vasten tijdens zwangerschap

Vasten tijdens zwangerschap: hoe zit het?

Ben je zwanger tijdens de ramadan? Dan mag je vasten, maar het moet niet. Vasten kan namelijk een extra zware opgave zijn als je zwanger bent. Waar moet je op letten als je zwanger bent en wel besluit om te vasten?

Wat is de ramadan?

Eén maand per jaar kiezen moslims er tussen zonsopkomst en zonsondergang voor om te vasten. In deze periode mogen ze niet eten, drinken, roken en vrijen. De ramadan is de maand van bezinning, inkeer en saamhorigheid.

Advertentie

Wie doen mee aan de ramadan?

Volgens de Koran is het een plicht voor alle moslims om mee te doen aan de ramadan, maar alleen als je gezond bent. Voor zieken, zwangere vrouwen, militairen in oorlogstijd, jonge kinderen, reizigers en alle anderen voor wie het vasten een bedreiging vormt voor de gezondheid, wordt een uitzondering gemaakt. Zij hoeven niet te vasten.

Als je de dagen later kan inhalen, wordt dit aangemoedigd. Wie niet vast, moet een tegenprestatie leveren in de vorm van het betalen van een ‘fidyah’ (een vervangende plicht). Dit is een bepaald bedrag of een maaltijd die gegeven wordt aan arme mensen.

 

Waarom valt de ramadan steeds op een ander moment?

De ramadan dankt zijn naam aan de negende maand van de islamitische maankalander. Net als de reguliere kalender telt deze twaalf maanden, maar een maand duurt alleen 29 of 30 dagen. Een islamitisch jaar telt daarom maar 354 dagen. Hierdoor schuift de ramadan elk jaar iets naar voren.

Mogelijke klachten bij het vasten

Alle mensen die vasten, kunnen last krijgen van de volgende klachten:

  • Je kunt hoofdpijn krijgen, omdat je overdag geen vocht of voedsel neemt. Dit gebeurt vooral tijdens de eerste dagen.
  • Je kunt je misselijk
  • Je kunt duizelig worden, licht in je hoofd of flauwvallen. Dit komt omdat je overdag niets drinkt, waardoor je bloeddruk gaat dalen. Vooral omdat je overdag niets eet en ’s avonds/’s nachts juist wel, schommelt het suikergehalte in je bloed.
  • Vermoeidheid

Zwangere vrouwen die vasten, krijgen sneller last van deze klachten. Dit komt omdat zij ook voedsel (energie) nodig hebben voor het ongeboren kind. Misschien had je deze klachten al tijdens je zwangerschap, maar verergeren ze door het vasten.

Ben je zwanger, vast je en heb je last van bovengenoemde klachten? Of voel je je kind minder bewegen? Neem dan meteen contact op met je huisarts, verloskundige of gynaecoloog, want die kan je hierover het beste advies geven.

Negatieve gezondheidseffecten

Volgens het Wilhelmina Kinderziekenhuis blijkt uit onderzoek dat vasten ook (op de langere termijn) negatieve gezondheidseffecten op het kind kan hebben dat in de baarmoeder zat terwijl de moeder vastte. Dit zijn onder andere:

  • Lager geboortegewicht
  • Slechtere schoolresultaten
  • Slechtere algemene gezondheid, wat toeneemt met de leeftijd (grotere kans op suikerziekte, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten).

Toch vasten?

Als je tijdens je zwangerschap toch wilt vasten, volgen hier een paar adviezen:

  1. Als je van plan bent om te vasten, vertel dit dan aan je verloskundige of gynaecoloog, het liefst een maand voor de ramadan. Je verloskundige of gynaecoloog kan je alvast informeren en adviseren.
  2. Op de momenten dat je wel mag eten en drinken, eet dan een volwaardige maaltijd. Eet voldoende en gevarieerd.
  3. Drink voldoende (2 liter per dag) water, thee, groente- of vruchtensap.
  4. Eet complexe koolhydraten zoals havermout, volkorenproducten, dadels en fruit.
  5. Koolhydraten uit suikers (snoep, koek) en verzadigde vetten (zoals gefrituurde voeding) kun je beter links laten liggen.
  6. Beweeg voldoende, zoals buiten wandelen.
  7. Zorg voor voldoende rust.
  8. Probeer werk en andere activiteiten overdag voor zover mogelijk aan te passen.

Borstvoeding geven tijdens de ramadan

Door te vasten, verandert de samenstelling van de moedermelk. Ook kan de hoeveelheid moedermelk minder worden. Het advies is om niet te vasten als je je kind alleen maar borstvoeding geeft en je baby jonger is dan zes maanden. Ga je wel vasten? Denk dan hier aan:

  • Probeer gezond en gevarieerd te eten.
  • Drink ’s avonds en ‘s nachts voldoende.
  • Leg je baby ’s avonds en ‘s nachts zo veel mogelijk aan.
  • Je kunt melk afkolven en dit later of de volgende dag aan je baby te geven. Kolven op je werk? Dit zijn je rechten.
  • Twijfel je aan je gezondheid of die van je baby? Neem dan contact op met je huisarts, verloskundige of gynaecoloog.

Lees meer: Heeft vasten invloed op (de hoeveelheid) borstvoeding?

Luister naar je lichaam

Denk zelf goed van tevoren na of het wel verstandig is voor jou en je baby om mee te doen aan de ramadan. Je kunt altijd je huisarts, verloskundige, arts van het consultatiebureau of lactatiekundige om advies vragen.