5 oorzaken van zwangerschapsdementie

Sta je in de keuken en heb je geen flauw benul meer wat je wilde gaan doen? Koffiezetten misschien? Grote kans dat je last hebt van ‘zwangerschapsdementie’. Hoe dit precies zit? Vijf oorzaken op een rij.

Wat is zwangerschapsdementie?

Onderzoek wijst uit: zwangerschapsdementie bestaat en wordt ook wel zwangerschapsalzheimer genoemd, en in het Engels ‘baby brains’. Tijdens de zwangerschap, maar ook na de bevalling, ervaren vrouwen een soort wazig hoofd. Alsof je een griepje onder de leden hebt of een avond flink hebt doorgehaald. Dit zijn de oorzaken van dit wattige hoofd:

Advertentie

1. Je geheugen wordt aangetast

Volgens het merendeel van de onderzoekers is zwangerschapsdementie geen fabeltje. Zo zouden zwangere vrouwen het geheugen hebben van iemand van in de zestig. Vooral het onthouden van nieuwe feiten gaat ze slecht af. Ook is bewezen dat het reactievermogen en het werkgeheugen tijdens de zwangerschap worden aangetast. Geen wonder dus dat je zo druk in de weer bent met post-its en spiekbriefjes! ’t Is maar dat je het weet: de zwangerschapsdementie houdt tot wel 32 weken na de bevalling aan. Nog even geduld, dus…

2. Je kampt met slaapgebrek

Tijdens je slaap wordt je ‘breinbatterij’ opgeladen. Je verwerkt alle ervaringen van overdag en legt ze vervolgens vast in je geheugen. Als je slecht slaapt dit proces flink verstoord, en de meeste zwangere vrouwen kunnen door hormonale, fysieke veranderingen de slaap slechter vatten. Het gevolg? Nieuwe herinneringen blijven niet hangen, maar verdwijnen in de vergetelheid. Uit een onderzoek van de Amerikaanse universiteit van Alabama blijkt dat slaaptekort een van de grootste oorzaken van zwangerschapsdementie is.

Vijftig procent van de deelnemende vrouwen had achttien weken na de bevalling nog steeds last van vergeetachtigheid door slaaptekort. Dit heeft niet echt te maken met de kwantiteit, maar juist met de kwaliteit van slapen. Het komt vooral door de onderbrekingen van de diepe slaap.

Beter slapen tijdens je zwangerschap? Deze 3 simpele tips helpen.

3. Je baby is prioriteit nr. 1

Volgens evolutiebiologen vergeten jonge moeders vaak dingen omdat zij zich volledig op hun kind concentreren. Het vergeten van irrelevante kleinigheden helpt je je aandacht te houden bij wat er écht belangrijk is, zoals de komst van je kind.

4. Je lichaam maakt progesteron aan

Het zwangerschapshormoon progesteron speelt een belangrijke rol bij de innesteling van de bevruchte eicel, de groei van de baarmoeder en de melkproductie. Klein nadeel: bijwerking is dat het je hersenen tijdelijk aantast. Gezonde, niet-zwangere vrouwen die progesteron toegediend kregen, konden gezichten plotseling slechter onthouden en herkennen.

5. Je baby snoept gretig van choline

Choline is een voedingsstof die een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van hersendelen in de baarmoeder. Als je baby zich hier aan te goed doet in jouw buik, blijft er minder voor jou over. Met name het geheugencentrum van het brein zou hieronder lijden. Je kunt dit ondervangen door geregeld een eitje te eten.

Tips om zwangerschapsdementie tegen te gaan:

Gelukkig verdwijnt de vergeetachtigheid vanzelf weer, dus maak je er niet té druk om en ben niet te streng voor jezelf. Veel vrouwen hebben er aan het einde van hun zwangerschap al minder last van. Maar vergis je niet: het kan nog tot acht maanden na de bevalling duren voordat je weer helemaal baas over eigen brains bent. Dit kan je in de tussentijd helpen:

  • Maak aantekeningen. In de vorm van to-do-lijstjes en plak in huis en op spullen post-its als geheugensteuntje. Neem overal een notitieblokje mee naar toe (of gebuik de notitiefunctie in je smartphone), zodat je losse brain farts meteen kan noteren.
  • Neem voldoende rust. Zorg dat je goed slaapt, omdat je hersenen zich dan kunnen opladen. Plus: slaaptekort kan stress creëren en dat kan je brein weer op een negatieve manier beïnvloeden.
  • Vette vis helpt. Eet twee keer per week vette vis. De essentiële vetzuren die daar in zitten zijn goed voor je geheugen.
  • Vraag om hulp. Je kunt je partner en andere huisgenoten vragen of ze belangrijke dingen op vaste plaatsen neerleggen, en of ze jouw post-its willen laten hangen. Misschien nog belangrijker: lach er samen om als jij weer eens je mobieltje in de koelkast hebt gelegd en je gebruikte onderbroek in de keukenla.