Goed slapen tijdens je zwangerschap

Goed slapen tijdens je zwangerschap

Ben je moe, moe en nog eens moe? Logisch, want de baby in je buik kost energie. Helaas zit er tussen willen slapen en kunnen slapen nog wel eens een verschil. Hier vind je tips voor goed slapen tijdens je zwangerschap.

’s Nachts naar de wc

Lig je eenmaal lekker in bed, dan moet je er vaak een paar keer per nacht uit om te plassen. Dat komt door de verandering in je hormoonhuishouding. Tegelijkertijd heb je nu juist meer vocht nodig dan anders, dus je moet óók voldoende drinken. Gelukkig verdwijnt dit kwaaltje na een week of twaalf meestal en kom je weer aan je slaap toe. Probeer ’s avonds na achten niet te veel meer te drinken, zodat je de nachtelijke wandelingen naar het toilet in ieder geval beperkt.

Later in je zwangerschap moet je ’s nachts vaak weer regelmatig je bed uit om te plassen. Nu omdat je blaas in het gedrang komt door je groeiende buik. Als je om diezelfde reden ook nog eens moeilijk een lekkere slaaphouding kunt vinden, word je regelmatig ‘verkreukeld’ en onuitgeslapen wakker.

De beste slaaphouding tijdens zwangerschap

Leer jezelf op je linkerzij te slapen. De doorstroming van bloed naar de placenta is dan beter, zodat je baby een goede toevoer heeft van zuurstof en voedingsstoffen. Bovendien werken je nieren het beste als je op je linkerzij ligt.

Probeer in elk geval niet op je rug te slapen. De combinatie van het gewicht van de baby en je baarmoeder kan dan de ader die langs je wervelkolom ligt dichtdrukken, zodat er een minder goede bloeddoorstroming vanuit je onderlichaam is. Ook richting de placenta. Kwaaltjes als spataderen, aambeien en vochtophoping in je benen zijn het gevolg.

In de laatste maanden kun je kussens, een voedingskussen of opgevouwen handdoeken gebruiken om lekker te liggen. Leg er één tussen je gebogen knieën, één onder je buik en één achter je rug voor steun.

Vast slaapritme

Door zoveel mogelijk een vast slaapritme aan te houden en overdag niet meer dan een uur te slapen, verstoor je je bioritme het minst en slaap je het best.