Slappe borsten

Je borsten na een zwangerschap

Je hoort het vaak: na je zwangerschap worden je borsten nooit meer zoals ze waren. Ze zouden kleiner en slapper worden, en gaan hangen. Ook kun je last krijgen van striae. Hoe kan dit en kun je hier iets tegen doen? 

Borsten na een zwangerschap 

Er zijn maar weinig onderdelen van je lichaam zo veranderlijk als je borsten. In de kinderjaren zijn ze nog plat, in de puberteit beginnen ze te groeien. Ze kunnen groter worden als je aankomt en slinken als je gewicht verliest. En tijdens een zwangerschap kun je er zomaar een cupmaat (of twee, drie) bij krijgen. 

Na de zwangerschap slinken je borsten vaak weer. Veel vrouwen vinden dat hun decolleté na de zwangerschap niet meer zo mooi is als daarvoor. Hun borsten lijken kleiner, slapper en een beetje te hangen. Daarnaast kun je tijdens de zwangerschap ook last van striae op je borsten krijgen.

Oorzaak van veranderende borsten

Als je zwanger bent, veranderen je borsten onder invloed van de zwangerschapshormonen hCG, oestrogeen en progesteron. De doorbloeding van je borsten wordt groter en de melkklieren beginnen te groeien, ter voorbereiding op het geven van borstvoeding. Hierdoor krijg je vollere, grotere borsten. Hier meer over borstvoeding.

Na de geboorte van je baby zorgen de hormonen in je lichaam ervoor dat je borsten melk gaan produceren. Door die melkproductie, de verhoogde doorbloeding en een grote toestroom van lymfevocht, kun je twee tot vijf dagen na de bevalling last krijgen van stuwing. Je borsten voelen dan vol en gespannen aan, en kunnen nog groter worden. Soms voelt het zelfs alsof ze op ontploffen staan. Bijna alle moeders krijgen in meer of mindere mate met stuwing te maken, ook als je geen borstvoeding geeft. 

Tijdens de zwangerschap is het bindweefsel door de groei van de borsten opgerekt. De huid van je borsten kan daardoor slapper zijn dan voor de geboorte van je kind. Geef je borstvoeding, dan merk je daar in eerste instantie meestal nog niet zo veel van, omdat je borsten nog gevuld zijn met opgezette melkklieren. Maar zodra je stopt met voeden, of als je besluit geen borstvoeding te geven, slinkt het klierweefsel en worden je borsten vanzelf zachter en slapper. Het is ook mogelijk dat er vetweefsel verdwijnt. Doordat je borsten niet meer zo gevuld zijn, en het bindweefsel niet meer zo stevig is als vroeger, kunnen je borsten hierdoor gaan hangen. 

Tips van dermatoloog: je huid verzorgen als je zwanger bent. 

Feit of fabel?

Het is dus geen fabeltje, bij veel vrouwen zijn hun borsten slapper en kleiner na hun zwangerschap. Ze kunnen door het uitgerekte bindweefsel ook meer gaan hangen. Bij de ene vrouw valt het mee, maar bij de ander zijn de borsten zelfs een cupmaat kleiner dan voorheen. 

Overigens zijn er nog een aantal andere factoren die kunnen zorgen voor slappere borsten. Hoe meer kinderen je hebt gekregen, hoe meer je borsten kunnen gaan hangen. Ook overgewicht, een grote cupmaat en een hogere leeftijd zijn van invloed op de stevigheid van je borsten. 

Slapper door borstvoeding?

Het geven van borstvoeding heeft geen invloed op de stevigheid van je borsten. Ook bij vrouwen die geen borstvoeding geven, wordt het bindweefsel van de borsten opgerekt omdat het lichaam zich wel voorbereid op het geven van borstvoeding. Dit gebeurt bij elke zwangere vrouw waardoor je daarna kans hebt dat je borsten slapper zijn dan voor je zwangerschap. Dit zijn de 25 meest gestelde vragen over borstvoeding.

Borstkwaaltjes na zwangerschap

Door alle veranderingen aan je borsten kun je tijdens en na de zwangerschap te maken krijgen met kwaaltjes bij je borsten. Zo kunnen je borsten soms pijnlijk aanvoelen of gaan je tepels flink jeuken. Ook is het mogelijk dat je borsten tijdens en na de zwangerschap moedermelk lekken. Tips: zo voorkom je lekkende borsten.  

Geef je na de zwangerschap borstvoeding, dan krijg je mogelijk te maken met pijnlijke kwaaltjes als tepelkloven. Ook bestaat het risico op borstontsteking, als er een melkkanaaltje verstopt raakt. Dit zijn de meest voorkomende borstvoedingskwaaltjes.

Striae op je borsten

Net zoals dat je tijdens je zwangerschap striae op je buik, heupen, dijen en billen kunt krijgen, kan je ook last krijgen van striae op je borsten. Deze huidstriemen ontstaan als je lichaam in korte tijd sneller groeit dan je huid kan bijhouden. Groeien jouw borsten tijdens de zwangerschap flink, dan is het mogelijk dat er scheurtjes in het onderhuidse bindweefsel van je borsten ontstaan. De littekens die hierdoor onder je huid ontstaan, wordt striae genoemd.  

Striae kun je helaas niet voorkomen, omdat de kans hierop deels erfelijk bepaald is. Als je eenmaal striae hebt, zal het waarschijnlijk ook nooit helemaal verdwijnen. De striemen worden op den duur vaak wel minder opvallend. Er zijn verschillende middeltjes, crèmes en behandelingen die claimen striae te verminderen. Maar voor al deze behandelingen geldt dat de striemen niet zullen verdwijnen. Ze worden alleen minder zichtbaar.

Meer lezen: kun je striae en zwangerschapsstriemen voorkomen?

Worden je borsten ooit weer steviger?

De stevigheid van je borsten neemt op den duur vanzelf weer wat toe. Al kan dat een tijdje duren en worden je borsten waarschijnlijk nooit meer zoals vroeger. Op den duur vormt zich bij de meeste vrouwen nieuw vetweefsel in de borsten. Daardoor zijn de borsten na een aantal menstruatiecycli vaak ongeveer weer dezelfde cupmaat als voor de zwangerschap. 

Slappe borsten voorkomen

Helaas, kun je niet voorkomen dat je borsten slapper worden door je zwangerschap. Ook striae kun je niet vermijden, dit ontstaat door de plotselinge groei van de huid van je borsten. Die groei kun je niet voorkomen, maar het is wel verstandig om je gewicht een beetje in de gaten te houden. Hoe meer je aankomt tijdens je zwangerschap en hoe groter je borsten worden, hoe groter de kans later op striae en slappere borsten. Gewichtstoename tijdens je zwangerschap: wat is gezond?

Massages, crèmes of oefeningen kunnen de groei van je borsten tijdens je zwangerschap niet tegenhouden. Niets is opgewassen tegen de zwangerschapshormonen. Het enige wat je kunt doen, is zorgen dat je grotere borsten goed ondersteund en verzorgd worden. Dat doe je door:

Zwangerschapsbeha en voedingsbeha

Een zwangerschapsbeha is gemaakt van een speciale rekbare stof en geeft extra ondersteuning. Een zwangerschapsbeha wordt daarom ook wel meegroeibeha genoemd, omdat de flexibele stof mee rekt met je groeiende borsten. Er zit geen beugel in, omdat dat vaak niet prettig zit als je borsten groeien. Je kunt ‘m eventueel ook ’s nachts dragen. 

Een voedingsbeha gebruik je ná de zwangerschap, als je borstvoeding geeft. Ze zijn er in allerlei pasvormen, met of zonder voorgevormde cup en beugel. Voedingsbeha’s geven ook extra ondersteuning aan je vollere borsten tijdens de borstvoedingsperiode. Het verschil met een zwangerschapsbeha is dat je de cups van een voedingsbeha kunt losmaken, waardoor je borst bloot komt te liggen. Zo hoef je tijdens het voeden niet je hele beha uit te trekken. 

Stevigheid borsten terugkrijgen 

Je kunt de stevigheid in je borsten na de zwangerschap enigszins terugkrijgen met borstspieroefeningen. Doe bijvoorbeeld drie keer per week deze oefeningen:

  1. Houd je handen met je handpalmen tegen elkaar aan voor je borst. Je onderarmen zijn horizontaal, je ellenbogen wijzen naar buiten. Druk je handpalmen kort en stevig tegen elkaar aan en ontspan weer. Herhaal dit 15 keer en ontspan daarna je armen. Doe daarna nog een ronde (of twee). Doe deze oefening zowel ’s ochtends als ’s avonds een keer. 
  2. Ook bekende oefeningen als push-ups en planken zijn goed voor je borstspieren.
  3. Zwemmen en roeien zijn sporten waarbij je je borstspieren actief gebruikt. 

Helpen de oefeningen bij jou niet, dan kan een push-upbeha ook wonderen doen. Maar belangrijker is misschien wel om te accepteren dat je borsten zijn veranderd. Je lichaam heeft een baby gedragen, gebaard en misschien ook gevoed. Het is heel normaal dat dit sporen heeft achtergelaten. Sterker nog: dat is iets om trots op te zijn. Dat is je toch maar mooi gelukt.

Kijk ook gratis onze 10-delige videoserie Fit na de Bevalling: hoe je met simpele oefeningen en voedingtips het herstel na de bevalling kunt bevorderen.

Meer over borsten: