snurken zwanger

Snurken tijdens zwangerschap

Was je voorheen een stille, schone slaapster? Tijdens de zwangerschap kan dat compleet veranderen. Veel zwangere vrouwen snurken en niet zo’n beetje ook. Waarom ga je snurken tijdens de zwangerschap? En wat kun je eraan doen?

Snurken als je zwanger bent

Snurken tijdens de zwangerschap is heel normaal: naar schatting één op de drie zwangere vrouwen heeft er last van. Het kan iedereen overkomen, ook vrouwen die er nog nooit last van hebben gehad. Je kunt licht gaan snurken, maar ook ontzettend zwaar gaan snurken.

Advertentie

Dat snurken kan best vervelend zijn, vooral voor je partner. Tijdens de laatste periode voordat de baby komt willen jullie vast nog even genieten van een goede nachtrust. Dat wordt lastig als jij elke nacht een paar bomen ligt om te zagen. Misschien word je zelf ook wel wakker van je eigen gesnurk, waardoor je erg vermoeid raakt. Gelukkig kun je een aantal dingen doen om het snurken te verminderen.

Lees hier alles over slapeloosheid tijdens de zwangerschap

Oorzaak snurken tijdens zwangerschap

Snurken tijdens de zwangerschap wordt veroorzaakt door zwangerschapshormonen. Door die hormonen kan de vochthuishouding van je lichaam ontregeld raken. Je lichaam gaat meer vocht vasthouden, waardoor je bijvoorbeeld de bekende dikke enkels, voeten, benen en armen kunt krijgen. Maar ook de slijmvliezen in je neus kunnen meer vocht vasthouden en daardoor gaan opzwellen. Er ontstaat minder ruimte in de neus voor de doorgang van lucht, waardoor je ’s nachts kunt gaan snurken.

Een andere oorzaak van snurken in het algemeen is snelle gewichtstoename. Mensen met overgewicht hebben daardoor ook een grotere kans op snurken. Een snelle gewichtstoename is precies wat er gebeurt bij zwangere vrouwen. Niet alleen rondom je buik, maar ook op andere plekken van je lichaam. Er kan meer vetweefsel rondom de keel ontstaan, wat snurken kan verergeren.

Lees ook: Alle zwangerschapskwaaltjes waar je last van kunt krijgen

Grotere kans op snurken

Een aantal factoren kan het risico op snurken tijdens de zwangerschap vergroten. Het komt vaker voor bij vrouwen die zwanger zijn van een meerling, vrouwen die vóór de zwangerschap al een hoge bloeddruk (zwangerschapshypertensie) hadden, vrouwen met overgewicht en vrouwen die antidepressiva of medicatie gebruiken. Ook je leeftijd speelt een rol: de kans op snurken neemt over het algemeen toe naarmate je ouder wordt, zeker vanaf veertig jaar.

Wanneer begint het snurken?

Snurken tijdens de zwangerschap begint meestal in het tweede trimester. Vanaf de vijftiende week gaan veel zwangere vrouwen wat meer vocht vasthouden, waardoor je ook kunt gaan snurken. Het kan ook pas later in de zwangerschap opspelen, of verergeren.

Lees ook: Gekke dromen tijdens de zwangerschap? Dit betekent het

Risico’s van snurken?

Snurken tijdens de zwangerschap kan in principe geen kwaad. Je kunt er weinig aan doen, het komt door je veranderende hormonen en je gewichtstoename. Het gaat na de zwangerschap meestal ook vanzelf weer over. Ook al is het dus onschuldig en van tijdelijke aard, het kan wel vervelend zijn voor je partner en voor jezelf. Liggen jullie er echt wakker van, dan kan een bezoekje aan de huisarts geen kwaad, of bespreek het met je verloskundige. Zij kunnen je helpen bij het vinden van een oplossing.

Snurken kan heel soms een teken zijn van zwangerschapsdiabetes. Andere symptomen die daarop kunnen wijzen zijn veel dorst en veel plassen. Maar zowel snurken als veel dorst en veel plassen kunnen ook gewoon onschuldige zwangerschapskwaaltjes zijn. Lees hier meer over zwangerschapsdiabetes.

Snurken kan ook een symptoom zijn van slaapapneu. Vrouwen met overgewicht hebben hier een wat grotere kans op. Slaapapneu vergroot de risico’s op complicaties tijdens de zwangerschap. Daarom is het verstandig om het met je verloskundige te bespreken als je extreem bent gaan snurken tijdens de zwangerschap.

Tips tegen snurken

Je kunt een aantal dingen doen om het snurken tijdens je zwangerschap te verminderen:

  1. Probeer op je zij te slapen. Zo kun je vrijer ademen. Als je op je rug slaapt, wordt de luchtdoorgang in je neus namelijk nog nauwer. Voor de bloeddoorstroming naar de placenta wordt sowieso aangeraden om op je linkerzij te slapen.
  2. Rol je ’s nachts vaak weer terug op je rug? Vraag je partner dan om je weer op je zij te rollen als hij wakker wordt van jouw gesnurk.
  3. Je kunt een extra kussen onder je hoofd leggen of het hoofdeinde van het bed wat hoger zetten. Een voedingskussen slaapt ook comfortabel.
  4. Ventileer de slaapkamer goed en zet ’s nachts een raam open.
  5. Gebruik een luchtbevochtiger in de slaapkamer. Je gaat namelijk meer snurken als de lucht in de slaapkamer droog is.
  6. Je kunt antisnurkmiddelen gebruiken, zoals een neuspleister, neusspreider of antisnurkbeugel. Deze hulpmiddelen zijn in principe allemaal veilig tijdens de zwangerschap, maar lees voor gebruik wel even de bijsluiter.
  7. Probeer een te snelle gewichtstoename te voorkomen, door gezond te blijven eten.
  8. Overbodig te zeggen, maar drink geen alcohol en rook niet. Sowieso niet vanwege de risico’s voor je baby, maar daarnaast kan het snurken hierdoor ook verergeren.

Helpen deze tips niet? Onthoud dan: het is tijdelijk. Na je zwangerschap komt het vanzelf weer goed. Heb jij of je partner echt last van slapeloze nachten door het gesnurk, bespreek het dan met je huisarts.

Lees ook: Tips om beter te slapen tijdens de zwangerschap