giftige stoffen die zijn kleine lichaam bereiken. Stop je, dan zijn de schadelijke stoffen al binnen een week uit het bloed verdwenen waardoor je baby er geen last meer van heeft. Alle kansen in bovenstaande opsomming worden bovendien een stuk kleiner.

Video: het effect van (mee)roken op je ongeboren baby

Stoppen met roken voor jezelf

Stoppen met roken is goed voor je baby, maar vergeet jezelf ook niet. Je krijgt zelf ook meer lucht (al na 72 uur) en je conditie verbetert (al na één maand). Iets wat je goed kan gebruiken tijdens de bevalling. Je eetlust gaat vooruit, je huid wordt mooier en je ruikt beter. Je longen beginnen na het stoppen gelijk aan een grote schoonmaak en je bloedvaten zijn aan het herstellen. Na één jaar is je risico op hart –en vaatziekten gehalveerd. En ook het risico op andere ziektes neemt de komende jaren steeds verder af.

zwanger-en-stoppen-met-roken

Bron: ikstopnu.nl

Handige tips bij het stoppen met roken

De meeste zwangere vrouwen die roken weten vaak zelf ook wel dat roken gevaarlijk is voor hun baby. En ook al geven ze aan graag te willen stoppen, de stap om echt te stoppen is moeilijk. Herken je jezelf hierin, dan is het goed om op te schrijven waarom je het belangrijk vindt om te stoppen met roken. Wat houdt je vervolgens tegen om te stoppen én is dit op te lossen? Soms kan het vermijden van feestjes waar wordt gerookt of samen met je partner stoppen helpen.

In welke fase van je zwangerschap je ook zit, het heeft altijd zin om minder te roken of te stoppen. Belangrijke lichaamsdelen zoals de longen groeien door tot de geboorte van het kind. En echt, zelfs als je veel stress hebt van het stoppen, blijft niet roken nog altijd beter. Een aantal tips om je te helpen:

  1. Kies een stopdatum. Het liefst tussen nu en twee weken.
  2. Stop in één keer, dus bouw niet af.
  3. Zoek bij voorkeur hulp bij het stoppen. Zo vergroot je de kans dat je het stoppen volhoudt.
  4. Deze hulp kan in de vorm zijn van telefonisch contact met een coach, persoonlijk contact of in groepsverband.
  5. Je kunt ook naar huisarts voor begeleiding.
  6. Vertel je vrienden en familie dat je stopt met roken.
  7. Bereid het stoppen goed voor. Wat voor de één werkt, werkt voor de ander juist weer niet. Heb je moeite om anderen te zien roken? Vermijd dan de komende periode feestjes waarvan je zeker weet dat er gerookt gaat worden en vraag anderen je niet in verleiding te brengen.
  8. Zoek afleiding en denk positief. Je kunt veel meer dan je denkt! En vergeet hierbij voor je doel niet: je stopt voor de gezondheid van jou en je baby.
  9. Beloon jezelf de eerste periode elke dag dat het gelukt is met iets kleins, voor jezelf of voor de baby.
  10. Gebruik geen nicotinepleisters. Dit mag alleen bij hoge uitzondering en in overleg met de huisarts.

Waarom wilde je ook al weer stoppen?

Bedenk nog even waarom je ook al weer wilde stoppen met roken:

  • Je baby krijgt weer voldoende zuurstof.
  • Je baby krijgt meer voedingsstoffen binnen.
  • Je voelt je niet meer schuldig tegenover de baby.
  • Je kind heeft een beter gewicht en hierdoor een betere start straks.
  • De kans dat je kind zich ook in de toekomst beter ontwikkelt is veel groter.
  • Je hebt een grotere kans op een goede zwangerschap.
  • Kinderen van ouders die niet roken zijn minder vaak ziek.
  • Je kunt beter ademen en je conditie verbetert al na een maand.
  • Je eetlust verbetert, net als je reukvermogen.
  • Je bespaart geld.

Iemand anders helpen te stoppen met roken

Ondersteuning van haar omgeving is voor een zwangere vrouw heel belangrijk bij het stoppen met roken en het ook écht vol te houden. Geef de tips – opgesteld door Rijksoverheid – daarom door aan je vrienden en familie als je stopt met roken. Of gebruik ze zelf om je zwangere vriendin of zus te helpen bij het stoppen.

  • Stop samen met roken. Is je partner zwanger en gestopt met roken? Stop dan ook. Dat is voor haar makkelijker. Lees ook: ‘Rokende vaders onderschatten risico voor eigen baby’
  • Stel het roken uit. Want een zwangere vrouw die net is gestopt, moet je niet in verleiding brengen.
  • Rook uit het zicht. Zien roken doet roken. Breng een zwangere die is gestopt niet in verleiding.
  • Breng haar niet verleiding. Vraag een zwangere die gestopt is met roken niet om sigaretten voor je mee te nemen.
  • Maak afspraken. Vertel anderen dat je niet meer in de buurt van zwangere vrouwen rookt. Dat helpt enorm.