Harde buiken tijdens je zwangerschap

Harde buiken tijdens je zwangerschap

Tijdens je zwangerschap kun je last hebben van harde buiken, ook wel oefenweeën of Braxton-Hicks contracties genoemd. Dit is een normaal verschijnsel, maar het kan ook een signaal van je lichaam zijn om het iets rustiger aan te doen.

Wat is een harde buik?

Het samentrekken van de baarmoeder veroorzaakt een zogeheten harde buik, want ja, je buik wordt hartstikke hard. Tijdens de bevalling moet de baarmoeder (zie het als een grote spier) hard werken om de baarmoedermond groter te maken voor de komst van de baby. Hier wordt tijdens je zwangerschap al voor geoefend. Dat verklaart waarom harde buiken ook wel oefenweeën worden genoemd. Maar waar weeën met regelmatige tussenpozen komen opzetten, vinden harde buiken onregelmatig plaats.

Hoe voelt een harde buik?

Je kunt een harde buik vergelijken met een gespannen gevoel in je buik. Een kramp die onprettig kan aanvoelen en ongeveer een minuut (soms langer) aanhoudt. Een harde buik hoort niet pijnlijk te zijn. Naarmate je zwangerschap vordert, kun je steeds vaker harde buiken krijgen.

Oorzaken harde buik

Andere factoren die kunnen zorgen voor een harde buik zijn:

  • Als de baby beweegt of schopt
  • Bukken
  • Een blaasontsteking
  • Een volle blaas
  • Seks/een orgasme
  • Snelle bewegingen
  • Snelle groei van de baarmoeder
  • Stress

Een stapje terug

Heb je dagelijks last van harde buiken? En ervaar je stress of leid je een druk bestaan? Probeer het dan iets rustiger aan te doen. Bespreek met je partner wat hij kan overnemen en geef eventueel huishoudelijke taken of werk op kantoor uit handen.

Tips om te ontspannen

  • Neem een warm bad
  • Lees een boek
  • Ga liggen op de bank
  • Doe een dutje
  • Maak een wandeling

Tips bij een harde buik

  • Liggen op de bank of op bed kan verlichting geven bij een harde buik. Ga bij voorkeur op je linkerzij liggen, dit zorgt voor een goede doorbloeding. Zitten of staan is vaak onprettig.
  • Warmte kan een harde buik wat comfortabeler maken. Neem een bad, warme douche of kies voor een kruik.
  • Heb je tijdens een zwangerschapscursus al geoefend met ademhalingsoefeningen? Deze komen goed van pas tijdens een harde buik.
  • Draag een buikband of steunondergoed om harde buiken te voorkomen of te verminderen.

Verloskundige

Ben je ontspannen, maar houden de harde buiken aan? Neem dan contact op met je verloskundige. Ook wanneer je een harde buik als pijnlijk ervaart, er sprake is van bloed- of vruchtwaterverlies of pijn bij het plassen. Belangrijk: harde buiken kunnen oncomfortabel aanvoelen, maar ze horen geen pijn te doen.