kramp in kuit

Kramp in je kuiten tijdens de zwangerschap

Iedereen heeft wel eens kramp in zijn kuit, maar als je zwanger bent, kan ’t er vaker inschieten dan normaal. Vooral ’s nachts lig je soms opeens gestrekt van de helse pijn in je kuit. Het is niet bekend waarom zwangere vrouwen hier meer last van hebben, maar je kunt gelukkig wel wat doen om de kans op kramp te verminderen.

Krampaanvallen

Ongeveer de helft van de zwangere vrouwen heeft er last van: plotselinge krampaanvallen in de kuiten of benen. Bij de meeste vrouwen begint dit kwaaltje tijdens het tweede trimester van de zwangerschap en wordt het erger naarmate je buik groter wordt.

Advertentie

’s Nachts

Vooral ’s nachts kun je wakker schieten van de plotselinge kramp in je kuit. De kramp kan enkele seconden tot minuten duren en kunnen je slaap flink verstoren. Sommige zwangere vrouwen hebben het bijna elke nacht, anderen hebben het alleen af en toe. Lees hier meer over slecht slapen tijdens je zwangerschap.

Hoe ontstaat kramp in je kuit?

Kramp in een spier ontstaat doordat de zenuwen die ervoor zorgen dat de spier zich samentrekt of ontspant, plotseling te veel signalen versturen. Er ontstaat een soort kortsluiting. Daardoor trekken in één keer alle spiervezels van de spier zich samen. Het gevolg: krampende pijn die vanuit het niets in je kuit schiet.

Wat precies de oorzaak is van die miscommunicatie vanuit de zenuwen, daar is de medische wereld nog niet zeker van. Wetenschappers vermoeden dat kramp in een spier mogelijk te maken heeft met:

  • Vermoeidheid: Doordat je zwaarder wordt tijdens je zwangerschap moeten de spieren in je benen meer gewicht dragen. Het kost meer inspanning waardoor de spieren sneller moe zijn. Rust wat vaker uit en voorkom dat je lang staat.
  • Vocht vasthouden: Als je zwanger bent houd je meer vocht vast in je benen, waardoor je benen, voeten en enkels opzwellen. Dit zou met de kramp te maken kunnen hebben. Lees hier wat de oorzaak is van vocht vasthouden tijdens je zwangerschap.
  • Vochttekort: Ook vochttekort kan voor kuitkramp zorgen tijdens je zwangerschap. Op warme dagen heb je hierdoor meer kans op spierkramp omdat je meer vocht verliest.
  • Een verstoorde bloedtoevoer: Tijdens de zwangerschap groeit je baarmoeder en kan er druk ontstaan op de aderen in je benen. Hierdoor raakt de doorbloeding in je benen verstoord.
  • Kou: Kou of warmte zouden de spierkramp ook kunnen opwekken.
  • Intensief sporten: Door fanatiek sporten kun je je spieren overbelasten. Zorg voor voldoende hersteltijd. Lees ook: mag je hardlopen als je zwanger bent?
  • Of juist te weinig beweging: Ook te weinig beweging kan voor kuitkramp zorgen. Mocht je niet aan sporten toe komen, maak dan regelmatig een wandelingetje of laat de hond uit. Ook zwemmen is een goede beweging. Dit zijn ook geschikte sporten voor zwangere vrouwen.
  • Een verkeerde sta- of zithouding overdag: Een houding waarbij de bloedtoevoer niet optimaal is, kan zorgen voor kuitkramp. Bijvoorbeeld met gekruiste benen zitten.
  • Een tekort aan bepaalde mineralen: Doordat je mineralen, zoals calcium en magnesium, via je bloed deelt met je baby, ontstaat er sneller een tekort.
  • Zuur-base balans: Je lichaam heeft een zuur-base balans, dit wordt uitgedrukt in pH waardes en kan tussen de 0 en 14 liggen. Van 0 tot 7 is zuur, 7 is neutraal en van 7 tot 14 is basisch. Je bloed heeft een pH waarde rond de 7, maar je maag bijvoorbeeld tussen de 2 en 3,5. Om dit in evenwicht te houden in je lichaam, komt het overschot aan zuren er via je urine uit. Als je dagelijks teveel zuur binnenkrijgt, kunnen je organen dit niet verwerken en wordt het zuur naar andere weefsels ‘gestuurd’ zoals die van je huid en je spieren. Deze weefselverzuring kan ook een oorzaak zijn van de kramp in je kuit.

Wat moet je doen als de kramp erin schiet?

Heb je een krampaanval in je kuit? Zo verminder je direct de pijn:

  1. Probeer je been te strekken
    Duw je hiel van je af en trek je tenen omhoog, richting je hoofd. Dit zal in eerste instantie flink pijn doen, maar op den duur zal de kramp minder worden en de pijn wegtrekken. Vraag eventueel je partner om je te helpen, door je been gestrekt te houden.
  2. Lukt het niet op bovenstaande manier?
    Stap dan uit bed en doe een rekoefening voor je kuiten: leun met je handen tegen de muur, zet je pijnlijke been naar achteren en strek je been, door je hiel in de grond te duwen. Blijf zo staan tot de pijn minder wordt.
  3. Masseer daarna de verkrampte plek zo’n 5 tot 10 minuten.
    Dit helpt om de doorbloeding te verbeteren en de spier te ontspannen. Begin aan de onderkant en masseer naar het hart toe.
  4. Warm maken
    Of maak de pijnlijke plek warm door er een warme kruik op te leggen; daar ontspant de spier ook van. Loop daarna een rondje door de kamer. Dat helpt om de doorbloeding weer op gang te brengen.

Kramp in je kuiten voorkomen

Het is niet helemaal te voorkomen dat je kramp in je kuiten krijgt tijdens de zwangerschap, maar je kunt de kans wel verkleinen met deze tips:

  • Beweeg je voeten voldoende: draai er rondjes mee terwijl je met je benen omhoog zit. Dat kun je makkelijk doen als je voor de tv zit of op de bank een boek leest.
  • Doe af en toe rek- en strekoefeningen voor je kuiten; doe er sowieso een aantal ‘s avonds voordat je in bed stapt.
  • Neem een warm bad voordat je naar bed gaat om je spieren te helpen ontspannen.
  • Wisselvoetbaden, waarbij je heet en koud water met elkaar afwisselt, kunnen ook helpen.
  • Zorg voor voldoende beweging en maak elke dag een wandelingetje.
  • Zit niet voor langere tijd met je benen over elkaar gekruist.
  • Probeer ook niet te lang achter elkaar te staan.
  • Ga aan het eind van de dag even met je benen omhoog op de bank zitten.
  • Drink genoeg water of kruidenthee, minimaal 1,5 tot 2 liter per dag.
  • Het kan helpen om op je linkerzij te slapen, met je benen opgetrokken.
  • Leg een kussentje onder je voeten en kuiten als je in bed ligt, zodat ze iets hoger liggen.
  • Heb je vaak last van kuitkramp, overleg dan ook even met je verloskundige. Soms kunnen steunkousen helpen.

Magnesium of calcium innemen?

Je hoort weleens dat magnesiumsupplementen kunnen helpen tegen kramp in je kuiten tijdens de zwangerschap. Er zijn een aantal onderzoeken hiernaar gedaan, die tot verschillende conclusies kwamen. Bij sommige vrouwen zou het kunnen helpen, terwijl uit ander onderzoek blijkt dat het geen effect heeft. Soms schrijft een huisarts magnesium voor als je echt flinke slaapproblemen hebt door de nachtelijke krampaanvallen. Dit kan wel bijwerkingen hebben, zoals diarree, misselijkheid en overgeven.

Ook calcium wordt weleens aangeraden als wondermiddel tegen kramp, maar ook dit is niet bewezen. Neem nooit extra supplementen zonder dit met je verloskundige of gynaecoloog te overleggen.

Voeding

Je kunt door je voeding aan te passen ervoor zorgen dat je meer magnesium of calcium binnenkrijgt. Neem bijvoorbeeld vaker een banaan, deze zijn rijk aan magnesium. Maar magnesium zit bijvoorbeeld ook veel in pinda’s en noten, spinazie, volkorenbrood en volkorenpasta, melk en vlees. Calcium zit onder andere in melk, yoghurt, kaas, groente, noten en peulvruchten. Ook de kruiden cayennepeper, gember en knoflook zijn goed voor de bloedsomloop en helpen de kuitkrampen te voorkomen.

Risico’s?

Kramp in je kuiten is een vervelend maar onschuldig zwangerschapskwaaltje. Na nachtelijke kramp kun je de volgende ochtend nog wel last hebben van een gevoelige of pijnlijke plek in je kuit.

Blijft de pijn in je kuiten continu aanwezig? Dan is het verstandig om even langs de dokter te gaan. Ook als er een rode plek of zwelling in je kuit te zien is, of als de spier erg warm aanvoelt, moet je aan de bel trekken. Dit kunnen namelijk tekenen zijn van een bloedpropje in de kuit, wat zo snel mogelijk aangepakt moet worden. Zo’n bloedpropje komt niet vaak voor, maar tijdens een zwangerschap is het risico hierop wel wat groter.