Urineverlies na de bevalling

Urineverlies na de bevalling

Urineverlies na de bevalling komt vaak voor. Soms zijn het enkele druppeltjes, maar het kan ook een flinke scheut zijn. Hoe komt dat en hoe kom je ervan af?

Waardoor komt urineverlies?

Urineverlies na bevalling wordt meestal veroorzaakt door stressincontinentie. De bekkenbodemspier en de sluitspier van de blaas kunnen de groter wordende druk in buik of blaas niet goed opvangen, waardoor je een beetje urine verliest.

BekkenbodemIllustratie van dwarsdoorsnede vrouwelijk bekken 

De boosdoener: hormonen

Het gebeurt bijvoorbeeld als je een plotselinge beweging maakt of als je moet hoesten, niezen of lachen. Vrouwen hebben juist tijdens en na de zwangerschap vaak last van stressincontinentie, omdat de bekkenbodemspier en de kringspier van de blaas dan minder goed werken.

Dat gebeurt onder invloed van zwangerschapshormonen: alle spieren, banden en het kraakbeen in het bekkengebied worden weker, zodat de baby er tijdens de bevalling makkelijker door kan. Bij een vaginale bevalling komt er veel druk op de bekkenbodemspier te staan, waardoor die uitrekt en nog minder stevig wordt.

Kun je van urineverlies na de bevalling afkomen?

Ja, normaal gesproken wel. Na de bevalling komt je bekkenbodem langzaam weer terug in zijn oude vorm. De spierweefsels worden weer stugger, waardoor je weer meer controle krijgt over je blaas. Maar zeker als je tijdens je zwangerschap al incontinentieklachten had, is het slim om zelf ook actie te ondernemen. Je kunt bijvoorbeeld bekkenbodemoefeningen doen.

Naar de huisarts

De eerste weken na de bevalling is het niet vreemd als je af en toe wat urine verliest. Maar als je er na een maand of 4 nog steeds last van hebt, aarzel dan niet om aan de bel te trekken. Veel vrouwen wachten daar te lang mee, vaak uit schaamte. Maar hoe langer je wacht, hoe langer het duurt voor je van je klachten af bent.

Fysiotherapie

De huisarts kan je doorverwijzen naar een fysiotherapeut die gespecialiseerd is in bekkenbodemproblemen. Tijdens de behandeling leer je de bekkenbodemspieren beter te voelen en te trainen.

Een speciale vorm van bekkenbodemtherapie is bio-feedback. Daarbij doet de fysiotherapeut ook inwendig onderzoek en wordt de spieractiviteit gemeten en getraind via elektrodes. Bio-feedback is geschikt voor vrouwen met ernstigere klachten of vrouwen die hun bekkenbodemspieren niet goed kunnen voelen.

Als bekkenbodemoefeningen niet helpen of als de huisarts een andere vorm van urineverlies vermoedt dan stressincontinentie, kan hij je naar de uroloog verwijzen. Het probleem kan dan bijvoorbeeld bij de blaas zelf liggen.

Spieren moeten herstellen

Te zware inspanningen kun je de eerste tijd na de bevalling beter vermijden. Geef je spieren de tijd om te herstellen; bouw het rustig op. Ook helpt een gezonde leefstijl bij het oplossen van klachten. Ben je te zwaar, dan krijg je eerder last van incontinentie, dus probeer ervoor te zorgen dat je gewicht op peil blijft.

Wees verder matig met cafeïnehoudende dranken, want die zorgen voor extra prikkeling van de blaas. En drink niet overdreven veel: anderhalf tot twee liter per dag is genoeg.