Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 
close-up van vrouw met superfood smoothie en tarwegras

Top 10 superfoods tijdens je zwangerschap

Zwanger? Dit is hét moment om gezond te eten. Met deze superfoods krijgt je baby de juiste voedingsstoffen binnen en krijg jij de energie die je nodig hebt. Tien soorten superfood op een rijtje. Dit zijn de 10 meest voorkomende zwangerschapskwaaltjes.

In samenwerking met expert

Sharon Asscher

Algemeen voedingsadviseur

9x superfoods tijdens je zwangerschap

  1. Broccoli
    De antioxidanten in broccoli zijn goed voor het zicht van je baby en het kalium in de groente helpt bij een goede vochtbalans. Broccoli bevat ook de vitamines A en C.
  2. Abrikozen
    Deze vruchten bevatten veel kalium, dus helpen tegen het vasthouden van vocht.
  3. Verse zalm
    Deze vissoort zit vol eiwitten, vitamine B en omega 3-vetzuren. Vooral die laatste zijn heel belangrijk: ze stimuleren de vorming van de hersenen en het gezichtsvermogen van je baby. Daarnaast voorkomt het eten van voldoende omega 3 dat je zelf vergeetachtig wordt. Kies wel voor vis met een MSC-logo, daar zitten de minste gifstoffen in.
  4. Zoete aardappel (bataat)
    In zoete aardappels zit folaat (foliumzuur), vezels, kalium en vitamine C. Dit is goed voor het immuunsysteem, de botten, tanden en bloedvaten van je baby.
  5. Biologische kip
    Kip bevat veel ijzer en eiwitten. IJzer ondersteunt de zuurstofvoorziening naar je baby en voorkomt bloedarmoede. En eiwitten voor de groei van je baby.
  6. Eieren
    Of je ze nou gekookt eet of gebakken, eieren zijn een goede bron van eiwitten, vetzuren en mineralen. Ze bevatten verder choline, een mineraal dat cruciaal is voor de ontwikkeling van de hersenen van je baby en ook goed is voor jouw geheugen.
  7. Havermout, volkorenproducten en quinoa
    Deze producten bevatten veel vezels en dat is precies wat je nodig hebt om obstipatie tijdens de zwangerschap te voorkomen of verhelpen. Haver bevat daarnaast tryptofaan wat ervoor zorgt dat je beter slaapt, doordat het de melatonineproductie stimuleert. Een hormoon dat een rol speelt in ons slaap-waakritme.
  8. Bessen en bosvruchten
    Hierin zitten antioxidanten die goed zijn voor de hersenen van je baby.
  9. Ongebrande, ongezouten noten
    Je hormonen worden hieruit gemaakt, dus ideaal om je hormoonhuishouding te ondersteunen. Tip: eet maximaal 2-3 paranoten per dag, deze bevatten selenium. Selenium is heel belangrijk voor het immuunsysteem en de schildklier van de vrouw.
  10. Jodiumrijke voeding
    Als je te weinig jodium binnenkrijgt tijdens de zwangerschap, kan een tekort zorgen voor een lager IQ bij je baby. Je hebt dagelijks ongeveer 175 microgram nodig en zelfs 200 microgram als je borstvoeding geeft. Eet daarom regelmatig jodiumrijke voedingsproducten zoals: kabeljauw, kreeft of zeewier, zoals: kombu (deze zeewiersoort heeft een heel hoog jodium gehalte, dus eet dit niet te vaak), wakame, kelp noodles of zeewier pasta.

Lees ook: 8 dingen die niemand je vertelt over ochtendmisselijkheid

Bron: Het zwangerschap- en babyboek.

Advertentie

Podcast ‘Ouders van Nu vraagt door’: Voeding tijdens je zwangerschap



Sharon Asscher

Algemeen voedingsadviseur

Sharon Asscher is werkzaam als Orthomoleculair therapeut, hormoonconsulent en Psychische neuro immunoloog, ze heeft haar eigen praktijk Voeding maakt je beter waarbij ze op dagelijkse basis mensen/kinderen begeleid met uitdagingen en vraagstukken op het gebied van gezondheid – zwangerschap/fertiliteit & hormonen.

Sharon is gespecialiseerd in fertiliteit – zwangerschap en kinderen waarbij ze veel samen werkt met verloskundige praktijken in Amsterdam en omstreken en waar ze als expert tips heeft gedeeld bij het programma Hey Baby praktijk op RTL 4. Daarnaast geeft ze lezingen aan grote bedrijven om de vitaliteit en immuniteit op de werkvloer te verbeteren door middel van uitleg en makkelijke tips.

Sharon schrijft voor wendyonline.nl over gezondheid, deelt haar kennis als expert bij cycle.care – daarnaast deelt ze haar expertise via verschillende podcasts (Nina Pierson – Dertig in een dozijn – Ouders van Nu) Ook spreekt Sharon voor bedrijven als Deloitte – McKinsey – Paula’s Choice – The recharge company.

Haar passie voor voeding en een gezonde leefstijl begon op haar 18e, toen werd een nier verwijderd, waarna ze besloot om de regie te nemen over haar eigen gezondheid. Ze wilde er alles aan doen om haar lijf zo goed mogelijk te ondersteunen bij het herstel – zowel van de operatie als van een levenlang antibiotica gebruik.

Ze ging op onderzoek uit om te leren hoe ze het beste voor zichzelf kon zorgen met één nier. Dit resulteerde uiteindelijk in meervoudig HBO & WO niveau afgeronde studies op het gebied van voeding & gezondheid.

Voor meer informatie:

Social media van Sharon Asscher:

Publicaties:

Ouders van Nu Voordeelpas

Wil jij besparen op baby- en kinderspullen, kleding, speelgoed en meer?

Dat kan met de Ouders van Nu Voordeelpas!
Shop met korting