beginnen-met-sporten

Beginnen met sporten tijdens je zwangerschap

Was je voordat je zwanger werd geen fanatieke sporter, maar wil je nu je in verwachting bent je conditie onderhouden en blijven bewegen? Bewegingsdeskundige Esther van Diepen legt uit hoe je verstandig begint met sporten tijdens je zwangerschap.

Rustig opbouwen

Sporten is voor iedereen gezond, zeker ook als je in verwachting bent. Toch zal je misschien extra gemotiveerd moeten worden, omdat je last hebt van vermoeidheid, misselijkheid of andere zwangerschapskwalen. Als je besluit om tijdens je zwangerschap te beginnen met sporten, dan is het belangrijk om dit rustig op te bouwen qua tijd en frequentie. Zeker als je voor je zwangerschap niet heel actief bent geweest, doe je er verstandig aan om goed naar je lichaam te luisteren.

Actieplan

Een helder en motiverend plan van aanpak kan je helpen om in actie te komen. Wat zijn je belangrijkste doelen? Wil je bijvoorbeeld zo lang mogelijk fulltime blijven werken, wil je sporten om je lichaam in vorm te houden, of wil je genoeg energie hebben voor een wekelijkse avond uit met vriendinnen? Schrijf het op, zodat je weet waar je het voor doet.

Goede sportkleding

Als je de stap hebt gezet om te gaan sporten, is het fijn als je je comfortabel voelt als je beweegt. Lekker zittende sportkleding kan een groot verschil maken. Sportkleding speciaal voor zwangere vrouwen bestaat meestal uit soepele joggingstof. Ga je buiten bewegen, dan kun je het beste goed ademende, synthetische sportkleding dragen. Bij koud weer het liefst meerdere lagen dunne kleding over elkaar. 

Nu je borsten wat zwaarder zijn geworden, is een goed zittende sportbeha geen overbodige luxe. Naar het einde van de zwangerschap toe kan het erg prettig zijn om een buikband te dragen voor extra ondersteuning van je buik, rug en bekken, . Hiermee ontlast je ook je baarmoederbanden, zeker als je al een wat grotere buik hebt. Overleg hiervoor altijd even met je verloskundige of een bekkenfysiotherapeut.

Buiten workout

 

Via Mom in Balance kun je een Mom in Balance Zwanger-programma volgen. Dit is een outdoor total body workout gericht op fit, sterk en energiek tijdens je zwangerschap. Geschikt voor alle vrouwen, getraind of ongetraind.. Via de code MOMOVN kun je een gratis proefles boeken.

 

Voor zwangere vrouwen is er speciale zwemkleding te koop die je tot het einde kunt blijven dragen. Kies voor stevig materiaal en zorg dat er aan de binnenkant nog een extra beha zit ter ondersteuning.

Zwangerschapssporten

Het volhouden van je ‘gewone’ sport is op een gegeven moment misschien te zwaar. Daarom zijn er speciale zwangerschapssporten. Bij deze sporten zijn de oefeningen speciaal afgestemd op jouw zwangere lijf. Een greep uit de mogelijkheden:

  • Zwangerschapsgym
    Je krijgt oefeningen om je lichaam voor te bereiden op de bevalling en daarnaast veel praktische informatie. Een cursus bestaat uit ongeveer tien lessen van een uur. Je partner mag één of twee keer meekomen. Je kunt bij de thuiszorg bij jou in de buurt terecht voor meer informatie.
  • Zwangerschapsyoga
    Bij zwangerschapsyoga staat de beleving van de zwangerschap centraal. De nadruk ligt op het bewust omgaan met je ademhaling. Leren ontspannen is het sleutelwoord. De cursussen variëren in duur en groepsgrootte. Lees hier meer over zwangerschapsyoga. 
  • Zwangerschapszwemmen
    Deze cursus bereid je niet gericht voor op de bevalling, maar is wel heel geschikt als je zwanger bent. In het water kun je je volledig ontspannen, want dan voel je het gewicht van je buik niet. Bovendien is het water lekker warm. Lees hier: zwemmen als je zwanger bent, wanneer is het niet verstandig?
  • Zwangerschapsfitness
    Diverse sportscholen bieden tegenwoordig ook fitness aan voor zwangere vrouwen. Je volgt dan een aangepast programma waarbij de nadruk niet ligt op krachttraining maar op houding, conditie, soepelheid en verantwoord bewegen tijdens de zwangerschap. Daardoor heb je later in de zwangerschap minder kans op rugpijn en ben je na de bevalling vaak sneller weer op de been. Sommige sportscholen huren een fysiotherapeut in om de zwangerschapsfitness te begeleiden. Meer informatie vind je bij de sportschool bij jou in de buurt.
  • Outdoor sportprogramma’s
    Er bestaan ook outdoor-trainingen speciaal voor zwangeren. Bijvoorbeeld via Mom in Balance. Wij hebben inmiddels tien jaar ervaring en je vindt onze trainers in bijna alle parken van Nederland en op steeds meer locaties in het buitenland. Onze trainingen zijn speciaal ontwikkeld voor het zwangere lichaam, met de juiste belasting en volledig gestaafd op alle do’s en don’ts wat betreft training tijdens de zwangerschap. Wil je een keer meetrainen? Boek dan nu een gratis proefles met code: MOMOVN.

Esther van Diepen

Bewegings-deskundige

Esther van Diepen is moeder van vier kinderen en oprichtster van Mom in Balance. Mom in Balance geeft outdoor trainingen voor zwangeren, hersteltraining na de bevalling en total body workouts voor vrouwen in bijna alle parken van Nederland, en op steeds meer locaties in het buitenland.

Contact
Website
Instagram