spinning-babies

Een soepele geboorte door Spinning Babies

De methode Spinning Babies voor tijdens je zwangerschap bestaat uit oefeningen voor een goede bekkenstand, ruimte in je buik en bekken en bewegingsvrijheid. Dat vergroot de kans op een vlotte bevalling en kan problemen bij de geboorte voorkomen. Alles over Spinning Babies.

Wat is Spinning Babies?

Spinning Babies is een methode die ontwikkeld is door de Amerikaanse verloskundige Gail Tully in samenwerking met chiropractors. De methode bestaat uit oefeningen om het bekken in balans te krijgen en ruimte in de buik en het bekken te creëren. De baby kan dan makkelijker indalen in de ideale ‘startpositie’ voor de geboorte. Dit is van groot belang voor een soepele bevalling: het kan een sterrenkijker of niet vorderende ontsluiting (zie verderop) voorkomen. Ook kan de baby makkelijker de spildraaien maken. Balance before force is het motto: als het bekken in balans is, heeft de baby ruimte om in de juiste positie en door het geboortekanaal te draaien (‘spinnen’).

spildraaien
Een illustratie van de inwendige en uitwendige spildraai.

Ingewikkeld parcours

Het woord ‘geboortekanaal’ klinkt alsof je baby bij de geboorte rechtdoor naar buiten gaat. Maar in werkelijkheid legt hij best een ingewikkeld parcours door je bekken af. Hij gaat eerst met zijn neus richting jouw zijkant door de bekkeningang. Daarna draait hij zijn neus richting je ruggengraat om door de bekkenuitgang te kunnen (de inwendige spildraai). Als zijn hoofd is geboren, moet hij opnieuw zijwaarts draaien (de uitwendige spildraai), zodat ook zijn schouders door de bekkenuitgang kunnen. En dan is er ook nog een bocht naar voren richting vagina-uitgang, onder het schaambeen door.

Hulp van je lichaam

Geen zorgen: je baby en jij zijn erop gebouwd om dit te kunnen. Zowel jouw bekken als het lijfje van je baby zijn tijdens de bevalling flexibel door het hormoon relaxine. Je baby wordt compact doordat zijn gewrichten zacht zijn en zijn schedeldelen dankzij de fontanellen over elkaar kunnen schuiven, en jouw schaambeen en staartbeen kunnen meebewegen (als je niet plat op je rug ligt). Door de weeën, de vorm van je bekken en de zwaartekracht wordt de baby vanzelf de goede kant op geduwd. De weerstand van de bekkenbodemspieren tegen zijn hoofd zorgt vervolgens dat hij de inwendige spildraai maakt. Als je bekken in balans is en de spieren en banden in dit gebied soepel genoeg zijn, kan je baby zonder problemen dit parcours afleggen.

Balans en ruimte ontstaan als de spieren die aan je bekken zijn verbonden aan beide kanten even lang zijn. Net als de banden waarmee je baarmoeder op z’n plek wordt gehouden. De oefeningen van Spinning Babies zijn erop gericht deze spieren en banden te rekken, versterken en ontspannen, zodat er symmetrie en bewegingsruimte voor de baby ontstaat.

Spieren

Onderstaande spieren zijn vooral van invloed op je bekken en je bevalling:

  • De hamstrings

    Deze spieren lopen langs de achterkant van je bovenbeen. Korte hamstrings veranderen de stand van het bekken waardoor de baby minder makkelijk kan indalen.

  • De bekkenbodemspieren

    Het ‘netje’ onder in je bekken. Als deze spieren links stugger zijn dan rechts (of andersom), krijgt het hoofd van je baby geen gelijkmatige tegendruk en kan de inwendige spildraai lastiger zijn.

  • De psoas

    Deze spieren lopen van de binnenkant van je dijbeen via je bekken naar de onderste ruggenwervels. Je gebruikt ze om te kunnen lopen en bij stress worden ze extra geactiveerd (zodat je kunt vluchten). Daarom zit er bij veel mensen, meestal ongemerkt, spanning in deze spieren, wat ze verkort. Dit beïnvloedt de bewegingsvrijheid van het bekken.

psoas

Ligamenten

Niet alleen spieren spelen een rol bij de bevalling, maar ook de banden (ligamenten) die de baarmoeder op z’n plek houden:

  • De ronde ligamenten

    Deze lopen van de zijkant van de baarmoeder naar het schaambeen. Tijdens de zwangerschap rekken ze met je groeiende baarmoeder mee. Als deze ligamenten, of één van beide, stug zijn, zit er minder rek in. Dat kan de stand van de baarmoeder beïnvloeden of zorgen voor minder bewegingsruimte voor de baby (ze zitten dan in de weg).

  • Het brede ligament

    Dit loopt overdwars rondom de baarmoeder en zit vast aan het heiligbeen. Als dit ligament stug is, heeft de baby minder bewegingsruimte waardoor hij minder makkelijk in de ideale geboortepositie kan draaien.

  • De utero-sacrale ligamenten

    Deze lopen van de onderkant van de baarmoeder naar net boven je stuitje. Als beide stug zijn, heeft de baby minder ruimte om te draaien. Is één van beide stug, dan kan de baarmoeder gedraaid in het bekken zitten. Doordat de onderkant van de baarmoeder soort van ‘opgedraaid’ wordt, is daar minder ruimte voor het hoofd van de baby. Stel je voor hoe het eruitziet als je de onderkant van een ballon beetpakt en een kwartslag draait: de onderste helft wordt dan kleiner.

ligamenten
Een dwarsdoorsnede van de ligamenten (banden) rondom de baarmoeder.

Moderne levensstijl

Maar is je bekken van nature dan niet al in balans? Ideaal gezien wel, maar de meeste mensen gebruiken hun lichaam niet zoals het eigenlijk is bedoeld. We bewegen weinig en eenzijdig, waardoor de spieren niet gelijkmatig worden gebruikt. Zo worden sommige spieren korter (stugger) dan andere. Deze gewoontes kunnen ook de stand van je bekken beïnvloeden:

  • Altijd met je ene been over je andere zitten.
  • Veel onderuit gezakt zitten.
  • Altijd je tas (of je kind) aan dezelfde kant dragen.
  • Op hakken lopen: dit verkort je hamstrings.

Vrijwel iedere vrouw doet minstens een van deze dingen en toch worden de meeste baby’s zonder problemen geboren. Maar je kunt het risico op een lange, moeizame bevalling wel verkleinen door je lijf voor te bereiden. Dat kost niet veel moeite en geeft wél veel vertrouwen in een goede bevalling.

De ideale geboortepositie

Aan het eind van de zwangerschap gaat je baby in de ideale positie liggen om geboren te worden: met zijn rug links- of rechtsvoor, zijn kin op zijn borst en zijn achterhoofd naar beneden. Zo gaat hij met de kleinste hoofdomvang door het bekken. Als hij door stugge banden of een iets scheef bekken te weinig bewegingsruimte heeft, zoekt hij een andere houding. In uitzonderlijke gevallen is dat de stuitligging, maar hij kan ook met zijn rug naar jouw achterkant blijven liggen en geboren worden als sterrenkijker. Dat zijn geen ‘eigenwijze baby’s’, zoals vaak wordt gezegd. Ze hebben gewoon niet de ruimte gehad om met hun achterhoofd naar voren te draaien.

Niet vorderende ontsluiting

Als het ronde achterhoofd van de baby rondom tegen de baarmoedermond drukt, komt er oxytocine vrij en komen de weeën goed op gang. De baarmoedermond ontsluit bovendien makkelijker als de druk van het hoofd gelijkmatig is verdeeld. Baby’s die te weinig bewegingsruimte hebben, gaan soms niet goed met hun kin op de borst liggen. Daardoor duwt niet hun ronde achterhoofd tegen de baarmoedermond, maar de ovale bovenkant van hun hoofd. De druk op de baarmoedermond is dan niet gelijkmatig, de weeën zijn zwak en/of de ontsluiting gaat heel traag of stopt. Dit noem je onvoldoende of niet vorderende ontsluiting.

Als oplossing krijgen vrouwen dan vaak weeënopwekkers. Dit kan voor sterke weeën zorgen, waardoor het hoofd van de baby met kracht tegen de baarmoedermond wordt geduwd. Dat is pijnlijk voor de moeder, maar het kan ook een blessure aan de nek en rug van de baby veroorzaken. Huilbaby’s met nekpijn lagen tijdens hun geboorte vaak niet goed. Soms helpen de weeënopwekkers niet genoeg en is uiteindelijk een keizersnede nodig. Dat komt meestal niet omdat de baby te groot is, maar door de stand van het hoofd en het bekken.

Specifieke oefeningen en houdingen

Zo zijn er meer manieren waarop gebrek aan balans in het bekken de geboorte negatief kan beïnvloeden. Zoals gezegd worden de meeste baby’s gewoon geboren, terwijl het bekken bij de meeste vrouwen niet perfect in balans is. Je hoeft je dus geen grote zorgen te maken. Maar de oefeningen van Spinning Babies kunnen de bevalling wél positief beïnvloeden, door je lijf goed voor te bereiden. Er zijn ook houdingen die een baby in stuitligging helpen draaien en die je tijdens de bevalling kunt doen als de ontsluiting niet vordert. Ze rekken en ontspannen de spieren en banden, wat nét de ruimte kan geven die de baby nodig heeft om goed te gaan liggen.

Instructievideo

De oefeningen zijn niet moeilijk en je hoeft er geen yogalijf voor te hebben. Sommige zwangerschapsdocenten verwerken ze in hun cursus, maar je kunt ook op spinningbabies.com kijken voor een uitgebreide uitleg. Lees de instructies goed door, sommige houdingen zijn in sommige gevallen niet verstandig.

Hier kun je vandaag nog mee beginnen

Deze Spinning Babies-tips kun je nu al doen:

  1. Drink water. Twee liter per dag. Dat houdt je spieren soepel.
  2. Draag platte schoenen. Hakken hebben veel invloed op de stand van je bekken.
  3. Wandel. Zo kunnen je spieren zich herstellen nadat je lang hebt gezeten.
  4. Zit op je zitbotten. Je voelt ze als je je bekken naar voren en naar achteren kantelt. Ga er zo veel mogelijk bovenop zitten (zo is je bekken in de juiste stand) met je voeten plat op de grond (zo zit je symmetrisch).
  5. Koop een fitnessbal. Ga er elke dag een tijdje op zitten en draai langzaam cirkels met je heupen, beide kanten op. Doe wat goed voelt. Zorg dat het formaat bal past bij je lichaamslengte (veel webshops hebben tabellen). Pomp hem zo hard op dat je heupen hoger zijn dan je knieën. Zet je voeten uit elkaar op de grond en draai je knieën en tenen naar buiten.
  6. Zet als je overeind komt of uit de auto stapt eerst beide voeten naast elkaar neer op de grond en kom dan omhoog. Zo voorkom je disbalans in je bekken.
  7. Simpele oefening: zit je toch veel met je benen over elkaar, doe dan tussendoor regelmatig het volgende. Ga op een stoel op je zitbotten zitten en zet je voeten naast elkaar op de grond. Leg je rechter enkel op je linker bovenbeen, zodat het enkelbot net voorbij je been komt (anders zit het niet lekker). Beweeg nu zonder je handen te gebruiken je rechterknie richting grond. Wissel daarna van been. Doe altijd beide kanten, voor de symmetrie.

Wil je weten hoe het zit met de stand van je bekken omdat je bijvoorbeeld al langer last hebt van je rug? Dan kun je naar een chiropractor gaan die gespecialiseerd is in zwangerschappen. Vraag je verloskundige om advies.

Marijn van der Zwaard

Zwangerschapscoach

Marijn van der Zwaard is zwangerschapscoach in Groningen. Ze volgde de opleiding Docent Natuurlijk Zwanger, waar ze – naast verloskundetheorie – yoga, shiatsutechnieken en drukpunten voor de zwangerschap en bevalling leerde. Daarnaast is ze gecertificeerd HypnoBirthing-docent en deed ze o.a. trainingen rebozotechnieken en Spinning Babies. Vanuit haar eigen bedrijf Heybabycoaching.nl begeleidt ze ouders bij de fysieke en mentale voorbereiding op de geboorte van hun baby.

Contact
Website
Facebook
Instagram