Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Zwemmen als je zwanger bent, mag dat altijd?

Zwemmen is een goede manier om tijdens je zwangerschap in beweging te blijven. Maar is dat verstandig tijdens je hele zwangerschap? En hoe zit het met een bubbelbad en wildwaterbaan? Alles over zwemmen tijdens je zwangerschap.

Advertentie

Tijdens de zwangerschap kan sporten lastiger worden als je buik groot wordt en je lichaamshouding verandert. Bewegen kan zelfs pijnlijk zijn als je last krijgt van rugklachten of bekkenpijn. Vaak is zwemmen dan juist heerlijk. Het water ondersteunt je zwangere buik, waardoor je je bijna gewichtloos voelt en vrijer kunt bewegen. Even geen last van die zwangerschapskilo’s.

Tip: Hier vind je fijne badkleding voor tijdens de zwangerschap

Zwanger zwemmen: waarom is het goed voor je?

Bewegen is altijd gezond, en ook tijdens de zwangerschap is het belangrijk om je conditie op peil te houden. Je lichaam is negen maanden lang bezig met een pittige taak: ervoor zorgen dat je baby kan groeien en zich gezond ontwikkelt. Dat kost veel energie, fijn dus als je zo fit mogelijk blijft.

Daarnaast helpt beweging bij de voorbereiding op de bevalling, ook al zo’n topprestatie voor je lijf. Een goede conditie vergroot de kans dat de bevalling voorspoedig verloopt. Soepele spieren zorgen er bovendien voor dat je makkelijker verschillende bevalhoudingen kunt aannemen, om ruimte in je bekken te maken voor de geboorte van je baby. Zwemmen – of een andere sport – kan je helpen om fit en energiek te blijven tijdens je zwangerschap.

Advertentie

Voordelen van zwemmen tijdens de zwangerschap

Zwemmen is een goede en ontspannende manier om tijdens je zwangerschap te blijven bewegen. En het heeft veel specifieke voordelen:

  • Met zwemmen train je je hele lichaam en werk je aan je conditie.
  • Je traint je ademhalingsspieren, wat ook helpt bij de bevalling.
  • Er is weinig risico op blessures, omdat je spieren en gewrichten weinig worden belast.
  • In het water merk je het gewicht van je zwangere buik niet.
  • Het water ontspant je lichaam en je geest.
  • Zwemmen kan bekkenpijn en andere pijnklachten verminderen.
  • Je kunt het in principe je hele zwangerschap blijven doen.
  • Na afloop voel je je lekker fit en ontspannen.
  • Sommige vrouwen vinden ’s ochtends baantjes trekken helpen tegen zwangerschapsmisselijkheid (hoewel de geur van chloor ook juist misselijk kan maken).

Zwanger zwemmen: zijn er risico’s?

Je kunt je hele zwangerschap veilig zwemmen. Het zwembadwater komt niet bij je baby, die zit in zijn eigen water in de vruchtzak. Alleen als je vaginaal bloedverlies hebt (vloeien) of als je vliezen zijn gebroken en je vruchtwater hebt verloren, mag je niet meer zwemmen.

Als je vliezen zijn gebroken, wordt je baby niet meer beschermd door de vliezen. Er kunnen dan bacteriën uit het zwembadwater in je baarmoeder terechtkomen. Dat geeft een iets verhoogd risico op infecties.

Tegen het eind van de zwangerschap mag je in principe nog gewoon zwemmen. Wel moet je er dan dus rekening mee houden dat de kans bestaat dat je vliezen breken tijdens het zwemmen. Het is de vraag of je dat merkt als je in het zwembad ligt. Maak dus goed de afweging of je nog wilt gaan zwemmen rond de uitgerekende datum.

Zwanger in het bubbelbad: mag dat?

Je hebt misschien weleens gehoord dat je tijdens de zwangerschap niet in een bubbelbad mag, omdat zo’n klein bad met warm water en veel mensen een bron van bacteriën zou zijn. Sommige verloskundigen raden het inderdaad af, maar dan ná week 32. In de laatste weken is er namelijk kans dat je al een klein beetje ontsluiting hebt. Dan zou er water uit het bubbelbad in je baarmoeder kunnen komen.

Houd er ook rekening mee dat een bubbelbad, hot tub of jacuzzi vaak veel warmer is dan zwembadwater. Tijdens de zwangerschap is het niet verstandig om je lichaamstemperatuur te veel te laten stijgen. Daarom wordt aangeraden om niet langer dan tien minuten in een bad van meer dan 39 graden te zitten.

Ga ook uit het warme water als je merkt dat je duizelig of kortademig wordt. Tijdens de zwangerschap kun je sneller last hebben van een lage bloeddruk en het warme water kan ervoor zorgen dat je bloeddruk te veel daalt.

Voorkom oververhitting in sauna in het begin van je zwangerschap

Artsen en de Nederlandse Sauna Vereniging (NSV) adviseren de eerste 14 weken van de zwangerschap niet in de sauna te gaan. Je lichaamstemperatuur kan door de hitte een paar graden stijgen en dat kan in de eerste 3 maanden een iets grotere kans geven op een miskraam of aangeboren afwijking bij de baby. Het is dan beter om hitte niet bewust op te zoeken.

tip

Glijbaan en wildwaterbaan

Kun je zwanger veilig van de glijbaan of de wildwaterbaan? Meestal staat bij zwembadattracties zoals glijbanen op een bord aangegeven of ze gevaar opleveren voor zwangere vrouwen. In principe kan een gewone glijbaan of wildwaterbaan in een zwembad niet zoveel kwaad, deze voldoen aan allerlei veiligheidseisen. Het gebruik is meestal wel op eigen risico. Je kunt dus het beste zelf beoordelen of je er in jouw situatie vanaf kunt of niet. Bedenk wel: in het water kunnen andere zwemmers niet zien dat je zwanger bent. Per ongeluk een duw of een trap met de benen (van kinderen) kan zeker in een wildwaterbaan weleens voorkomen.

Of je nu wel of niet zwanger bent, gebruik van glijbanen wordt vaak afgeraden bij fysieke klachten, zoals rugklachten. Heb je door je zwangerschap last van bekkenpijn of rugklachten, dan kun je de glijbaan misschien beter overslaan.

In sommige tropische zwemparadijzen, bijvoorbeeld in vakantieparken, wordt zwangere vrouwen geadviseerd om helemaal niet van de glijbanen af te gaan. Soms is het zelfs niet toegestaan. Je kunt altijd even op de website van een tropisch zwemparadijs checken wat de veiligheidsregels zijn.

Zwanger in de sauna?

In sommige zwembaden kun je ook gebruikmaken van een sauna. Even zweten kan heerlijk zijn, maar de sauna wordt afgeraden in de eerste veertien weken van de zwangerschap. In het eerst trimester kan een hogere lichaamstemperatuur namelijk een iets grotere kans geven op aangeboren afwijkingen en een miskraam.

Ga je nooit naar de sauna, dan is het sowieso niet zo’n goed idee om daar tijdens de zwangerschap mee te beginnen. Je lichaam is de hitte dan niet gewend, en je weet niet hoe goed je ertegen kunt. Ben je een doorgewinterde saunabezoeker, dan kun je dit na het eerste trimester prima proberen. Lees hier meer over saunabezoek tijdens de zwangerschap.

Badkleding zwangerschap

Wat trek je aan als je zwanger gaat zwemmen? Je kunt prima in je normale bikini naar het zwembad, zo lang je die nog goed past.

Zit je bikini niet meer helemaal lekker om je groeiende buik, heupen en borsten, dan kun je eens kijken naar badmode speciaal voor zwangere vrouwen. Zo zijn er zwangerschapsbadpakken en tankini’s in allerlei leuke prints te koop.

Ook kun natuurlijk een gewone bikini in een maat groter kopen, eventueel met wat meer ondersteuning in de bikinitop en een laag bikinibroekje, dat net onder je buik valt. Een bikinibroekje met touwtjes aan de zijkant kan handig zijn omdat je dit zelf passend kunt maken. Zijn je borsten flink gegroeid? Dan is een bikinitop met beugels of voorgevormde cups fijn. Kijk ook of de band onder de cups breed en stevig is, dat geeft ook extra ondersteuning.

Cursus zwangerschapszwemmen

Er zijn allerlei zwangerschapscursussen waarvoor je in het zwembad terecht kunt. Het aanbod verschilt per zwembad. Soms is er alleen een vast uur per week waarin zwangere vrouwen rustig baantjes kunnen trekken, en is het water wat warmer dan normaal. Andere zwembaden hebben speciale groepslessen met professionele begeleiding, waarbij je samen met andere zwangere vrouwen gaat sporten in het water. Denk aan aquagym voor zwangere vrouwen of een combinatie van baantjes trekken en spierversterkende oefeningen voor de zwangerschap.

Tips

Ga je zwemmen tijdens je zwangerschap? Dan kunnen deze tips handig zijn:

  • Ben je een beginnende zwemmer, dan moet je lichaam wennen aan de bewegingen. Je kunt er dus ook spierpijn van krijgen. Begin met korte stukjes zwemmen en bouw het rustig op.
  • De schoolslag is een rustige zwemslag, die weinig inspanning kost en waarbij je makkelijk kunt ademen. Ook is de schoolslag fijn bij eventuele rugklachten.
  • De rugslag, of gewoon lekker op je rug drijven, kan je hele lichaam ontspannen.
  • Neem regelmatig een pauze, zodat je ademhaling weer tot rust kan komen.
  • Zwemmen lijkt misschien ontspanning, maar het is een sport. Je hebt er energie en vocht voor nodig. Neem een gezonde snack en een fles water mee, en let erop dat je genoeg drinkt.
  • De gladde, natte zwembadvloer kan tricky zijn als je zwanger bent. Je evenwicht is anders en uitglijden is extra vervelend met een baby in je buik (en bekkenpijn). Draag slippers of zwemschoenen met een goede antislipzool.

Bron: KNOV