voorbereiding bevalling

Voorbereiding bevalling: waar moet je allemaal aan denken?

Je kunt niet weten hoe je bevalling precies zal gaan, maar als je je erop voorbereidt heb je er wél veel meer invloed op. In dit artikel vind je alles waaraan je kunt denken ter voorbereiding op de bevalling. Wat je wel en niet belangrijk vindt, is uiteraard aan jou.

1. Lees je in

Hoe begint een bevalling? Welke fases zijn er? Hoe lang duurt het? Wat zijn ontsluitingsweeën en persweeën? Als je weet wat je lichaam doet en wat je kunt verwachten, voorkom je dat je er compleet door wordt overvallen. Je kunt je er beter op instellen en makkelijker rustig blijven tijdens de bevalling. Ga niet alleen af op wat vriendinnen, je moeder of collega’s vertellen, maar zoek zelf ook informatie. Elke bevalling is immers anders: hoe het bij anderen was, zegt weinig over hoe het bij jou zal gaan. Alleen al het beleid kan per ziekenhuis, verloskundige en regio verschillen. En er gaan altijd wel onzinverhalen of enge nieuwsberichten rond. Lees liever neutrale of positieve informatie, die je vertrouwen versterkt. Daar heb je meer aan dan aan bangmakerij.

Advertentie

2. Bedenk waar je wilt bevallen

Wil je het liefst thuis bevallen of in het ziekenhuis? Welk ziekenhuis heeft je voorkeur? En waarom? Misschien denk je automatisch aan het dichtstbijzijnde ziekenhuis, maar andere dingen zijn misschien belangrijker. Wil je een groot, academisch ziekenhuis of liever een kleine verloskundeafdeling? Welk ziekenhuis heeft een bevalbad, met welk ziekenhuis werkt je verloskundige het prettigst samen? Ook zijn niet alle soorten pijnbestrijding overal te krijgen. Kies de omgeving waar jij je het beste bij voelt, zodat je optimaal kunt ontspannen. Waar dat is, is heel persoonlijk en je kunt zelfs tijdens de bevalling nog anders besluiten. Bespreek dit met je verloskundige en lees hier meer over thuis bevallen of in het ziekenhuis.

Tip: Je kunt ook bevallen in een geboortecentrum of kraamhotel

3. Ga vast kijken in het ziekenhuis

De meeste ziekenhuizen houden informatieavonden en rondleidingen over de verloskundeafdeling. Dat geeft een goede indruk van de werkwijze in het ziekenhuis en je kunt je beter voorstellen hoe je bevalling in zo’n verloskamer zal zijn. Als je meerdere ziekenhuizen bezoekt kun je vergelijken: waar spreekt de sfeer je het meeste aan? Dat kan veel invloed hebben op hoe je je tijdens de bevalling voelt.

Lees ook: Dit kun je verwachten van een ziekenhuisbevalling

4. Wie wil je bij de bevalling hebben?

Behalve je partner wil je misschien ook nog steun van iemand anders. Of dat nu een vriendin, je moeder of je zus is: kies iemand bij wie je je volledig thuis voelt en bij wie je je durft te laten gaan. En vindt je beste vriendin het eigenlijk te spannend, realiseer je dan dat dit invloed heeft op jou. Bespreek van tevoren goed wat je van elkaar verwacht. Hier meer tips voor je partner tijdens de bevalling. 

Een doula is opgeleid om vrouwen en hun partner te begeleiden bij de bevalling. Een verloskundige kan meestal niet voortdurend bij je zijn, maar een doula is er van begin tot eind om jullie te helpen ontspannen, uitleg te geven en erop te letten dat alles zoveel mogelijk volgens jullie wensen verloopt. Laat je verloskundige van tevoren weten wie er nog meer bij de bevalling aanwezig zullen zijn.

5. Regel oppas

Heb je al kinderen, bedenk dan of en hoelang je ze bij de bevalling wilt hebben. Zorg dat je hoe dan ook oppas achter de hand hebt. Deze oppas moet aan wat meer voorwaarden voldoen dan wanneer je een avondje de stad ingaat. Tip: zo regel je een betrouwbare oppas

Allereerst is het belangrijk dat het iemand is bij wie je kinderen zich vertrouwd voelen. Het is tenslotte best spannend om een broertje of zusje te krijgen. Omdat je vanaf 37 weken in principe elk moment kunt bevallen, is het fijn als de oppas vanaf dan op afroep beschikbaar is en dat je kinderen er ook kunnen logeren (of de oppas bij jullie).

6. Hoe wil je omgaan met pijn?

Wil je pijnmedicatie gebruiken, zoek dan uit welke soorten er zijn in het ziekenhuis waar je wilt bevallen. Vaak staat dit in de informatiefolder of op de website. Lees je ook in over de bijwerkingen en nadelige gevolgen, want dat verschilt per soort medicatie. Zo kun je beter bepalen wat je het liefst wilt gebruiken. Er zijn ook allerlei natuurlijke manieren om pijn tijdens de bevalling te verlichten, daarover lees je hier meer.

Leestip: De 15 beste bevallingstips van verloskundigen

7. Heb je speciale wensen?

Je kunt hierbij aan van alles denken:

  • Wil je thuis in bad bevallen of moet je zelf een bad meenemen naar het ziekenhuis? Dan moet je een bevalbad huren. Dit moet je ongeveer zes weken voor de uitgerekende datum regelen. Bevalbaden zijn online te huur of via sommige geboortecoaches of doula’s.
  • Wil je gebruik maken van een TENS-apparaat? Misschien heeft je verloskundige of het ziekenhuis er één, anders moet je dit ook huren.
  • Wil je een geboortebal gebruiken? Die kun je kopen bij sportzaken of via Bol.com. Let op dat de bal anti-burst is en dat je het goede formaat koopt, daar vind je online maattabellen voor.
  • Wil je acupunctuur inzetten tegen de pijn of om weeën op gang te brengen? Dan is het goed om rond de 32 weken op zoek te gaan naar een geschikte acupuncturist.
  • Ook een geboortefotograaf moet je ruim van tevoren regelen.
  • Overweeg je stamcellen uit de navelstreng of de placenta te bewaren of doneren, dan moet je je daar ook op tijd over inlezen en dit van tevoren regelen.
  • Sommige ouders willen placentacapsules laten maken als voedingssupplement, of ze willen een aandenken laten maken van de navelstreng. Hiervoor moet je zelf iemand zoeken die is gecertificeerd om dit op een veilige, hygiënische manier te doen. Zij haalt de placenta en navelstreng na de bevalling bij je thuis of in het ziekenhuis op.

8. Zwangerschaps- of bevalcursus

Met een zwangerschapscursus of bevalcursus bereid je je voor op de bevalling. Je leert onder meer wat je kunt verwachten, hoe je kunt ontspannen en hoe je weeën kunt opvangen. Het aanbod van cursussen is groot, van programma’s van tien weken tot ‘spoedcursussen’ van een dag. De inhoud verschilt ook erg per cursus, net als de manier waarop een docent lesgeeft. Bij cursussen als hypnobirthing en zwangerschapsmindfulness is er veel aandacht voor de mentale voorbereiding, een cursus als ZwangerFit is meer gericht op de fysieke kant. Ook wordt de partner bij de ene cursus meer betrokken dan bij de andere. Er zijn ook online cursussen. Zoek uit wat bij jou past en ga eventueel na welke opleiding een zwangerschapsdocent heeft gedaan. Het is een vrij beroep en niet iedere docent is even goed of modern geschoold.

9. Extra coaching nodig?

Uit onderzoek blijkt dat als een vrouw weinig tot geen angst voor de bevalling heeft, de bevalling soepeler verloopt en de kans op ingrepen kleiner is. Dit heeft ook weer invloed op de hechting met de baby en de kans op somberheid of een depressie na de bevalling. Ben je bang voor de bevalling, dan is het dus heel verstandig om iets aan die angst te doen. Bekijk met je verloskundige waar je angst vandaan komt. Misschien kan zij je genoeg geruststellen, en anders kan ze met je meekijken of een geboortecoach, EMDR of therapie je kan helpen.

10. Bekkenfysio nodig?

Als je veel last hebt van bekkenpijn, pijn in je rug en/of je stuitje, laat je dan doorverwijzen naar een bekkenfysiotherapeut of een chiropractor die is gespecialiseerd in de zwangerschap. Niet alleen om pijn te verlichten tijdens de zwangerschap, maar ook ter voorbereiding op de bevalling. Je bekkenstand heeft invloed op het verloop van de bevalling en bekkenpijn of rugpijn kan een aanwijzing zijn dat de bekkenstand niet optimaal is. Met deskundige begeleiding en oefeningen kun je hier vaak veel in verbeteren.

Leestip: 16 tips bij bekkenpijn, wat je zelf kunt doen

11. Geboorteplan maken

In een geboorteplan schrijf je op wat je belangrijk vindt en graag wilt bij je bevalling. Je krijgt daar zelf meer inzicht door en je ontdekt welke informatie je nog nodig hebt. Maar het is ook een handig communicatiemiddel om iedereen die bij jouw bevalling aanwezig is te laten weten wat jou helpt en wat je niet wilt. En als het anders loopt, heb je alvast nagedacht over de keuzes die je dan kunt maken. Hier lees je wat je in je geboorteplan kunt zetten en hoe je dit opschrijft.

12. Bed op klossen

Vanaf uiterlijk 37 weken moet je je kraampakket in huis hebben en moet je bed minimaal tachtig centimeter hoog zijn. Ook als je in het ziekenhuis wilt bevallen. Tijdens een vlotte bevalling wil of kun je misschien niet meer naar het ziekenhuis, en in de kraamweek is een verhoogd bed sowieso nodig. Bedverhogers kun je huren via thuiszorg of online.

13. Ziekenhuistas inpakken

Zorg dat de tas met spullen die je in het ziekenhuis nodig hebt vanaf 37 weken zwangerschap klaarstaat. Ook als je thuis wilt bevallen: er is immers altijd kans dat je toch naar het ziekenhuis moet of wilt. Hier lees je wat je allemaal in de ziekenhuistas kunt stoppen.

14. Voorbereiden op de kraamtijd

Na het grote avontuur van de bevalling, begint er direct een nieuw avontuur. Je gaat 24/7 zorgen voor een baby en dat is wennen. Tegelijkertijd ben je aan het herstellen en ontzwangeren. Behalve kraamzorg kun je daarbij misschien best nog meer hulp gebruiken, vooral nadat de kraamzorg weg is en je partner weer gaat werken. Veel kun je al tijdens de zwangerschap regelen, zoals:

  • Oppas, zodat je af en toe tijd voor jezelf hebt.
  • Een werkster, al is het maar voor de eerste periode.
  • Een vriezer vol gezond eten.
  • Een kraambedmassage voor spierpijn na de bevalling en om het herstel van je lichaam te helpen.
  • Een postpartum-doula is er speciaal om gezinnen in de kraamtijd te ondersteunen (naast of na de kraamzorg) met bijvoorbeeld massages, kruidenbaden, belly binding, acupressuur, verse maaltijden en coaching.

Ook kun je eventueel vast regelen:

  • Geboortekaartjes + adreslijst.
  • Een kraamvisiteboek of kraamdagboek.
  • Een newborn fotoshoot.

Sommige aanstaande ouders maken een kraamplan met hun wensen voor de kraamtijd, zodat het kraambureau, familie en anderen in de omgeving hier rekening mee kunnen houden. Ook kan het schrijven van een kraamplan helpen om helder te krijgen wat je fijn lijkt in de eerste tijd met je baby. Hulp nodig? Bekijk hier onze handleiding kraamplan schrijven.

15. Borstvoedingsvoorlichting

Als je borstvoeding wilt geven, is het goed om daar ook alvast informatie over in te winnen. Het kan namelijk behoorlijk wennen zijn en veel moeders en baby’s hebben wat ‘opstartgedoe’. Kijk waar je in jouw buurt terecht kunt voor borstvoedingsvoorlichting, meestal houden verloskundigenpraktijken en ziekenhuizen hier bijeenkomsten voor. Een lactatiekundige kan je ook advies en slimme tips geven voor de voorbereiding en weet wat er allemaal mogelijk is als je (waarschijnlijk) een medische bevalling krijgt.

16. Loslaten en rust nemen

Zet je tempo de laatste weken een tandje lager. Misschien wil je ’s middags even liggen: lekker doen als het kan. Neem op tijd zwangerschapsverlof en probeer alle spullen voor de komst van je baby zo rond de 36 weken in huis te hebben. Richt je daarna zoveel mogelijk op ontspannen. Boek een zwangerschapsmassage, ga lekker naar zwangerschapsyoga of -zwemmen en voel je niet bezwaard als je je langzaamaan wilt terugtrekken in je babybubbel. Zo kan je lichaam zich voorbereiden op de bevalling en ben je uitgerust en relaxed als het zover is. En dan kun je met een gerust hart álles loslaten en je baby krijgen.

Marijn van der Zwaard

Zwangerschapscoach

Marijn van der Zwaard is zwangerschapscoach in Groningen. Ze volgde de opleiding Docent Natuurlijk Zwanger, waar ze – naast verloskundetheorie – yoga, shiatsutechnieken en drukpunten voor de zwangerschap en bevalling leerde. Daarnaast is ze gecertificeerd HypnoBirthing-docent en deed ze o.a. trainingen rebozotechnieken en Spinning Babies. Vanuit haar eigen bedrijf Heybabycoaching.nl begeleidt ze ouders bij de fysieke en mentale voorbereiding op de geboorte van hun baby.

Contact
Website
Facebook
Instagram