baby slaapt slecht
door

Onderzoek: slecht slapen bij baby leidt mogelijk tot gedragsproblemen op peuterleeftijd

Is je kind overnacht een engel, maar ’s nachts stiekem toch echt een bengel? Uit onderzoek blijkt dat slecht slaapgedrag bij baby's kan leiden tot gedragsproblemen zodra ze de peuterleeftijd bereiken. Volgens onderzoekers een reden voor ouders van nachtbrakers om het probleem vroegtijdig aan te pakken.

Was slapen bij jouw baby de eerste paar maanden ook een enorm drama? Kwam je baby moeilijk in slaap en werd hij snel wakker terwijl hij dan nog helemaal niet uitgerust was? Nieuw onderzoek legt nu een duidelijk verband tussen slaapproblemen tijdens de kindertijd – zoals vaak ’s nachts wakker worden, een korte slaapduur of moeilijk in slaap vallen –en emotionele en gedragsproblemen op de leeftijd van 24 maanden, zoals angsten, sombere gevoelens, en gedragsproblemen.

Advertentie

Link tussen slecht slapen en gedragsproblemen

Het onderzoek werd uitgevoerd door het Instituut voor Mentale Gezondheid van de Universiteit van Birmingham in samenwerking met het Finse Instituut van Gezondheid en Welzijn in Helsinki. Bijna 1.700 ouders vulden eerst een basisvragenlijst in en gaven later feedback over het slaapgedrag van hun kind met 3, 8, 18 en 24 maanden. Zo vulden ze in hoe lang hun baby had geslapen, hoe lang het duurde voordat hij in slaap viel, hoe vaak hij ’s nachts wakker werd en hoeveel slaapjes hij overdag deed. De resultaten hiervan werden vergeleken met een andere vragenlijst over emotionele en gedragssymptomen die was ingevuld door 950 ouders toen hun kind 24 maanden was.

De onderzoekers kwamen vervolgens tot de volgende conclusie:

  • Korte, onderbroken slaapjes na 3 en 8 maanden, vaak ’s nachts wakker worden na 3, 8, 18 en 24 maanden en meer slaaptijd overdag na 24 maanden gingen gepaard met symptomen, zoals angst en depressie.
  • Korte, onderbroken slaapjes bij 8, 18 en 24 maanden, er lang over doen om in slaap te vallen en vaak ’s nachts wakker op alle tijdstippen, naast eerdere bedtijd na 8 maanden en een groter deel van de slaap overdag na 24 maanden, waren gerelateerd aan ontregeling.
  • ’s Nachts veel wakker worden na 3 en 24 maanden en er lang over doen om in slaap te vallen na 24 maanden gingen gepaard met problemen, zoals overactief gedrag en ongehoorzaamheid.

Lees ook: Mijn baby wil niet slapen, wat nu?

De oorzaken van slaapproblemen

Is het een reden om meteen in de paniekmodus te schieten? Nee, maar het is wel goed om alert te zijn op de mogelijke effecten die het slaapgebrek later op je kind kan hebben en te proberen om de slaapproblemen zo snel mogelijk aan te pakken. Volgens het onderzoek kunnen slaapproblemen bij jonge kinderen verschillende oorzaken hebben, waaronder genetische en omgevingsfactoren.

Hoofdonderzoeker Isabel Morales-Muñoz zegt in Vakblad Vroeg hierover: ‘Wetenschappers denken dat er in het centrale zenuwstelsel verbanden zijn tussen slapeloosheid en onze emoties. Het is dus mogelijk dat deze verbanden een biologische basis hebben. Omgevingsfactoren, waaronder slaapgewoonten in het gezin, ouderlijke reacties op huilbuien en stress van de ouders, spelen ook een belangrijke rol in de slaap van een kind en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Hoewel er nog meer onderzoek nodig is op dit gebied, denken we dat vroege interventies bij kinderen die deze slaapproblemen ervaren, echt nuttig kunnen zijn en zeer jonge kinderen kan helpen om hun gedrag en emotionele zelfbeheersing te ontwikkelen’

Help, mijn baby slaapt slecht

Als je baby een slechte slaper is, hoef je niet direct bang te zijn dat hij over een paar jaar kampt met angsten of misschien juist overactief gedrag. Voor je baby, maar ook voor jezelf (hallo slapeloze nachten!) is het wél een goed idee om het slaapgedrag aan te pakken. Lees hier over alle mogelijke slaapproblemen en wat je ertegen kunt doen.

Probeer de methode die je kiest minimaal twee weken vol te houden om echt effect te merken. Het is ook helemaal niet erg om daar hulp bij te vragen. Word je radeloos van een baby die veel huilt, bespreek dit dan met je huisarts, kraamhulp, verloskundige of op het consultatiebureau. Je kunt ook een slaapcoach inschakelen, die een persoonlijk slaapplan opstelt dat goed bij jouw baby past.

Lees ook: Alles over doorslapen

Tip!

Leiden jij en je baby een ‘actief’ nachtleven en heb je behoefte aan tips en advies van lotgenoten? Sluit je dan aan bij onze gesloten Facebookgroep Nachtouders van Nu, om andere nachtouders te ontmoeten en tips uit te wisselen.

Video: 3 gouden slaaptips

Slaapcoach Susanne Willekes deelt haar beste tips.

Bron: Vakblad Vroeg. Beeld: Shutterstock