rugpijn-tijdens-zwangerschap

Rugpijn tijdens zwangerschap

Al vanaf het moment dat je zwanger ben, kun je last hebben van pijn in je onderrug. Soms zelfs zo erg dat het lastig is om op een stoel te blijven zitten. Wat kun je hieraan doen?

Lage rugpijn tijdens je zwangerschap

Door een verandering in de hormoonspiegel krijgen veel zwangere vrouwen klachten in de lage rug en het bekken. Ook door de toename van het lichaamsgewicht en verandering van de lichaamshouding kunnen rug- en bekkenklachten optreden.

Wanneer deze klachten licht zijn en pas in de laatste 2 à 3 maanden ontstaan, is een behandeling bij bijvoorbeeld een fysiotherapeut of chiropractor niet noodzakelijk. Als de klachten vroeg in de zwangerschap hevig zijn of behoorlijk belemmeren in dagelijkse werkzaamheden, dan kan er een probleem zijn in het functioneren van de wervelkolom of het bekken.

Bandenpijn

Ook kun je last hebben van bandenpijn. Dit is en scherpe pijn aan weerszijden van de baarmoeder die door kan trekken naar je schaambot en zelfs tot in je vagina. Deze pijn wordt veroorzaakt door de rek die komt op de banden. De baarmoeder groeit tijdens de zwangerschap heel hard en de banden worden dus flink opgerekt.

Bij bepaalde bewegingen kan dit pijnlijk zijn. Meestal helpt het als je rustig gaat liggen en eventueel iets warms (bijvoorbeeld een warme kruik) tegen je buik legt. De banden komen dan tot rust en de pijn neemt af.

Als je er veel last van hebt, dan is het prettig om je buik en banden te ondersteunen. Je kunt een sjaal/sarong strak om je onderbuik buik binden. Of je kunt gebruik maken van een speciale buikband voor zwangere vrouwen.

Lage rugpijn voorkomen

Verder is het erg belangrijk goed te letten op je houding. Om lage rugpijn te voorkomen moet je niet met een holle rug staan. Sta zó dat er een rechte lijn loopt van je achterhoofd naar je hielen. Span hiervoor je bilspieren aan en houd je buikspieren aangetrokken. Op die manier kantelt je bekken automatisch naar achteren.

Als je ’s avonds last hebt van een vermoeide onderrug, dan kan een warme douche, een massage of een rode lamp verlichting geven. Ook kun je de ‘kat’-oefening doen: ga op je knieën zitten en zet je handen op de grond. Om je bekken te kantelen laat je vervolgens je rug afwisselend hol en bol worden. Je trekt dus eerst je buik in en maakt je rug helemaal bol in en daarna laat je je rug hol worden en steek je je billen naar achteren. Je buik gaat nu richting de vloer.

Zwangerschapscursus

Het is aan te raden om een zwangerschapscursus te volgen waarbij je veel adviezen krijgt over je houding en beweging. Denk aan zwangerschapsyoga of Mensendieck. Maar ook bij Cesar of fysiotherapie kun je goed terecht met rug –en of bekkenklachten.

Deze oefeningen en adviezen hebben als doel de houding te corrigeren en te leren bewegen met zo weinig mogelijk extra belasting van het bekken. Ook versterken ze de spieren.