zwemmen zwanger

Zwemmen als je zwanger bent, mag dat altijd?

Zwemmen is een perfecte manier om tijdens je zwangerschap in beweging te blijven. Maar is dat verstandig tijdens je gehele zwangerschap? En mag je dan ook in een bubbelbad of van de glijbaan af? Alles over zwemmen tijdens je zwangerschap.

Als je zwanger bent, kan sporten weleens lastiger of zelfs pijnlijk worden door kwaaltjes als bekkeninstabiliteit. Maar zwemmen is daar een uitzondering op. Dat kan juist heel prettig zijn tijdens je zwangerschap. Door het water voel je namelijk even niet dat je zwanger bent: het water ondersteunt je lichaam en je zwangere buik, waardoor je je bijna gewichtsloos voelt. Even geen last van die extra zwangerschapskilo’s!

Waarom is het zo goed voor je?

Tijdens je zwangerschap is het belangrijk om je conditie op peil te houden. Je lichaam is negen maanden lang bezig met een pittige taak: het laten groeien en ontwikkelen van je baby. Daar heb je energie en een sterk lichaam voor nodig. Ook staat je straks nog een zware klus te wachten: de bevalling. Als je een goede conditie hebt, kan dat een voordeel zijn tijdens de bevalling. Zwemmen – of een andere sport – kan je helpen om fit en energiek door je zwangerschap heen te komen.

Veel voordelen

Zwemmen is een goede en ontspannende manier om tijdens je zwangerschap te blijven bewegen. En het heeft ook nog eens veel voordelen:

  • Met zwemmen train je je hele lichaam en werk je aan je conditie.
  • Je traint ook je ademhalingsspieren, dat is alvast mooi meegenomen voor de bevaling.
  • Weinig risico op blessures, omdat er weinig belasting is voor je spieren en gewrichten.
  • In het water merk je niets van je zwangere buik.
  • Het water werkt ontspannend op je lichaam.
  • Het kan pijnklachten verminderen, ook bekkenpijn.
  • Je kunt het in principe je hele zwangerschap blijven doen.
  • Na afloop voel je je lekker fit en ontspannen.
  • Bij sommige vrouwen zou het trekken van baantjes in de ochtend zelfs helpen tegen ochtendmisselijkheid.

Risico’s?

Zwemmen is niet gevaarlijk voor jou of voor je ongeboren kind. Je baby zit veilig in zijn vruchtwaterzak in de baarmoeder, goed afgesloten van het zwembadwater.

Toch mag zwemmen tijdens de zwangerschap niet altijd: als je vliezen gebroken zijn, of je vaginaal bloedverlies hebt (vloeien) bestaat er kans op infecties, dus dan kun je beter uit het zwembadwater blijven.

Gebroken vliezen

Als je vliezen zijn gebroken en je vruchtwater hebt verloren, dan mag je niet meer zwemmen. De  baby wordt dan niet meer door de vliezen beschermd tegen invloeden van buitenaf, waardoor je kans op infecties hebt. Ga dus niet met gebroken vliezen een zwembad in, dan bestaat het risico dat er bacteriën uit het zwembadwater in je baarmoeder terechtkomen.

Tegen het einde van je zwangerschap, zo rond de uitgerekende datum, mag je in principe nog gewoon zwemmen, maar het is de vraag of het verstandig is. Hou in elk geval altijd in je achterhoofd dat de kans bestaat dat je vliezen tijdens het zwemmen (onverwacht) kunnen breken. Als dit gebeurt, moet je dan ook direct uit het zwembad komen, maar of je het door hebt, is de vraag.

Bubbelbad

Je hoort weleens dat je tijdens je zwangerschap niet in een bubbelbad zou mogen, omdat het door het warme water en zo veel mensen in zo’n klein badje een bron van bacteriën zou zijn. Het wordt inderdaad door sommige verloskundigen afgeraden, maar vooral ná de tweeëndertigste week. In die laatste weken bestaat namelijk de kans dat je al wat lichte ontsluiting hebt.

Ook moet je rekening houden met het temperatuurverschil in een hot tub of jacuzzi, want sommige bubbelbaden zijn een stuk warmer dan het water van het gewone zwembad. Tijdens je zwangerschap is het niet verstandig om je lichaamstemperatuur te veel te laten stijgen. Daarom wordt aangeraden om niet langer dan een kwartier in een bad van meer dan negenendertig graden te blijven zitten.

 

Voorkom oververhitting

Oververhitting van de buik kan leiden tot een miskraam. Nederlandse Sauna Vereniging (NSV): “Er zijn geen gevallen bekend van zwangere vrouwen waarbij het mis is gegaan door de sauna. Toch adviseren wij geen risico te nemen en de eerste kritieke 3 maanden de sauna niet te bezoeken.” Ook artsen adviseren de eerste 14 weken de sauna te mijden.

tip

Glijbaan en wildwaterbaan

En hoe zit het met een glijbaan of een wildwaterbaan? Bij de trap naar een glijbaan of andere waterattractie staat meestal een bord met veiligheidsregels: als de glijbaan gevaarlijk is voor zwangere vrouwen, staat dit erop. Maar in principe kan een gewone glijbaan of wildwaterbaan in een zwembad niet zo veel kwaad, deze voldoen aan allerlei veiligheidseisen. Het gebruik is meestal wel geheel op eigen risico. Je kunt dus het beste zelf beoordelen of je er in jouw situatie vanaf kunt of niet.

Bij veel glijbanen wordt wel afgeraden om er gebruik van te maken in het geval van fysieke klachten, zoals rugklachten. Dus als je door je zwangerschap last hebt van bekken- of rugklachten, is het verstandig om de glijbaan over te slaan.

In sommige tropische zwemparadijzen, zoals bij het Tikibad of het zwemparadijs in vakantiepark Hof van Saksen, wordt zwangere vrouwen geadviseerd om níet van de glijbanen af te gaan. Soms is het zelfs niet toegestaan. Ga je naar zo’n tropisch zwemparadijs, check dan van tevoren op de website wat de veiligheidsregels zijn of vraag het bij binnenkomst aan een badmeester.

In de sauna?

In sommige zwembaden kun je ook gebruik maken van een sauna. Even zweten kan heerlijk zijn, maar er zitten tijdens de zwangerschap wel wat risico’s aan. Zo wordt het afgeraden om in de eerste veertien weken naar de sauna te gaan. In het eerst trimester kan een hogere lichaamstemperatuur namelijk leiden tot een verhoogde kans op aangeboren afwijkingen en een miskraam.

Ben je een beginnende saunabezoeker, dan is het sowieso niet zo’n goed idee om tijdens je zwangerschap naar de sauna te gaan, omdat je lichaam er niet aan gewend is. Ga je wel regelmatig, dan kun je gewoon een saunabezoekje doen als je zwanger bent, behalve dus in de eerder genoemde weken. Lees hier meer over saunabezoek tijdens de zwangerschap.

Badkleding

Wat doe je aan als je met je zwangere buik gaat zwemmen? Je kunt prima in je normale bikini naar het zwembad, zo lang deze nog om je groeiende lijf past.

Zit jouw bikini toch niet meer helemaal lekker om je groeiende buik, heupen en borsten, dan kun je kiezen voor speciale positiebadmode. Zo zijn er zwangerschapsbadpakken en tankini’s in allerlei leuke prints te koop.

Je kunt er ook voor kiezen om een gewone bikini in een maatje groter te kopen, zodat je buik en borsten erin passen. Of kies een laag vallende bikinislip, die net onder je buik valt. Ook een ‘tie tanga’ bikinibroekje met touwtjes aan de zijkant kan een uitkomst zijn, omdat je daarvan de grootte kunt verstellen. Zijn je borsten flink gegroeid? Kies dan voor een bikinitop met beugels of een voorgevormde cup voor extra ondersteuning.

Zwangerschapscursus zwemmen

Er worden verschillende zwangerschapscursussen in zwembaden gegeven. Sommige bieden alleen een vast uur per week aan waarin zwangere vrouwen rustig baantjes kunnen trekken. Andere zwembaden hebben speciale groepslessen met professionele begeleiding, waarin je in een klasje met andere zwangere vrouwen gaat sporten. Denk aan aquagym voor zwangere vrouwen, waarbij je oefeningen doet in het water. Of een zwemles voor zwangeren waarin een combinatie van baantjes trekken en spierversterkende oefeningen wordt aangeboden.

Tips

Ga je zwemmen tijdens je zwangerschap? Lees dan even deze tips door:

  • Begin rustig, zwem korte stukjes en neem regelmatig even pauze. Als je een beginnende zwemmer bent, moet je lichaam wennen aan de beweging. Je kunt dus ook spierpijn
  • Kies voor de schoolslag, zeker als je geen ervaren zwemmer bent. De schoolslag is een rustige zwemslag die weinig inspanning kost en waarbij je makkelijk kunt adem Daarnaast is deze slag erg fijn bij eventuele rugklachten. Ook de rugslag kan ontspannend werken op je lichaam.
  • Neem voldoende pauze, zodat je ademhaling weer tot rust kan komen.
  • Drink voldoende water. Zwemmen voelt misschien als ontspanning, maar het is gewoon een sport. Zorg dus dat je vochtbalans op peil blijft. Neem een glas water voor je begint, drink vervolgens wat tijdens het zwemmen (één glas water per twintig minuten) en neem ook weer een glas als je het zwembad uitkomt.
  • Bang dat je uitglijdt op de natte vloer? Draag slippers of waterschoenen met een goede antislipzool.