Zwangerschap en voeding: superfoods

Superfoods tijdens je zwangerschap

Zwanger? Dit is het moment om gezond te eten. Met deze superfoods krijgt je baby de juiste voedingsstoffen binnen en krijg jij de energie die je nodig hebt. Negen soorten superfood op een rijtje:

9x superfoods tijdens je zwangerschap

  1. Broccoli: de antioxidanten in broccoli zijn goed voor het zicht van je baby en het kalium in de groente helpt bij een goede vochtbalans. Broccoli bevat ook de vitamines A en C.
  2. Bananen: bevatten veel kalium, dus helpen tegen het vasthouden van vocht. In een banaan zit ook tryptofaan, een vetzuur dat je helpt om beter te slapen.
  3. Verse zalm: eiwitten, vitamine B en omega 3-vetzuren. Vooral die laatste zijn heel belangrijk en stimuleren de vorming van de hersenen en het gezichtsvermogen van je baby.
  4. Kaas: de gepasteuriseerde, harde variant. Kaas bevat calcium, fosfor en magnesium: stoffen die helpen om de botten sterk te maken.
  5. Zoete aardappel: hierin zitten folaat (foliumzuur), vezels, kalium en vitamine C. Goed voor het immuunsysteem, de botten, tanden en bloedvaten van je baby.
  6. Mager rundvlees: bevat veel ijzer. IJzer ondersteunt de zuurstofvoorziening naar je baby en voorkomt bloedarmoede.
  7. Eieren: gekookt of gebakken. Bron van eiwitten, vetzuren en mineralen. Ze bevatten ook choline, een mineraal dat cruciaal is voor de ontwikkeling van de hersenen van je baby en ook goed is voor jouw geheugen.
  8. Havermout, volkorenproducten, quinoa: deze producten bevatten veel vezels en helpen tegen verstopping.
  9. Bessen en bosvruchten: hierin zitten antioxidanten die goed zijn voor de hersenen van je baby.

Bron: Het zwangerschap- en babyboek.