Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Vaak plassen tijdens je zwangerschap

Moet je nu alweer naar de wc? Jawel. En die autorit? Die kun je niet maken zonder plaspauze. Vaak moeten plassen hoort erbij als je zwanger bent, maar waarom eigenlijk? En kun je iets doen om het aantal wandelingen naar het toilet een beetje te beperken?

Vaak plassen door hormonen

Tja, daar zijn ze weer: de hormonen. Ze regelen de groei en bescherming van je baby heel knap, maar soms wel met wat bijeffecten. Als je net zwanger bent, zorgt het zwangerschapshormoon hCG er al voor dat je vaker moet plassen dan normaal. HCG verhoogt namelijk de bloedtoevoer naar je nieren en zorgt er ook voor dat het bloed er sneller doorheen stroomt. Daardoor zit je blaas eerder vol en moet je vaker naar de wc. Vaker plassen kan dus één van de eerste tekenen zijn dat je zwanger bent.

Advertentie

Tijdens het eerste trimester stijgt de hoeveelheid hCG in je lichaam fors, en dat zorgt bij de meeste vrouwen voor zwangerschapskwaaltjes zoals misselijkheid, vermoeidheid en veel plassen. Maar hoewel de hCG-waarde na twaalf weken weer daalt en ook de misselijkheid bij de meeste vrouwen afneemt, blijft het vele plassen meestal wel. Vooral tijdens het derde trimester loop je waarschijnlijk weer vaak naar de wc. Maar dat heeft weer een andere oorzaak.

Tip! Comfortabele en hippe zwangerschapskleding shop je via deze link.

Meer oorzaken

Het zwangerschapshormoon hCG is één van de oorzaken waarom je vaker moet plassen tijdens je zwangerschap, maar er zijn er meer.

  1. Groeiende baarmoeder: in de eerste drie maanden van de zwangerschap groeit je baarmoeder al behoorlijk, maar nog vooral onder in je bekken. Je baarmoeder duwt daarbij tegen je blaas, die er vlak naast zit. Je hebt daardoor vaker het idee dat je moet plassen, ook als je blaas nog lang niet vol is en je dus eigenlijk helemaal niet naar de wc hoeft. Tijdens het tweede trimester groeit de baarmoeder omhoog, waardoor de druk op je blaas weer kan afnemen. Meer weten? Dit gebeurt er met je groeiende buik van week tot week.
  2. Meer bloed: de hoeveelheid bloed in je lichaam neemt gedurende de zwangerschap toe, met wel 50%. Je nieren moeten daardoor meer vocht verwerken en dit komt in je blaas terecht. Je plast dus meer.
  3. Ligging van de baby: tijdens het derde trimester gaat je baby (meestal) met zijn hoofdje naar beneden liggen. Ook kan je baby vanaf 30 weken gaan indalen: hij zakt wat meer je bekken in en duwt met zijn hoofd tegen je blaas. Dit zorgt ervoor dat je vaker moet plassen.
    Lees meer: Zwangerschapshormonen: wat doen ze precies met je?

Lees hier alles over de baarmoeder: voor, tijdens én na de zwangerschap.

Tips om minder vaak te plassen

Vaak moeten plassen is over het algemeen niks om je zorgen over te maken, het hoort bij de fysieke veranderingen die een zwangerschap met zich meebrengt. Maar je kunt er wel een beetje gek van worden, vooral als je er ’s nachts  vaak uit moet om naar de wc te gaan. Het blijft belangrijk om ervoor te zorgen dat je genoeg vocht binnenkrijgt: anderhalf à twee liter per dag. Weinig drinken is dus niet de oplossing. Maar je kunt wel op een paar dingen letten om het plassen binnen de perken te houden:

  • Laat koffie, thee, cola en andere dranken met cafeïne staan. Cafeïne zorgt ervoor dat je sneller vocht afdrijft en het irriteert je blaas, waardoor je vaker moet plassen. Tip: dit is de maximaal aanbevolen hoeveelheid cafeïne per dag voor zwangere vrouwen.
  • Probeer alleen naar de wc te gaan als je écht moet. Als je steeds kleine beetje plast, kan je blaas overprikkeld raken en moet je nóg vaker plassen.
  • Zit rechtop tijdens het plassen en maak je rug een beetje hol. Kantel je bekken nog eens naar voor en achter als je klaar bent: soms komt er dan nog wat urine. Dit helpt je blaas helemaal te legen.
  • Drink overdag meer en ’s avonds minder. Zo krijg je genoeg vocht binnen, maar hoef je er ’s nachts niet zo vaak uit. Als je urine helder is en niet geel of troebel, drink je genoeg.

Tip: Vocht vasthouden tijdens zwangerschap, dit kun je er tegen doen.

Let op: heb je geen blaasontsteking?

Het is, vooral als je erg vaak moet plassen, wel goed om tijdens de zwangerschap alert te zijn op een blaasontsteking. Zwangere vrouwen zijn hier vatbaarder voor, en ook dit komt door je veranderde hormoonhuishouding. De urineleiders worden tijdens de zwangerschap wijder en de blaaswand slapper. Daarbij duwt de baarmoeder tegen de blaas. Dit zorgt ervoor dat er na het plassen steeds een beetje urine kan achterblijven in de blaas, waarin bacteriën kunnen groeien. Ook kunnen er tijdens de zwangerschap meer eiwitten en suikers in de urine zitten, wat de kans op bacteriegroei vergroot.

Symptomen blaasontsteking

Tijdens je zwangerschap is een blaasontsteking minder makkelijk te herkennen dan anders. Je moet immers toch al vaak plassen, maar de kenmerkende pijn bij het plassen voelen veel zwangere vrouwen ook niet. Let goed op de volgende symptomen:

  • Continu kleine beetjes moeten plassen
  • Zeurende pijn in je onderbuik
  • Veel harde buiken
  • Sterk of vies ruikende urine
  • Troebele urine, of wat bloed in de urine
  • Pijn in je rug, net onder je ribben
  • Eventueel pijn bij het plassen

Wanneer bel je de huisarts?

Het is belangrijk dat je contact opneemt met je huisarts als je denkt dat je een blaasontsteking hebt. Een onbehandelde blaasontsteking kan gevaarlijk zijn voor jou en je baby. Lees hier hoe dat precies zit.

Lees ook: Wat kun je doen tegen verstopping (obstipatie) tijdens je zwangerschap?

Zwangerschapsincontinentie

Zwangere vrouwen kunnen ook last krijgen van ongewild urineverlies. Dit komt doordat de baarmoeder op de blaas drukt én doordat de sluitspier van de blaas door de hormonen slapper is en daardoor minder goed werkt. Daardoor kun je plotseling urine verliezen, bijvoorbeeld als je hard moet lachen, niezen, hoesten of iets optilt. Dit wordt ook wel zwangerschapsincontinentie genoemd.

Dit is normaal en komt ook na de zwangerschap nog voor. Je kunt het urineverlies beperken door aandacht te besteden aan je bekkenbodemspieren. Bij zwangerschapsyoga of zwangerschapsfitness leer je hoe je je bekkenbodem op een verantwoorde manier kunt versterken. Doe je dit liever zelf thuis? Lees hier welke (makkelijke!) oefeningen je kunt doen.

Bronnen: De verloskundige (KNOV) , Thuisarts.nl

Lees ook: 

Oefeningen tegen ongewenst urineverlies

Dit zijn de 10 meest voorkomende zwangerschapskwalen