superfoods voor baby

Superfoods voor je baby

Borst- of flesvoeding is de nummer één superfood voor je baby. Als je kind toe is aan vast voedsel is het belangrijk dat hij genoeg voedingsstoffen, vitamines en mineralen binnenkrijgt. Deze gezonde snacks kan je je baby vanaf vier of zes maanden oud geven.

Gezonde voeding is belangrijk voor de groei en ontwikkeling van je kind. Wat kun je hem het beste geven en welke producten kun je beter laten staan?

Oefenhapjes

Als je kind tussen de vier en zes maanden oud is, kun je beginnen met het geven van een paar eerste hapjes. Dit is nog niet de vervanging van borstvoeding of flesvoeding. Je begint met drie tot vier lepels, één tot twee keer per dag. Je gaat hiermee door tot je baby acht maanden is. Daarna vervangt vaste voeding steeds meer de borst- of flesvoeding. Bijvoeden van je baby: hoe pak je die eerste hapjes aan?

Waarom geef je oefenhapjes?

Door tussen de vier en zes maanden te beginnen met oefenhapjes kun je de kans op een voedselovergevoeligheid kleiner maken. Eerst werd gedacht dat de kans op voedselovergevoeligheid toeneemt als je voor de zes maanden van je baby hapjes geeft, maar nu is bekend dat de kans juist afneemt als je voor de zes maanden en na de vier maanden met oefenhapjes begint.

Het Voedingscentrum adviseert om zo vroeg mogelijk te beginnen met het aanbieden van verschillende soorten voedsel. Ook pinda’s en eieren. Als je baby last heeft van eczeem of een voedselallergie dan is het extra belangrijk om vroeg te beginnen met verschillende soorten voeding zoals kippenei en pindakaas. Doe dit wel altijd in overleg met de (huis)arts. Lees hier waarom pindakaas goed is voor je baby.

Dit zijn de beste superfoods voor baby’s:

  1. Avocado’s
    Vergeleken met andere groenten bevat een avocado veel vet. Dit vet is oliezuur en dat is een onverzadigd vet. Een rijpe avocado kun je gemakkelijk prakken voor je baby en zo krijgt hij dus goede vetten binnen.
  2. Bananen
    Bananen bevatten niet veel vitamine C, maar wel veel voedingsvezel, kalium en zetmeel. Net als avocado’s kun je bananen goed prakken en daarom gemakkelijk geven aan je baby. Dit zijn belangrijke vitamines voor je kind.
  3. Broccoli
    Broccoli bevat veel vitamine K en calcium. Dit is allebei goed voor gezonde botten. Ook zitten er veel voedingsvezels in broccoli en dat is weer goed voor de stoelgang van je baby. Lees ook: vezelrijke voeding voor je kind: wat en waarom.
  4. Eieren
    Eieren bevatten een heleboel vitaminen en mineralen, waaronder vitamine A, vitamine B12, vitamine D, foliumzuur en ijzer. Let er wel goed op dat je het ei lang genoeg kookt, want het ei kan salmonella bevatten. Sommige kinderen zijn allergisch voor kippeneiwit, lees hier hoe je de symptomen van een kippenei-allergie herkent.
  5. Pap
    Er bestaan veel soorten pap die je aan je baby kunt geven. Denk bijvoorbeeld aan rijstebloem, pap gemaakt van (volkoren) tarwe en havermoutpap. Rijstebloempap is geschikt om mee te beginnen, want dit is licht verteerbaar. Deze pap bevat minder vezels dan andere soorten pap.
    Begin niet te vroeg met pap geven, zeker niet voor vier maanden. Het spijsverteringsstelsel van je baby kan de vezels in de pap nog niet goed verteren. De pap kun je het beste maken met opvolgmelk. Als je kind al ouder is dan een jaar, kun je pap met gewone melk geven en dan kun je ook pap van granen geven, zoals tarwe of havermout.
    Lees meer: vanaf wanneer mag je baby brood eten?
  6. Quinoa
    Quinoa is een bron van eiwit en de mineralen. Ook bevat quinoa voedingsvezels, vitamine B, vitamine E en ijzer. Kinderen die coeliakie hebben, kunnen geen gluten eten. Gluten is een eiwit dat in bepaalde granen voorkomt. Quinoa is geen graan en het bevat dan ook geen gluten. Er kunnen wel sporen van gluten op quinoa voorkomen. Als je baby coeliakie heeft, mag hij alleen quinoa eten waar een glutenvrij logo op staat. Lees hier waar je nog meer rekening mee moet houden als je kind glutenintolerantie heeft.
  7. Wortels
    Wortels zijn goede snacks voor je baby. Ze bevatten allerlei mineralen (zoals kalium, natrium, calcium en fosfor) en vitaminen (B en E). Wortels hebben een zoete smaak en nadat ze gekookt zijn, kun je ze gemakkelijk pureren. Wortels kun je met veel andere groente- en fruitsoorten combineren.
  8. Yoghurt
    Wij vinden yoghurt misschien een beetje zuur, maar je baby zal het waarschijnlijk lekker vinden. Je hebt verschillende soorten yoghurt. De biologische variant is meestal minder zuur dan de magere niet-biologische yoghurt. Vooral het calcium in yoghurt is goed voor je kind.
  9. Vis
    Als de groente- en fruithapjes goed gaan, kun je je kind vanaf zes à zeven maanden ook vis geven. In vis zitten eiwitten, omega-3 vetzuren, ijzer, vitamine A en D. Omega 3-vetzuren zijn onder andere belangrijk voor de opbouw en de groei van de hersenen, het zenuwstelsel en de ontwikkeling van de ogen. Deze vissoorten kun je het beste geven: makreel, tonijn en zalm. Let ook hier weer goed op dat de vis goed doorbakken is en geen rauwe stukje bevat.
  10. Zoete aardappelen
    De zoete aardappel kun je goed gebruiken voor de eerste hapjes van je baby. De zoete aardappel is zacht, zoet en voedzaam. Er zit veel vitamine C in en bevat veel vezels. Dat is weer goed voor de spijsvertering van je kind.

Lees meer: Wanneer mag je baby met de pot mee-eten?

Wat kun je niet geven?

Eigenlijk kun je je kind alles geven wat jij ook neemt, behalve deze producten:

  • Rauw vlees (bijvoorbeeld filet américain, ossenworst, carpaccio of niet-doorbakken tartaar). In rauwe producten kunnen bacteriën zitten waar hij ziek van kan worden. Kinderen zijn extra gevoelig voor bacteriën.
  • Rauwe schaal- en schelpdieren.
  • Rauwe of voorverpakte gerookte vis zoals sushi en gerookte zalm.
  • Rauwe eieren (dus ook geen zelfgemaakte mayonaise)
  • Kaas gemaakt van rauwe melk.
  • Honing, want dit kan een bacterie bevatten waar kinderen tot één jaar ziek van kunnen worden. Meer weten? Waarom honing levensgevaarlijk voor een baby is (ook een heel klein beetje).
  • Gewone melk, borst- of flesvoeding is beter afgestemd op de behoefte van je baby. Het bevat bijvoorbeeld meer ijzer en goede vetten en minder eiwitten dan gewone melk. Mijn baby heeft koemelkallergie, wat nu?
  • Chocolademelk of yoghurtdrink, deze dranken bevatten veel suiker.
  • Magere of halfvolle yoghurt, vanaf acht maanden kan dit wel. Als borstvoeding of opvolgmelk maar de grootste melkbron is. Vanaf welke leeftijd mag je baby water drinken?

Let op als je je kind smeerworst, paté, kaas of smeerkaas geeft. In deze producten zit veel vitamine A en zout. Als hij hier teveel van krijgt, kan hij bijvoorbeeld last krijgen van hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid of vermoeidheid.

Rapley-methode

Het is veiliger om te beginnen met geprakte hapjes en die kun je op een gegeven moment steeds minder fijn maken. Je kunt daarna kiezen voor de Rapley-methode. Hierbij leer je je baby eten uit zijn vuistje. Hij stopt de zachtgekookte stukjes zelf in zijn mond. Op deze manier zal je baby ongetwijfeld het eten onderzoeken, ermee spelen en jouw manier van eten na-apen. De methode leert je baby eten in zijn eigen tempo.

Lees hier wat je moet doen als je baby zich (ernstig) verslikt.