overgeven-tijdens-de-bevalling

Overgeven tijdens de bevalling

Tijdens de bevalling kun je ineens misselijk worden en misschien moet je overgeven. Er kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Hier vind je ze op een rij, met tips die kunnen helpen.

Het komt regelmatig voor dat vrouwen tijdens de bevalling misselijk worden en moeten overgeven. Dat wil je natuurlijk liever niet, maar je lichaam kan er een goede reden voor hebben. Probeer je er niet tegen te verzetten: als je maag leeg is, is de misselijkheid waarschijnlijk ook over. Weet dat het erbij kan horen en geneer je niet als het gebeurt, verloskundigen kijken er echt niet van op.

Advertentie

Tijdens de ontsluitingsfase

Misselijkheid, brandend maagzuur en overgeven: het kan een teken zijn dat de bevalling gaat beginnen. Soms wil je lichaam zich van tevoren leegmaken, zodat er geen energie naar de spijsvertering gaat. Dit kan ook nog gebeuren als de ontsluiting al goed op gang is. Als je hard moet werken tijdens de weeën, heb je daar al je energie nodig. Je lichaam ziet dan geen kans om eten te verteren en gooit het er liever uit. Er kan dan een reflex opkomen waardoor je ineens moet overgeven. Ook kun je duizelig en misselijk worden door hyperventilatie. Probeer tijdens de weeën rustig naar je buik te blijven ademen, met lange uitademingen. Dat helpt hyperventilatie voorkomen.

Tip: leer je ontspannen voor tijdens de bevalling. Als je angstig of gespannen bent, kun je misselijk worden. Bij een zwangerschapscursus leer je ademhalings- en ontspanningstechnieken die je helpen rustig te blijven. Klik hier voor thuisoefeningen.

Vlak voor de persfase

Aan het eind van de ontsluitingsfase kunnen de weeën erg heftig zijn en kort op elkaar komen. Daarbij kan er, al voordat je volledige ontsluiting hebt, adrenaline vrijkomen die nodig is om je kracht te geven voor de persfase. Dit laatste stukje van de ontsluitingsfase noemen ze ook wel de overgangsfase of transitie. Door de kracht van de weeën en de adrenaline in je lijf kun je misselijk worden en gaan overgeven. Als dat is gebeurd en de persfase begint, kun je je ineens weer veel beter en sterker voelen.

Meer lezen: Tips van moeders tegen zwangerschapsmisselijkheid die écht werken

Lage bloeddruk

Als je door de zwangerschap een lage bloeddruk hebt, ben je misschien al vaker duizelig en misselijk geweest. Tijdens de bevalling heb je hier meer kans op, omdat het zo’n fysieke prestatie is. Beweeg heel rustig als je overeind wilt komen of een andere bevalhouding wilt aannemen. Ook kun je beter niet op je rug gaan liggen, omdat dit je bloedsomloop kan belemmeren (vena cava syndroom). Bevallen in bad of onder de douche is met een lage bloeddruk vaak niet zo fijn: door de warmte gaan je bloedvaten wijd openstaan, wat misselijk of duizelig kan maken.

Misselijk door pijnmedicatie

Misselijkheid kan ook een bijeffect zijn van pijnbestrijding bij de bevalling. Dit kan gebeuren bij pethidine, remifentanil, lachgas en de ruggenprik. Pethidine is een morfineachtig medicijn dat je krijgt toegediend met een injectie. Als het eenmaal is toegediend, duurt het twee tot vier uur tot het is uitgewerkt. Lees ook: Alles over natuurlijke en medische pijnbestrijding

Remifentanil kun je zelf doseren met een pompje en de bijwerkingen verdwijnen binnen een paar minuten nadat je stopt met toedienen. Misselijkheid door lachgas is ook snel over als je het masker afdoet. Bij een ruggenprik kun je misselijk worden omdat je bloeddruk erdoor kan dalen. Je krijgt dan extra vocht toegediend via het infuus en eventueel een medicijn dat de bloeddruk verhoogt.

Meer lezen: Deze medicijnen zijn gevaarlijk als je zwanger bent

Angst voor overgeven?

Als je zo bang bent dat je moet overgeven dat je het je ontspanning bij de bevalling in de weg staat, kun je overwegen om iets te doen aan die angst. Bijvoorbeeld met EMDR of therapie, afhankelijk van de oorzaak van je angst. Vraag je verloskundige naar de mogelijkheden.

Tip: Ontspannen bevallen met HypnoBirthing, zo gaat dat

Kun je het voorkomen?

Omdat er verschillende oorzaken zijn voor misselijkheid en braken tijdens de bevalling, kun je het niet voorkomen. Je kunt er wel rekening mee houden:

  1. Eet geen grote, zware maaltijd meer als je de eerste (vage) weeën voelt.
  2. Je kunt wel, ook tijdens de ontsluitingsfase, kleine, licht verteerbare snacks eten (crackertjes, zoute stokjes) of op druivensuiker zuigen als je slap wordt of honger krijgt. Zo houd je je bloedsuikerspiegel op peil. Een lage bloedsuiker kan je misselijk maken.
  3. Drink genoeg water. Uitdroging kan misselijkheid en duizeligheid veroorzaken.
  4. Adem via je neus rustig in naar je buik en adem langzaam uit. Probeer dit ook tijdens de weeën te doen. 8 ademhalingstechnieken die écht helpen tijdens de bevalling
  5. Zoek van tevoren goed uit wat jou helpt ontspannen. Spanning en paniek kan misselijkheid veroorzaken of verergeren. Tips: zo beperk je stress tijdens je zwangerschap.
  6. Word je misselijk of duizelig als je op je rug ligt, ga dan op je zij liggen of probeer een verticale houding.
  7. Ga bij een lage bloeddruk niet op je rug liggen en beweeg rustig. Ga uit de douche of het bad als je duizelig wordt. Drink regelmatig slokjes water, eventueel met een snufje zout en een beetje suiker of honing erin.
  8. Als je geen lage bloeddruk hebt, kan een warm bad of warme douche je juist ontspannen, waardoor de adrenaline daalt en de misselijkheid afneemt.
  9. Acupunctuur of acupressuur kan helpen bij misselijkheid tijdens de bevalling. Je moet daarvoor wel al een aantal weken voor de bevalling een afspraak maken.
  10. Voel je dat je moet overgeven, probeer je er dan niet tegen te verzetten. Een lege maag kan ervoor zorgen dat je de bevalling weer goed aankunt.

Lees ook: Dit zijn de redenen om doorverwezen te worden naar een gynaecoloog

Marijn van der Zwaard

Zwangerschapscoach

Marijn van der Zwaard is zwangerschapscoach in Groningen. Ze volgde de opleiding Docent Natuurlijk Zwanger, waar ze – naast verloskundetheorie – yoga, shiatsutechnieken en drukpunten voor de zwangerschap en bevalling leerde. Daarnaast is ze gecertificeerd HypnoBirthing-docent en deed ze o.a. trainingen rebozotechnieken en Spinning Babies. Vanuit haar eigen bedrijf Heybabycoaching.nl begeleidt ze ouders bij de fysieke en mentale voorbereiding op de geboorte van hun baby.

Contact
Website
Facebook
Instagram